آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45310

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در گفت‌وگو با مزرعه سبز:

جوجه یک‌روزه گران نشده، مرغ مازاد را جمع کنید

عمده مشکل درباره اعتراض به قیمت جوجه یک‌روزه به کاهش فروش و افت قیمت مرغ گوشتی در بازار مربوط است و اگر نهادهای حمایتی و سازمان پشتیبانی امور دام، مرغ‌های مازاد را از بازار جمع‌آوری کند، تولیدکنندگان مرغ‌های گوشتی متضرر نمی‌شوند و اعتراض به نوسان‌های قیمت جوجه یک‌روزه در بازار نیز برطرف می‌شود.

جوجه یک‌روزه گران نشده، مرغ مازاد را جمع کنید

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در این رابطه، محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در گفت‌وگو با پایگاه خبری مزرعه سبز، گفت: در نیمه نخست سال گذشته، میان تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و دولت بر روی قیمت 159 تا 169 هزار ریال در مورد فروش جوجه یک‌روزه به تولیدکنندگان مرغ گوشتی توافق شد که در نیمه دوم سال 1402، نرخ فروش جوجه یک روزه به 200 هزار ریال با نوسان مثبت و منفی 10 درصد قیمت تعیین شد. به این ترتیب، نرخ فروش جوجه یک روزه برای نیمه دوم سال که تا امروز نیز معتبر است 16 تا 24 هزار تومان است که این نرخ در روزهای گذشته تا 28 هزار تومان نیز افزایش یافته.

علت گران شدن نرخ فروش جوجه یک‌روزه چه بود؟

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در پاسخ به این سوال که علت گران شدن نرخ فروش جوجه یک‌روزه چه بوده است، به پایگاه خبری مزرعه سبز گفت: قیمت نهاده‌ها طی ماه‌های گذشته به شدت افزایش پیدا کرده، مثلا قیمت کنجاله‌سویا از حدود 16هزار تومان برای هر کیلوگرم اکنون به 21900 تومان رسیده است. همچنین ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها و دارو که پیش از این در تالار یک عرضه می‌شد، اکنون به تالار دوم منتقل شده که باعث افزایش 100 درصدی قیمت این نهاده‌ها شده است.

وی گفت: همین افزایش قیمت و نرخ تمام‌شده بر فروش جوجه یک‌روزه هم تاثیر گذاشته و باعث گرانی آن شده است.

خرید اعتباری جوجه یک‌روزه با زمان بازپرداخت طولانی

صدیق‌پور به نوسان‌های مثبت در قیمت فروش جوجه یک‌روزه هم اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که چرا قیمت فروش جوجه یک‌روزه در برخی موارد حتی از سقف قیمت توافق شده نیز بالاتر است، گفت: در مواردی خریداران و تولیدکنندگان مرغ گوشتی، جوجه یک‌روزه را به‌صورت اعتباری و با زمان بازپرداخت طولانی می‌خرند که در این موارد قیمت نهایی افزایش می‌یابد.

وی گفت: طبیعی است که وقتی کالایی نقد خریداری می‌شود نسبت به کالایی که به‌صورت اعتباری و با زمان بازپرداخت چند ماه تا یک سال، خریدار می‌شود، ارزان‌تر است.

این مقام صنفی در پایان مصاحبه با پایگاه خبری مزرعه سبز، علت اعتراض مرغداران به نوسان‌های مثبت قیمت جوجه یک‌روزه را فروش نرفتن و کاهش قیمت مرغ گوشتی اعلام کرد و در این باره توضیح داد: چون در چند ماه گذشته تولید مازاد مصرف داشته‌ایم مرغ‌های تولید شده به فروش نرفته و همین امر زیان‌هایی را متوجه تولیدکنندگان مرغ گوشتی کرده است. در نتیجه آنها هم به نوسان‌های نرخ جوجه یک روزه اعتراض کرده‌اند.

راه‌حل چیست؟ 

وی در پاسخ به این سوال که راه‌حل را چه می‌دانید، گفت: باید شرکت پشتیبانی امور دام با خرید مرغ‌های مازاد مصرف بازار را به تعادل برساند و قیمت خرید مرغ از مرغی را که اکنون در حدود 52 هزار تومان برای هر کیلوگرم است به نرخ مصوب یعنی 57 هزار تومان بازگرداند. در این صورت از زیان تولیدکننده کاسته خواهد شد و اعتراض‌ها به نوسان قیمت فروش جوجه یک روزه پایان خواهد یافت.

-5837081007801614896_121

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای