خبر فوری
شناسه خبر: 1662

شفاف‌سازی مدیران سالم حفظ نباتات

افشای اسامی سلاطین واردات سموم مشابه تولید داخلی

اقدام دستگاه‌های اجرایی برای انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای شفافیت به عنوان یک راه پیشگیری از فسادهای بعدی تلقی می‌شود اقدام شایسته‌ای است

افشای اسامی سلاطین واردات سموم مشابه تولید داخلی

اخبار سبز کشاورزی؛ اقدام دستگاه‌های اجرایی (نظیر حفظ نباتات کشور) برای انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی ، از این جهت که شفافیت به عنوان یک راه درمان فساد و پیشگیری از فسادهای بعدی تلقی می‌شود اقدام شایسته ایی خواهد بود کما اینکه موضوع در حوزه کشاورزی با توجه به اهمیت امنیت غذایی در کشور برای رسانه‌ها بسیار جذاب شده است و گزارش‌هایی از این دست را شاهد هستیم.

طبعا عدم وجود مسئولیت‌پذیری در کشور، یکی از عوامل اصلی بروز این تصمیم شده و انتظار می‌رود مسئولین سازمان حفظ نباتات شفاف‌سازی در این حوزه را آغاز کنند و از توجیه و پنهان‌سازی حجم واردات محصولات تمام شده نسبت به مواد اولیه برائت جویند. می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین علل وقوع پدیده‌ی عدم مسئولیت پذیری از مجلس شروع می‌شود. وقتی قانون‌گذار خود را مسئول قانونی که وضع کرده است نمی‌داند چگونه از مدیر انتظار داریم مسئولیت اجرای تصمیمش را برعهده بگیرد؟

با توجه به موارد فوق انتظار می رود مسئولین سازمان حفظ نباتات پاسخگویی بر مبنای سوالات روز مطرح شده را پیش رو قرار دهند. اینکه مقامات و مدیران، رأساً و صرفاً به طرح گزارش عملکرد خود بپردازند و اهداف، مأموریتها، سیاستها، برنامه‌ها و اقدامات خود را به مردم توضیح دهند و کم و کیف پیشرفت‌ها، موانع و مشکلات و راهکارهای خود را بدون پاسخگویی به ابهامات تشریح و تبیین کنند.

در این پاسخگویی (فعال)، معمولاً اطلاعات و گزارش‌هایی ارائه می‌شود که در تعریف و توجیه عملکردها است و از اشتباهات، خطاها، ایرادها و نقائص کمتر سخن گفته می‌شود.

اما در روند شفاف سازی مقامات و مدیران سازمان به سوالاتی که از آنها پرسیده می‌شود پاسخ می‌دهند، اهمیت این نوع پاسخگویی بیش از گزارش عملکرد است و باید به پرسش‌هایی پاسخ داده شود که در اذهان مردم یا روزنامه‌نگاران مطرح است.

مثلاً گفته می‌شود، از 3 میلیون و 340 هزار لیتر سموم آماده مصرف وارداتی، حدود 70 درصد آن (2 میلیون و 310 هزار لیتر) سمومی است که به راحتی در داخل کشور آماده تولید بوده و سلاطین واردات سم با واردات آب، ارز دولتی را به جیب زده اند.

اینجاست که سازمان مسئول به راحتی می توانند ارقام 6 ماهه را با تأیید گمرکات اعلام نمایند تا ابهام رفع گردد، قاعدتاً با کلی گویی و عدم اعلام آمار واقعی جایگاه و سلامت کار وزیر، معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات آسیب می بیند.

با توجه به نکات مطرح شده، شایسته است سازمان حفظ نباتات در راستای مشکلات پیش آمده مسئولیت پذیری لازم را از خود نشان داده و با مستنداتی معتبر در این راستا شفاف‌سازی لازم را انجام دهد.

« شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد؛ این معنای شفافیت است، باید هم بکنند» بیانات در خطبه‌های نماز عید سعید فطر، 29 شهریور 1388

چرا که این تصمیم و فرآیند رسیدن به این عدد هم جزء عملکرد آنهاست و باید شفاف باشد که با توجه به این شفافیت، پاسخگویی گام بعدی است که مسئول برای تعیین این مهم باید به کارشناسان و نخبگان عرصه کشاورزی و در واقع عموم مردم انجام دهد.

در پایان باید به این نکته اشاره شود که وجود این مشکل از همان ابتدا شروع است که اصلا این تصمیم چگونه و با چه توجیهی گرفته شده است؟  که این میزان از سم آماده وارد کشور شده است و چرا این سازمان در اقدامی نا به جا، هم امکان رقابت برای تولید‌کننده داخلی را دشوار کرده و هم در کنار آن باعث خروج این میزان ارز از کشور شده است که بیکاری و نابودی ثروت ملی حاصل آن بوده است.

در واقع عدم شفافیت در روند تخصیص ارز در حوزه سموم بسیار حائز اهمیت است. شاید منافعی در این تصمیم‌گیری دخیل بوده؟ شاید در اینجا هم سلاطین ظهور کرده اند، شاید … با این همه شفافیت یکی از راهبردهای اصلی تعارض منافع است که اگر شفافیت وجود داشت، تعارض منافع احتمالی مسئولین تصمیم گیر و حتی تصمیم سازان این عدد مشخص میشد.

در مجموع باید گفت: نبود یا کمبود شفافیت در مراحل مختلف تصمیم‌گیری در این حوزه نشان بی‌تدبیری و فساد قابل تحلیل و بررسی عمیق خواهد بود حال آنکه موارد اشاره شده فقط نمونه‌ای از آن بود.

دیدگاه تان را بنویسید

  • Ali پاسخ به نظر

    شفاف سازی نمایند که این مدعیان تولید داخلی یعنی تولید کنندگان سموم کشور خود اکثرا شرکتهای وارد کننده سموم اماده مصرف دارند و از دو جا سود میبرند!!و ارز یارانه ای میگیرند..

    • golbaf

      با تشکر از دقت نظر شما برخی از این تولید کنندگان سمت واردات هم گرایش پیدا کردند. اما سوال این است که چه انگیزه ای (مثلا عدم رقابت با محصولات خارجی یا صرفه نداشتن تولید داخلی یا …) آنها را به واردات چی تبدیل کرده است. به نظر می رسد با اصلاح سیاست ها و حذف رانت خواری به توان جایگاه تولید را تقویت کرد . البته در این اصلاح ساختار، واردکننده هم به واردات سموم آماده مصرفی خواهد پرداخت که مشابه آن در داخل امکان تولید نداشته باشد.

  • قدرت اله آسبيد پاسخ به نظر

    در خصوص اين ادعا كاملا مخالفم هستم و در رد ان حاضر به ارائه مستندات هستم

    • golbaf

      باسپاس از اظهار نظر جنابعالی ، ممنون میشیم مستندات موجود رو ارائه نمایید.

  • م. ی پاسخ به نظر

    سم ابامكتين ١/٨٪ که همه شرکتهای داخلی قادر به تولید ان هستند وارد میشده، یعنی ۹۵٪ حلال وارد میشده
    علفکش پاراکوات و گلایفوزیت که حلال ان اب است!!!!!! یعنی ارز از کشور رفته که اب وارد کنیم!!!!!

    • golbaf

      باتشکر از اظهار نظر مسئولانه و کارشناسانه شما. لطفا مطلبی در این زمینه برای ما ( سایت ) ارسال نمایید. ایمیل ارسال مطلب info@greenfarm.news

چندرسانه‌ای