آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46462

چگونگی غلبه تولید داخلی مرغ و تخم‌مرغ بر مصرف در ماه‌های اخیر

با وجود اینکه مردم در سال‌های گذشته شاهد بحران کمبود در برخی مواد غذایی و کالای اساسی همچون مرغ و تخم مرغ بودند؛ اکنون شاهدیم که امنیت غذایی و ذخیره مواد غذایی در کشور از شرایط مناسبی برخوردار است.

چگونگی غلبه تولید داخلی مرغ و تخم‌مرغ بر مصرف در ماه‌های اخیر

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ هنوز کمبود بسیاری کالاهای اساسی از جمله مرغ و تخم مرغ و عدم دسترسی به این محصولات با وجود ایستادن در صف را به یاد داریم. در آن زمان ذخایر کالاهای اساسی در کشور به پایین‌ترین حد خود رسیده بود و این شرایط به حدی بود که انبارهای کشور فقط می‌توانستند مواد غذایی حدود یک ماه کشور را تامین کنند.

اما در ماه‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی با حمایت از مرغداران، کشور را از واردکننده مرغ و تخم‌مرغ به صادرکننده این محصولات تبدیل کرد.

به‌عبارتی، وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت مازاد بر نیاز مصرف داخل، مرغ تولید کند تا علاوه‌بر تأمین کامل بازار، مازاد این محصول را به برخی از کشورهای همسایه صادر کند و از این طریق ارزآوری برای کشور داشته باشد.

جوجه‌ریزی ۱۵۰ میلیون قطعه‌ای مرغداران

در ماه‌های اخیر شاهد جوجه‌ریزی ۱۵۰ میلیون قطعه‌ای مرغداران بودیم، در حالی که نیاز واقعی بازار را ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی تأمین می‌کرد. شرکت پشتیبانی امور دام نیز گفته است که در صورت عدم صادرات مازاد گوشت مرغ، محصول مازاد مرغداران را خریداری و در انبارهای ذخایر استراتژیک نگهداری می‌کند که این امر تأثیر زیادی بر ثبات بازار خواهد داشت و هم‌اکنون هر کیلوگرم مرغ کشتار روز با قیمت حدود 76 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

کشورمان به صادرکننده مرغ تبدیل شده است

به گفته حمید کاشانی، رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم‌مرغ، ایران تا سال ۱۴۰۰ یکی از واردکنندگان تخم‌مرغ در جهان محسوب می‌شد، ولی اکنون و با برنامه‌ریزی‌های بی‌نظیری که صورت گرفته کشورمان به صادرکننده این محصول تبدیل شده است.

وی همچنین گفت: طی ۳ماه نخست امسال ۴۰ هزار تن تخم مرغ با ارزش ۴۵ میلیون دلار صادر شده که نسبت به سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.

علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، هم گفت: برآوردها حاکی از آن است که حداقل تولید ماهانه مرغ ۲۶۰ هزارتن است، درحالی‌که نیاز کشور ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزارتن است.

آخرین وضعیت عرضه جوجه ریزی خرداد

ابراهیمی درباره آخرین وضعیت عرضه جوجه ریزی خرداد افزود: بنابر آمار تا ۶ خرداد ۳۲ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است، اما از الان نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به جوجه ریزی داشت و از ۱۱ خرداد به بعد می توان برآورد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای