خبر فوری
شناسه خبر: 47158

افزایش صفر درصدی قیمت مرغ پس از یک سال

پرورش، تولید و بهبود امور دام و طیور، تحت نظارت، حمایت و برنامه‌ریزی معاونت امور دام وزارت کشاورزی قرار دارد.

افزایش صفر درصدی قیمت مرغ پس از یک سال

اخبار سبز کشاورزی؛ یک سال پیش و در ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ که دکتر نیکبخت، وزیر کشاورزی، برای مهندس حسن‌نژاد به‌عنوان معاون وزیر در امور تولیدات دامی، حکم صادر کرد؛ هر کیلوگرم مرغ بسته‌بندی گرچه قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان را داشت؛ اما ناپیدا بود. عموماً با قیمت ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان و در بعضی مقاطع تا ۱۱۰ هزار تومان بالا رفت و اعتراض مردم و در مواردی نمایندگان را در پی داشت.

در آن زمان هر عدد تخم‌مرغ سه هزار و ۱۰۰ تومان و البته قیمت‌ها در حال افزایش مستمر بود.

در حکم وزیر کشاورزی خاطرنشان شده بود طرح هدفمندی یارانه‌ها بیشترین چالش را در حوزه دام و طیور داشته و به همین دلیل از حسن‌نژاد برای کمک دعوت شده بود تا سعی کند زنجیره ارزش و کل امور را به تشکل‌ها بسپارد.

افزایش قیمت مرغ  (1)

امروز که یک سال از صدور حکم مهندس حسن‌نژاد می‌گذرد؛ مروری داریم به مباحث قابل طرح و عملیات انجام شده در ارتباط با ایجاد ثبات در تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ کشور و خدماتی که در این زمینه صورت گرفته است:

تخم‌مرغ

•برنامه‌ریزی تولید برای حلقه‌های اجداد و مادری متناسب با جمعیت گله‌های تخم‌گذار صورت گرفت؛ تا خط سیر مطمئن و مستمر تولید تضمین شود.

•تنظیم برنامه تولید ماهیانه بالاتر از نیاز کشور(حداقل ۱۵درصد) و برنامه‌ریزی برای صادرات مازاد تولید، باعث شده تا همواره نیاز داخل در یک تراز مشخص و به میزان مصرف کشور در دسترس و به صورت ثابت قابل عرضه باشد.

به‌عبارت دیگر برنامه‌ریزی تولید مازاد بر نیاز و استفاده از ابزار صادرات علاوه‌بر اینکه باعث می‌گردد نیاز مصرف داخل، همواره در اندازه تقاضا تنظیم شود، منافع حاصل از صادرات نیز در ماه‌هایی از سال که مصرف داخل کاهش پیدا می‌کند و قیمت نزولی می‌شود؛ زیان تولیدکننده را جبران خواهد کرد.

•تامین به‌هنگام نهاده‌های تولید و اختصاص سهمیه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن چنان که هم‌اینک تا پایان دی سال جاری نهاده‌ها به اندازه کافی در انبارها و گمرکات وجود دارد‌ و در حال ثبت سفارش و واردات هستیم.

•با رصد مستمر حلقه‌‌های زنجیره تولید، جوجه‌ریزی در زمان لازم، حذف به‌موقع گله‌ها و استمرار تولید متناسب، وضعیت تقاضا در داخل و مبادی صادراتی در شرایط مطلوب قرار دارد.

•استفاده مطلوب از ظرفیت تشکل‌های تولیدی و نقش‌آفرینی قابل‌توجه آنها در اجرای برنامه تولید و تنظیم بازار؛

•سازماندهی استان‌های کشور در امر نظارت و نقش‌آفرین در ساماندهی پرورش و تولید.

گوشت مرغ

علاوه‌بر اقدامات انجام شده در سطور فوق، در حوزه برنامه‌ریزی تولید، تامین نهاده‌ها و ... با توجه به آسیب جدی که در گله‌های بالادستی مثل اجداد و مادر ایجاد شده بود، بازسازی این حلقه‌ها در دستور کار معاونت امور تولیدات دامی قرار گرفت و جمعیت‌های مورد نیاز با استفاده از ظرفیت داخلی و با واردات براساس برنامه‌ریزی ماهیانه در گله‌های اجدادی و مادری، جوجه‌ریزی شد(البته با گذشت یکسال از این اقدامات، هنوز به شکل کامل این بازسازی به انتهای کار خود نرسیده است؛

زیرا با توجه به فاصله نسلی هر حلقه، زمان بیشتری نیاز است؛ تا علاوه‌بر تکمیل ظرفیت‌های مورد نیاز گله‌های پیر که به صورت اجتناب‌ناپذیر در چرخه تولید و با راندمان کم نگهداری می‌گردند؛ حذف و جایگزین شود که این موضوع در حال انجام است).

در این مدت، پایش و رصد مستمر تولید، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده بود.

خوشبختانه توجه جدی و اقدامات تنظیم‌گری تولید برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان به‌ویژه واحدهای نیمچه گوشتی و تولیدکنندگان جوجه‌یکروزه باعث شد تا همواره تولیدکنندگان با اطمینان جوجه‌ریزی کنند و در ریل تولید باقی بمانند.

این تلاش هماهنگ در معاونت که با هم‌افزایی پرسنل، کارشناسان و مدیران در معاونت به ثمر رسید و منجر به این شد تا در ۱۲ ماه گذشته رسانه‌ها، تیترهایی چون قیمت مرغ پر کشید و مرغ هر روز گران‌تر می‌شود و ... منتشر نکنند.

با تورم لجام‌گسیخته در دولت رییسی که هر روز قیمت‌ها افزایش می‌یافت، پس از یک‌سال فعالیت صادقانه مجموعه معاونت، مرداد امسال قیمت هر کیلوگرم مرغ بسته‌بندی شده، هنوز همان ۸۰ الی ۸۲ هزار تومان؛ و قیمت هر عدد تخم‌مرغ حدود چهار هزار تومان است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۸-تیر ۱۴۰۳

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای