خبر فوری
شناسه خبر: 41667

تولیدکنندگان خرما نیازمند حمایت

خرما میوه‌ای مغذی، پر انرژی و دارای خواص گوناگون تغذیه‌ای است. این محصول خوشبختانه در نقاط مختلف کشور در هزاران هکتار نخلستان به‌ویژه در مناطق جنوبی تولید

تولیدکنندگان خرما نیازمند حمایت

خرما میوه‌ای مغذی، پر انرژی و دارای خواص گوناگون تغذیه‌ای است. این محصول خوشبختانه در نقاط مختلف کشور در هزاران هکتار نخلستان به‌ویژه در مناطق جنوبی تولید و می‌تواند علاوه‌بر تامین نیاز داخلی، ارزآوری مناسبی را به‌وجود آورد.

اخبار سبز کشاورزی ؛ امیرهوشنگ سمنانی | محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرمای ایران در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد: سال گذشته صادرات خرمای ایران 400 میلیون دلار برآورد شد.

او افزود ظرفیت ارزآوری صنعت خرمای سالیانه تا یک میلیارد دلار پیش‌بینی می‌گردد. همچنین در سال گذشته میزان تولید خرما یک میلیون و 300 هزار تن بوده که هر ساله بین 20 تا 30درصد آن به کشورهای هدف صادر می‌شود.

رشید فرخی افزود؛ ایران رتبه دوم تولید خرمای جهان را دارا است و از 75 مقصد صادراتی خرما بیشترین صادرات به کشورهای آمریکا و چین بوده است

صنعت خرمای ایران برای 1/5 میلیون نفر اشتغال مستقیم و برای 4 میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

وی اشاره کرد یکی از مشکلات صادرات این محصول تصمیم‌گیری خلق‌الساعه در بحث ممنوعیت صادرات است، که به‌ویژه در ماه رمضان که این موضوع به بازار ضرر و زیان وارد می‌کند. قیمت خرما باید مبتنی‌بر نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید محاسبه شود و قیمت‌گذاری دستوری را غلط دانست.

رئیس انجمن ملی خرما اظهار کرد: نهاده‌های مورد نیاز تولید این محصول در سه سال گذشته 600درصد افزایش یافته، بنابراین نباید توقع داشته باشیم قیمت خرما افزایش نیابد. او همچنین افزود: کیفیت، فرآوری و بسته‌بندی از اولویت‌های این صنعت به‌شمار می‌رود. رشید فرخی اعلام کرد هم اکنون در کشور 500 رقم خرما وجود دارد که 18 رقم آن تجاری است.

وی با بیان این موضوع که 60 تا 65درصد نخیلات کشور غرقابی است، این فرآیند را فاجعه‌بار دانست، در حالی‌که کشور با بحران خشکسالی روبرو است و تنش آبی در استان‌های خرماخیز، مانند استان کرمان وجود دارد این مشکل می‌تواند کاهش تولید را به همراه داشته باشد.

او در پایان اظهار کرد: دریافت نشان استاندارد برای خرما می‌تواند ما را به بازرسی و نظارت روی این کالا برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی کمک کند.

نتیجه آن که اگر این محصول استراتژیک حمایت دولت و بخش‌های نظارتی وزارتخانه جهادکشاورزی را به همراه داشته باشد می‌تواند علاوه‌بر ایجاد درآمد برای کشور،

رتبه ایران را در زمینه تولید خرما در جهان بهبود بخشد. از طرفی با رفع مشکلات و موانع تولید برای نخلداران و تولیدکنندگان، آنان را در جهت تولید بهتر و باکیفیت‌تر دل‌گرم کرد.

همچنین، پیشنهاد می‌گردد انجمن ملی خرما در هر سال، برگزاری ویژه‌برنامه‌های معرفی تولیدکنندگان برتر اقدام و پاداش‌هایی را برای این عزیزان در نظر گرفته و همچنین بانک‌ها مشوق‌های خاصی را در جهت تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرند. با استانداردسازی و برندسازی قوی و موثر، خرمای ایران می‌تواند جایگاه خود را در جهان بازیابد. به هر حال، تولیدکنندگان در هر عرصه‌ای از کشاورزی کشور، نقاط قوت بوده و باید بیش از پیش آنان را حمایت کنیم.

علاوه‌بر این، وارد کردن مکانیزاسیون به شغل نخلداری می‌تواند بر کیفیت مراقبت از نخلستان‌ها و در مراحل داشت و برداشت به شاغلان در این رشته کمک نماید. برداشت سنتی خرما که همچنان به تقریب در تمام مناطق خرماخیز کشور وجود دارد؛ یکی از عوامل آسیب وارد نمودن به محصولی است که باید ماه‌ها از آن مراقبت نمود.

بسیار اتفاق می‌افتد که برداشت‌کنندگان خرما از ارتفاع زیاد سقوط کرده و شدیداً آسیب دیده‌اند. بنابراین ضرورت دارد تا با نیازسنجی این امر مهم توسط مسئولان به نخلداران کمک و از آنان حمایت شود.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۸ - شهریور ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای