خبر فوری
شناسه خبر: 38578

نهمین کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی این‌بار در آفریقای جنوبی

دکتر محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر مستقل بین المللی آب و خاک و کشاورزی حفاظتی و عضو کمیته علمی نهمین کنگره از استان گلستان.

نهمین کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی این‌بار در آفریقای جنوبی

نهمین کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی 22 لغایت 25 جولای 2024 (اول لغایت چهارم مرداد 1403) با موضوع افزایش انعطاف‌پذیری کشاورزی با تقویت تأثیر کشاورزی حفاظتی (CA)در آفریقای جنوبی-شهر کیپ تاون برگزار می‌شود.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ قرن‌هاست که اراضی کشاورزی در کشور ما به‌صورت سنتی خاک‌ورزی شده و شخم و دیسک زده می‌شود و بقایای محصول بعد از برداشت نیز آتش زده می‌شود. روشی که به استنادات و پژوهش‌های علمی متعدد جهانی و داخلی عامل مرگ تدریجی خاک و منبع حیات در زمین است.

خاک‌ها به‌عنوان زیست‌بنیان طبیعت تأمین‌کننده بیش از ۹۵ درصد غذا، فیبر و سوخت جامعه بوده و ۲۵ درصد تنوع زیستی موجود در هستی را میزبانی می‌کنند؛ به‌همین خاطر حفظ و نگهداری خاک باید یک اولویت باشد؛ زیرا تجدیدپذیری خاک نسبت به آب سخت‌تر است. سرعت تخریب خاک‌ها 20 برابر بیشتر از سرعت تشکیل آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: افزایش کیفیت خاک با کشاورزی حفاظتی

نهمین کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی این بار در آفریقای جنوبی نهمین کنگره جهانی کشاورزی حفاظتی این بار در آفریقای جنوبی

کشاورزی حفاظتی الگوی کشتی سازگار با محیط زیست

کشاورزی حفاظتی (Conservation Agriculture) به‌عنوان یک الگوی کشت جدید و سازگار با محیط زیست یک بسته کامل شامل سه اصل به هم پیوسته است که عبارتند از:

1-حداقل دستکاری مکانیکی خاک با تکیه بر کشت بی‌خاک‌ورزی.

2- مدیریت و حفظ بقایای گیاه قبلی (No-Till planting).

3- رعایت اصول تناوب زراعی.

این شیوه اکوسیستم نگر طبق آخرین آمار سال 19-2018 فائو در بیش از 205 میلیون هکتار اراضی زراعی جهان در بیش از 100 کشور توسط کشاورزان اجرا و استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کشاورزی حفاظتی؛ رویکردی برای حراست از آب و خاک

راهکاری برای حفظ ساختار خاک و استفاده بهینه از آب

در حقیقت کشاورزی حفاظتی راهکاری برای حفظ ساختار خاک و استفاده بهینه از آب و همچنین تولیدات پایدار محصولات غذایی است.

این روش کشاورزی بر پایه حفاظت از خاک، آب و گیاه بنا شده و یکی از راه‌های موثر برای برون‌رفت از بحران خشکسالی، مدیریت آب و جبران مواد آلی خاک برای اقتصادی کردن کشاورزی است.

تخریب ساختمان خاک، فرسایش خاک، افزایش هزینه‌های تولید، کاهش نفوذپذیری آب، کاهش ظرفیت نگهداشت آب در خاک به علت فقر کربن آلی خاک، متراکم شدن خاک و کاهش نفوذ ریشه و قدرت خاک در نگهداری عناصر غذایی و تغذیه گیاه، تنها بخشی از عواقبی بوده که به‌خاطر عملیات ناپایدار کشاورزی و مدیریت اشتباه، گریبان خاک‌های کشاورزی ما را گرفته است.

از مزایای کشاورزی حفاظتی می‌توان به این موارد اشاره کرد: افزایش ماده آلی خاک، افزایش فعالیت‌های زیستی خاک، افزایش نفوذپذیری خاک، کاهش تبخیر از سطح خاک، جلوگیری از روان‌آب، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش انرژی مصرفی در عملیات کشاورزی، کاهش نیروی کارگری مورد نیاز، کاهش هزینه‌های تولید، کنترل بیولوژیک آفات، کاهش فشردگی خاک، کاهش مصرف سوخت، افزایش ظرفیت مزرعه‌ای عملیات کشاورزی و صرفه‌جویی در زمان انجام عملیات کشاورزی.

برگزاری کنگره جهانی و بین‌المللی کشاورزی حفاظتی

کنگره جهانی و بین‌المللی کشاورزی حفاظتی که بزرگ‌ترین کنگره در زمینه پژوهش، توسعه و ترویج کشاورزی حفاظتی است هر سه سال یک‌بار در یک قاره برگزار می‌گردد که در آن اساتید فن، پژوهشگران، کارشناسان، کشاورزان، سازندگان و سایر علاقه‌مندان به این مقوله با ارائه مقالات، سخنرانی‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همچنین بازدیدهای مزارع کشاورزی حفاظتی به تبادل نظر پرداخته و از تجربیات یکدیگر آگاه می‌شوند.

اولین کنگره در سال 2001 در قاره اروپا کشور اسپانیا برگزار گردید. پنجمین کنگره سال 2011 در قاره اقیانوسیه و کشور استرالیا برگزار گردید.

هفتمین کنگره در سال 2017 در قاره آمریکای جنوبی کشور آرژانتین و هشتمین کنگره در سال 2021 در قاره اروپا و کشور سویس برگزار شد. اکنون نهمین کنگره در سال 2024 در قاره آفریقا و کشور آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.

اهداف این کنگره

-راه‌حل‌های عملی برای افزایش پذیرش CA و توسعه سریع تر آن به مقیاس وسیع با تاکید اشاره ویژه روی قاره آفریقا.

-روش‌ها و مثال‌های عملی از طریق مطالعات موردی، مقابله با چالش‌های واقعی یا درک شده در سیستم .CA این شامل طبقه بندی مواد مغذی، مدیریت یکپارچه حاصلخیزی و اسیدیته خاک، وجین، مدیریت جامع دام و آفات است.

-کمی‌سازی و اندازه‌گیری سلامت خاک.

ارسال چکیده

از ارسال چکیده یا پوستر در موضوعات فرعی زیر استقبال می شود:

-نمونه هایی از پذیرش موفق CA و آموخته های حاصل از تلاش های کشاورزی حفاظتی در سراسر جهان.

-مزایای کشاورزی حفاظتی در سطح مزرعه و اکوسیستم برای کشاورزان، جامعه و محیط زیست.

-جریان سازی CA با خط مشی ملی و حمایت نهادی برای افزایش و توسعه در سطح وسیع پذیرش کشاورزی حفاظتی.

-ارتقاء سیستم های دانش و نوآوری مبتنی بر CA و به اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباطات.

تاریخ های مهم

بازشدن ارسال چکیده مقالات: 10 اسفند 1401.

آخرین تاریخ ارسال چکیده مقالات: 24 آذر 1402.

آخرین مهلت بررسی مقالات: 9 اسفند 1402.

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات توسط نویسندگان: 11 فروردین 1403.

دکتر محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر مستقل بین المللی آب و خاک و کشاورزی حفاظتی و عضو کمیته علمی نهمین کنگره از استان گلستان.

ایمیل: iwc977127@yahoo.com

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای