خبر فوری
شناسه خبر: 38484

هجدهمین کنگره علوم خاک در استان زرخیز خوزستان+جزئیات

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در نظر دارد هجدهمین کنگره علوم خاک ایران را در تاریخ 12-10 بهمن‌ماه 1402 با شعار مدیریت احیاگر

هجدهمین کنگره علوم خاک در استان زرخیز خوزستان+جزئیات
اخبار سبز کشاورزی ؛ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در نظر دارد هجدهمین کنگره علوم خاک ایران را در تاریخ 12-10 بهمن‌ماه 1402 با شعار مدیریت احیاگر و چالش‌های خاک (شوری، آلودگی، گرد و غبار) در استان زرخیز خوزستان برگزار نماید.

محورهای کنگره

  1. پویائی فضائی خاک در زمان و مکان
  2. ویژگی ها و فرآیندهای خاک
  3. فرسایش خاک و تخریب اراضی
  4. مدیریت احیاگر خاک و آب
  5. تغییر اقلیم و امنیت خاک
  6. حکمرانی خاک

معرفی کنگره

هجدهمین کنگره علوم خاک ایران در بهمن ماه 1402 خورشیدی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برگزار می‌‌شود. این کنگره در دومین سال سده‌ جدید در حالی برگزار می‌‌شود که در هفدهمین کنگره علوم خاک در آخرین سال سده پیشین، تلاش شد با جمع‌‌بندی نتایج و تجربیات کنگره‌‌ها و فعالیت‌های قبلی، ساختار و رسالت‌‌های جدیدی برای کنگره علوم خاک طراحی شود.
بر این اساس کنگره هجدهم نقشی مهم در تثبیت و تداوم آن جریان دارد. ساختار جدید با همیاری جمع کثیری از استادان، پژوهشگران، کارشناسان و دانشجویان از بخش‌‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، اجرایی، ترویجی، خصوصی و مردم نهاد به پشتوانه یک قرن تلاش کشور در حوزه خاک و آب با تلفیق ابعاد چندگانه مدیریت خاک و آب در یک فرایند رو به رشد فراهم آمد.

تجدید حیات حکیمانه خاک و حکمروائی حکیمانه آب

انتخاب شعار جهت دهنده‌ کنگره تحت عنوان "تجدید حیات حکیمانه خاک و حکمروائی حکیمانه آب"، تعیین هفت محور به نحوی که ضمن توجه به تعمیق تخصص‌‌های مختلف، زمینه بحث‌‌های بین رشته‌‌ای را فراهم نماید، و برقراری نشست‌‌هایی که مسائل مبتلا به کشور در حوزه خاک و آب را پوشش داده و ناظر به اسناد بالادستی باشد، شاکله این ساختار جدید بودند.
نتیجه این فرایند ارزشمند، دستیابی به پیش‌نویس اولیه نقشه مدیریت پایدار خاک و آب در ایران در 28 مهر ماه 1400 همزمان با اختتامیه کنگره بود. این پیش‌نویس برای اظهار نظر و تکمیل در معرض عموم و خانواده بزرگ خاک و آب قرار گرفته و اکنون نسخه دوم آن در اختیار دست اندرکاران کنگره هجدهم می‌‌باشد.
استان خوزستان با تولید سالانه حدود 17میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی (حدود 13 درصد کل تولیدات کشاورزی کشور)، رتبه نخست تولیدات کشاورزی را در کشور دارد. وجود بیش‌ترین تعداد سد با بالاترین حجم ذخیره آب، اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، اراضی با کیفیت بسیار متنوع، خاک‌‌های شور، پدیده گردوغبار، تولید حدود 45 درصد شکر کشور، سد گتوند و اثرات آن بر منابع خاک و آب استان، فاضلاب و آلودگی، و خطرات همیشگی سیل از جمله فرصت‌‌ها و چالش‌‌های متنوعی هستند که منابع خاک و آب، تولید و سلامت نه تنها ساکنین استان بلکه کل کشور را تحت تأثیر قرار می‌‌دهند.
از این‌ رو و علی‌‌رغم فاصله کم از کنگره سیزدهم که در دانشگاه شهید چمران برگزار شد، بار دیگر استان خوزستان میزبان کنگره علوم خاک ایران گردید.
کنگره هجدهم با شعار مدیریت احیاگر و چالش‌های خاک (شوری، آلودگی، گرد و غبار) ضمن تداوم ساختار و پیگیری رسالت‌‌های ملی کنگره علوم خاک، سعی دارد انسجام و هم افزائی کلیه ذی‌ربطان استانی را برای توجه درخور به مسائل خاک و آب استان ارزشمند خوزستان فراهم نموده و از تجربیات ملی نیز بهره ببرد.
این مهم میسر نخواهد شد جز به یاری پیشکسوتان، اندیشمندان، استادان، محققان، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه‌‌ها، مراکز پژوهشی، بخش‌های دولتی، خصوصی، انجمن‌‌های علمی، تشکل‌های مردم نهاد، اتحادیه‌‌های تولیدکنندگان، واردکنندگان، و صادرکنندگان، تا در یک حرکت هم افزا، برگزارکنندگان را یاری نمایند.

هجدهمین کنگره علوم خاک در استان زرخیز خوزستان هجدهمین کنگره علوم خاک در استان زرخیز خوزستان

برگزارکنندگان کنگره

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
انجمن علوم خاک ایران

محل برگزاری کنگره

آدرس: خوزستان، ملاثانی
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای