آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45672

در ایران از نظر اقتصادی و در جهان از نظر سلامت، بر کاهش مصرف گوشت قرمز تاکید می‌شود!

جهان در تقابل با مصرف گوشت قرمز

در شرایطی که مصرف سرانه گوشت قرمز در ایران بنابر دلایلی به دو کیلوگرم کاهش یافته و بخش قریب به اکثریتی از جامعه توان خرید این ماده غذایی ضروری را ندارند، در نقاطی دیگر از جهان موضوع تولید و مصرف گوشت قرمز به دلیل آثار سوء آن بر محیط‌زیست که اثرات مخربی در گوشه و کنار جهان بر جای می‌گذارد، قابل مشاهده است. از استرالیا گرفته تا اروپا و یا برزیل، هر یک به شکلی در تقابل با تولید و مصرف آن، موضعی اتخاذ کرده‌اند.

جهان در تقابل با مصرف گوشت قرمز

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ اتحادیه اروپا واردات گوشت گاو از دامپروران برزیلی را که اقدام به جنگل‌زدایی در جنگل‌های آمازون می‌کنند با موانعی مواجه نموده، اما دولت‌های محلی در آن کشور برای قطع درخت‌ها مجوز صادر کرده و این تنفس‌گاه زمین را با مشکلاتی مواجه کرده‌اند.

در استرالیا نیز مقامات مسئول در بخش تغذیه، به دلیل اثرگذاری تولید گوشت بر آب و هوای جهان و تغییرات اقلیمی، هشدارهایی را به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعلام کرده‌اند؛ که موجب خشم دامداران، تولیدکنندگان گوشت‌های فرآوری‌شده و شرکت‌های بسته‌بندی و صادرات گوشت قرمز شده است.

منتقدان شورای سلامت و تحقیقات پزشکی استرالیا می‌گویند، این توصیه تا حدودی تندروی و برداشتن لقمه بزرگ‌تر از دهان، از سوی این شورا است.

مشاهده‌های علمی نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز (بیش از میزان مجاز) می‌تواند به سلامت انسان‌ و کره‌زمین آسیب وارد نموده و صدمات پایدار و درازمدتی به محیط‌زیست تحمیل نماید.

به‌طور کلی سلامت آدمیان وابسته به سلامت سیاره زمین است که به سیستم‌های تولید غذا به شکلی تفکیک ناپذیر متصل است؛ و مصرف‌کنندگان موادغذایی باید نسبت به شرایط تولید پایدار غذا حساسیت‌هایی داشته باشند.

2

مروری بر مشاهده‌ها

رهنمودهای غذایی استرالیا در سال 2013 اطلاعاتی کلی در مورد لزوم رعایت پایداری محیط‌زیست در رابطه با تولید موادغذایی، ارایه کرد، اما جنبه اجرایی پیدا نکرد، ولی خوشبختانه مواردی که یک دهه به فراموشی سپرده شدند؛ قرار است تا بازهم مورد بازنگری قرار گیرند، دلیل لزوم چنین اقدامی آن است که یک‌سوم از مردم استرالیا، اعمال تغییرهایی در تولید و مصرف موادغذایی و به‌ویژه گوشت قرمز را لازم می‌دانند.

توصیه‌های جدید غذایی در درجه اول سلامت مردم استرالیا و پس از آن عوامل دیگری چون محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را مورد توجه قرار می‌دهد.

ناپایداری انتقادها

ساکنان استرالیا یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گوشت در جهان هستند، اگر چه بررسی‌های اخیر نشان‌دهنده کاهش مصرف گوشت گاو در این کشور است.

تولید گوشت به‌طور کلی، عامل 60درصد از رها شدن گازهای گلخانه‌ای است و گوشت قرمز سهم بالایی در این آلودگی‌ها دارد. صنایع تولید گوشت قرمز چندان نگران پایداری تولید نیستند، چرا که همیشه «حرفی برای گفتن» دارند و انتقاد آن‌ها از دستورالعمل‌های جدید در مصرف گوشت، چندان پایدار نخواهد بود.

تصویر جهانی

تغییرهایی که در آینده رخ خواهند داد چندان غیرمنتظره نیستند و پایداری محیط‌زیست جهانی ازجمله نگرانی‌های حداقل ۱۰ کشور مهم در تولید گوشت قرمز است. سایر کشورها نیز که بنابر دلایلی علاقه‌مند به حفظ محیط‌زیست جهانی هستند، شهروندان خود را به کاهش مصرف گوشت قرمز تشویق می‌نمایند.

توصیه کلی آن‌ها این گونه است که «گوشت قرمز و به‌ویژه فرآوری شده، کمتر مصرف کنید» و بیش از پانصد گرم گوشت نخورید. اما برخی از کشورها همچنان بر طبل مصرف گوشت قرمز بیشتر می‌کوبند و از هرگونه تغییر در این زمینه اجتناب می‌کنند که البته آن‌ها نیز دلایلی خاص و به‌ویژه توسعه اقتصادی را مطرح می‌نمایند.

توصیه‌های کارشناسان تغذیه

برای آغاز کار، رهنمودهای کارشناسان تغذیه بر محدود کردن مصرف گوشت قرمز به دلایل حفظ سلامتی بود. با مطرح نمودن بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و دیابت نوع دو، با خوردن گوشت قرمز، موضوع تولید آن نیز مورد توجه قرار گرفت. از جنبه دیگر به اثرات زیست‌محیطی گوشت قرمز نیز اشاره گردید. رها شدن اکسیدکربن به دلیل عملیات گسترده کشاورزی و از بین رفتن تنوع زیستی از مشکلات پیوسته به تولید گوشت قرمز است، چرا که در هنگام خوردن علوفه توسط دام‌ها، حاصل آن، حجم عظیمی از تولید گاز متان است که در فضا رها شده و موجب افزایش گرمای زمین می‌شود.

محققان پیشنهاد می‌کنند که باید در سیستم‌های جیره غذایی دگرگونی‌هایی داده شود تا آسیب‌های وارد شده بر سیاره زمین کاهش یابد، لازمه انجام چنین تحولی، دگرگونی در عادات و رفتارهای مصرف موادغذایی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای