آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45152

10 دلیل برای پرورش غاز

اگر تاکنون غاز را برای اهلی کردن خانه خود در نظر نگرفته‌اید، از بهار با اضافه کردن چند عدد جوجه به مزرعه این کار را انجام دهید.

10 دلیل برای پرورش غاز

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ مزایای پرورش غاز در مزرعه بی‌شمار است.

1- وجین علف‌های هرز و مبارزه با آفات

غاز وجین کار مناسبی برای برخی از محصولات است. آن‌ها پرندگانی گیاهخوارهستند (برخلاف اردک و مرغ) و اشتهائی بی‌پایان برای سبزی‌های تازه دارند. اگر نمی‌خواهید که آن‌ها از باغچه سبزی‌های شما استفاده کنند، می‌توانید آن‌ها را بین انواع باغ‌های توت‌ها، بوته‌ها یا درختان کوچک رها کنید.

تاکستان‌ها و باغات از غازها به‌عنوان وجین‌کننده‌های علف‌های هرز بهره می‌گیرند. شالیکاران نیز بعد از درو شالیزار، با رهاسازی غازها مزرعه را از وجود کرم ساقه خوار برنج ایمن می‌کنند.

2- زنگ اخبار( هشدار)

صدای غازها بلند چراکه پرندگانی پر سرو صدا است. آن‌ها به هر چیز غیرعادی در مزرعه توجه می‌کنند، و این می‌تواند به نفع شما باشد. اگر نگران محافظت از دارایی خود هستید، غاز از سگ نگهبان مؤثرتر است زیرا رشوه نمی‌گیرد یا پریشان نمی‌شود و چون نمی‌تواند با هر شکارچی مبارزه کند، بسیاری را می‌ترساند. به‌ویژه دزدان نیز ترس از غازها فرار می‌کند.

3- تخم

تخم‎های غاز بسیار بزرگ و خوشمزه هستند. هر تخم غاز معمولاً معادل سه تخم مرغ است، با یک تخم مرغ غاز می‌توان املت بزرگی برای یک یا دو نفر تهیه کرد. زرده‌های غلیظ تخم غاز به این معنی است که آن‌ها خمیری را جمع کرده و به آن رنگی عمیق و غنی داده‌اند. چون غازها فقط در طول بهار و اوایل تابستان به‌طور فصلی تخم می‌گذارند، در آن ماه‌ها، تخم‌ها شما را به خوبی تغذیه می‌کنند.

تخم‌های غاز برای تهیه پاستا عالی هستند و تا زمانی که غازهای شما رژیم غذایی تازه و غنی از مرتع دریافت می‌کنند، طعمی عالی دارند.

4- گوشت

همه نمی‌توانند غازهای خود را در پاییز ذبح کنند، اما اگر این کار را انجام دهید، یک لاشه گوشت تیره پاداش می‌گیرید که چربی‌های فوق العاده‌ای دارد. کباب غاز یک شام کریسمس کلاسیک (شب عید) است.

5- سرگرمی

ارزش سرگرم شدن با یک غاز فضول را دست کم نگیرید. آن‌ها دائماً کنجکاو و مشتاقند از هر کاری که انجام می‌دهید، سر در بیاورند. هر غاز شخصیت متمایز خود را دارد و معدودی از آن‌ها دارای رفتارهای بی‌معنایی هستند که با شخصیت پرنده در ارتباط است. در حقیقت‌، بیشتر غازها متکبر هستند و ترجیح می‌دهند توسط کسی که آن‌ها را بزرگ کرده است‌، جمع‌آوری شوند.

غازها پرندگان بسیار باهوش و عاطفی هستند و ترجیح می‌دهند برای زندگی با دیگران ارتباط برقرار کنند. آن‌ها همچنین موجوداتی عادتی هستند و به ریتم کارهای روزانه شما عادت می‌کنند.

6- پرهای کرک‌دار

اگر غازهای خود را ذبح کردید، پرها را نگه دارید. پرهای کرکدار غاز یک چیز باارزش برای بالش و راحتی و نرم و لطیف است. یک بالش کوچک فقط با پر چند پرنده قابل تهیه است. همچنین می‌توانید پرهای بلندتر و ظریف‌تر را برای تزئین یا تهیه جواهرات خانگی نگه دارید.

7- نگهبان مرغ‌ها

بخاطر صدای بلندی که دارند، نگهبان‌های خوبی برای پرندگان کوچکتر و مرغ‌ها هستند. البته وقتی که بترسند، می‌توانند حتی شکارجیان کوچک را بکشند و به مرغ‌ها نیز صدمه بزنند، با این وجود در شناسایی شکارچیان مهارت دارند.

اگر غاز نتواند با شکارچی مقابله کند، با صدایش به شما هشدار می‌دهد، و شما نیز می‌توانید از رخ دادن فاجعه‌ای در گله غاز و حیوانات خود جلوگیری کنید.

8- وفاداری/ پیوند

غازها جزء معدود پرنده‌هایی هستند، که اگر دستتان را بالا ببرید، شناسایی‌تان می‌کنند. این فداکاری تا بزرگسالی غازها ادامه پیدا می‌کند. هنگامی که غازها بزرگ می‌شوند برای سلام کردن به پرورش دهنده شان عجله می‌کنند و باید با آن‌ها با نرمی و مهربانی برخورد کرد.

9- زندگی طولانی

یک غاز سالم که در برابر شکارچی تسلیم نشود 15 تا 20 سال عمر می‌کند- و برخی از غازها نیز عمر بسیار طولانی تری دارند. این چیزی است که باید در هنگام سرمایه‌گذاری در غازها در نظر بگیرید که آیا می‌توانید آن‌ها را تا آخر دوره بزرگسالی‌شان نگهدارید و از آن‌ها مراقبت کنید؟ اما به این نکته هم توجه داشته باشید که بهرحال غاز می‌تواند یک دارایی محسوب شود.

10- ظاهری کاملا زیبا

این موضوع شاید مهمترین دلیل برای نگهداری غاز نباشد، اما ظاهر باشکوه آن‌ها در حیاط مزرعه همیشه اطمینان بخش است. در داستان‌ها و تصاویر کلاسیک از غاز آمده است که او روی یک پا می‌ایستد و در همان حالت استراحت می‌کند، درحالیکه مرغ‌های دیگر، در میان پرهای او جمع می‌شوند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای