نقش روابط عمومی سازمانهای دولتی در پیشرفت کشاورزی
در دنیای کنونی کمتر جوامعی وجود دارد که تجربهای در زمینه گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق مختلف شهری و روستایی کشور خود نداشته باشد.
اخبار سبز کشاورزی؛ در دنیای کنونی که بشر غرق در تکنولوژی است، کمتر جوامعی وجود دارد که تجربهای در زمینه گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق مختلف شهری و روستایی(کشاورزی) کشور خود نداشته باشد.
از این رو بسیاری از متخصصان یا صاحبنظران مسایل توسعهای در کشورهای در حال پیشرفت معتقدند استفاده صحیح از فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش فنون و روشهای نوین میتواند باعث ثروتمند شدن آن سرزمین در گرو پیشرفت کشاورزی و بهبود کیفیت زندگی مردم شود.
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر جامعهای درهای جدیدی برای استفاده از امکانات نامحدود باز کرده و با خود کاهش فقر به همراه دارد. دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات به جذب و نگهداری مشاغل و زنده ماندن اقتصاد کمک کرده و چشمانداز مثبتی از آینده در پیش خواهد داشت. به جرأت میتوان گفت، یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و زیربنای سایر علوم قرن حاضر رشد ارتباطات همراه با تکنولوژی است.
در این راستا وظیفه اصلی استفاده صحیح از علم ارتباطات و تلفیق آن با فناوریهای نوین و تولید محتوا علمی و تاثیرگذار بر عهده روابط عمومی هر سازمان است. در واقع روابط عمومی هدف و چگونگی نقشه راه هر سازمان را ترسیم میکند.
روابط عمومی در یک سازمان کشاورزی باید همه چیز را ببیند و همه چیز را نیز زیبا بنمایاند. حافظ منافع دستگاه مربوطه و مخاطبان باشد. ارزشهای نهفته در کار روابط عمومیها در امر تبلیغ، تغییر رفتار و نگرش، مطالعات علمی، افکارسنجی، تعامل دوسویه با مخاطبان و همکاران و مدیران سازمان، تعامل صحیح و استفاده بهینه از ابزار مختلف رسانهای و فضای مجازی، تفکر و تعقل، تعامل با بخش خصوصی، مشارکت در تصمیم گیریهای کلان، مشارکت فعال در تمامی حوزههای مرتبط و در نهایت به عنوان سخنگوی سازمان نباید بر کسی پوشیده باشد.
سازمان هایی که خلاقیت و نوآوری یکی از فاکتورهای مهم و درخور توجه در کارشان محسوب میشود هیچگاه به گذشته رضایت نداده و همواره با بهرهگیری از ساز و کارهای خلاقانه، تغییر در نگرش و رفتار را سرلوحه امور خویش میدانند. آنان به ایدههای نو احترام میگذارند و با رغبت و حساسیت آنها را دنبال می نمایند.
یکی از واحدهای هر سازمان پویا، روابط عمومی آن سازمان می باشد و اگر این واحد، برخوردار از پویایی و خلاقیت باشد میتواند تحرک و نشاط را به تمامی سازمان منتقل سازد. اصولاً نوآوری در کارها و برنامههای روابط عمومی فعال یکی از مؤلفههای اصلی به شمار میرود.
از سویی در جهانی که هر لحظه در حال تغییر است، باید گام های موثر و جدی به سوی ایده های نو برداشته شود.
اثربخشی روابط عمومی در حوزه کشاورزی
رشد و شکوفایی ایدههای خلاق در روابط عمومی علاوه بر سایر فاکتورها، مستلزم داشتن ویژگیها و خصوصیات خاص رفتاری از سوی مدیران نیز هست. مدیران توانمند هر سازمان با تسلط به برخی علوم مرتبط با رفتار سازمانی می توانند محیط مناسبی برای رشد خلاقیت و نوآوری ایجاد کنند.
مدیران میتوانند با شیوههای رفتاری خاص از جمله احترام به باورها و عقاید جدید، به کارگیری مدیران مستعد، پویا و باسواد در حوزهی روابط عمومی، اعتقاد و باور به اهمیت جایگاه روابط عمومی در سازمان و همچنین با بها دادن به بحث تشکیلات و منابع انسانی در حوزهی ارتباطات سازمان در واقع اثرات مثبت کارکرد صحیح یک روابط عمومی توانمند را در خروجی سازمان خود ببینند.
بنده به عنوان شخصی که حدود 20 سال در حوزهی آموزش و ترویج کشاورزی فعالیت مینمایم، بر این مهم نیز تاکید می کنم که ترویج و آموزش و روابط عمومی ها ارتباط تنگاتنگ با هم دارند و بی شک هر چه تعاملات این دو بخش بهتر و بیشتر باشد، اثربخشی آن در بخش کشاورزی مشهود خواهد بود. به خصوص اینکه ما به سمت کشاورزی دانش محور حرکت میکنیم و نفوذ دانش در عرصه و حل مسایل و چالشهای اساسی کشاورزی کشور جز با کمک این دو بخش میسر نخواهد شد.
سیاست های ارتباطی جلب مشارکت روستاییان در شکوفایی اقتصاد ملی
وجود روستا به عنوان یکی از مهمترین پایگاههای تولید مواد حیاتی و رفع نیازهای اساسی هر جامعه است. نظر به جایگاهی که روستا و روستانشین در پویایی اقتصاد کشور، از قبیل کمک به رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ اشتغال و فعالیت دارد ـ به طور ویژه در تولید کالاهای اساسی و استراتژیک نیز موثر است ـ میتواند بستر مناسبی برای تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی و خدماتی، حفظ محیط زیست و امنیت، هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، حراست و نگهبانی مرزها را فراهم نماید.
بنابراین ترسیم نقشه راهی که نقش روستاها را در نظام برنامه ریزی کشور تعیین نماید از اهمیت ویژهای برخوردار است. توسعه روستایی فرآیندی همه جانبه، مستمر، موزون، درونزا، توانمندساز، فراگیر، تحولآفرین، باورآفرین، رشد دهنده و متکی بر مشارکت و خودباوری روستاییان بوده که در چارچوب آن ظرفیتها و تواناییهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع روستایی برای رفع نیازهای اساسی مادی و معنوی و کنترل مؤثر بر نیروهای شکل دهنده نظام سکونت محلی (اکولوژیکی، فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی ، نهادی و سرزمینی) و توسعه سرمایه انسانی با بهرهگیری از فرصتهای درونی در روستاها رشد و تعالی مییابد.
توسعه روستایی به عنوان شکلی از توسعه پایدار و همهجانبه، همواره یکی از دغدغههای اصلی برای پیشرفت هر کشوری است و در واقع توسعه روستایی راهبردی است که به نوینسازی جامعه روستایی میپردازد و آن را از یک انزوای سنتی به جامعه مدرن تغییر خواهد داد که با اقتصاد ملی عجین شده باشد.
در اقتصاد مقاومتی امکان مشارکت افکار عمومی مردم و داراییهای ریز و اندک آنان برای فعال شدن اقتصاد باید فراهم شود، همانگونه که حضور و مشارکت آنان در پیروزی انقلاب موثر بود. در اقتصاد مقاومتی امکان رشد افکار، مشارکت مردم در تصمیمگیری، ایجاد توسعه پایدار، ایجاد توسعه متوازن، خودباوری، خوداتکایی، صحیح مصرف کردن، کار و تلاش، نشاط و شادابی میبایست معنایی عملی داشته باشد.
بنابراین جامعه گسترده روستایی در تولید محصولات کشاورزی و دامی و همچنین حفظ امنیت غذایی در کشور و مسؤولیت برجسته و انکارناپذیری دارد. اقتصاد روستایی به عنوان اقتصاد ملی، بخشهای مختلفی چون کشاورزی، دامپروری، صنابع تبدیلی و دستی را در بر میگیرد که هرکدام به نوعی در سلامت جامعه و البته رونق اقتصادی و اجرای اصول مهم و کاربردی اقتصاد مقاومتی، نقش بسزایی دارد.
در عصر ارتباطات، رسانه یکی از مهمترین ابزارهای توسعه در دنیای کنونی است که با داشتن بیشترین و گستردهترین حجم از مخاطبان، از اصلیترین وسایل ارتباطی در رسیدن به اهداف توسعه به شمار میآید. در حالی که اکثر روستاهای کشور در حال حاضر از اقتصاد مناسب با توجه به ظرفیتها و توانمندیهایشان بهرهمند نیستند.
لازمه توسعه و شکوفا شدن اقتصاد روستایی داشتن سرمایه انسانی کارآمد و توانمند است و این مستلزم ورود شبکههای استانی رسانه ملی به اطلاعرسانی و آگاهیبخشی، آموزش و جلب مشارکت مردمی است. انسان بسیاری از اطلاعات، رفتارها، ارزیابیها، انتخابها، و جایگزینیها که کسب و در محیط اعمال میکند را تنها از طریق مشاهدات عینی یا تجربات مستقیم به دست نمیآورد، بلکه غالباً ناشی از اطلاعاتی است که به طور غیر مستقیم کسب مینماید.
این اطلاعات به روشهای مختلفی به دست میآید که از مهمترین آنها میتوان به انواع سیاستهای ارتباطی اشاره داشت که میتواند در حوزههای مختلفی کاربرد داشته باشد مانند: ارتباطات میان فردی، رسانههای اجتماعی جدید، رسانههای جمعی و تولید محتوا. هر کدام از این حوزهها میتواند شامل سیاستهایی گردد که به رشد و توسعه روستاها خواهند انجامید که به مشارکت هر چه بیشتر روستاییان در اقتصاد ملی کشور مخصوصاً تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی منجر میگردد.
مهناز نصرالهی
رییس اداره روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی