خبر فوری
شناسه خبر: 41714

درآمدزایی با کشت طلای سرخ

کشت زعفران یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کشاورزان است. کشاورزان و علاقه‌مندان به پرورش زعفران به خوبی می‌دانند که این گیاه علاوه‌ بر کم آب‌بر بودن و سازگاری بالا

درآمدزایی با کشت طلای سرخ
کشت زعفران یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کشاورزان است. کشاورزان و علاقه‌مندان به پرورش زعفران به خوبی می‌دانند که این گیاه علاوه‌ بر کم آب‌بر بودن و سازگاری بالا، به هزینه زیادی نیاز ندارد. در واقع برای کشت زعفران فقط سال اول به سرمایه اولیه نیاز است؛ چراکه برخلاف اکثر کشت‌های زراعی نیازی به تهیه پیاز زعفران و کشت سالانه نیست.
اخبار سبز کشاورزی ؛ به این معنا که فقط یک سال فرایند کشت انجام می‌شود و تا هفت سال بعد مزرعه گل می‌دهد و زعفران برداشت می‌شود.
علاوه‌بر مزایای گفته شده، درآمد کشت زعفران به میزان قابل توجه‌ای از اکثر کشت‌های زراعی رایج مانند کشت گندم بیشتر است و از سوددهی ایده‌آلی برخوردار است.

درآمد کشت زعفران

اگر بخواهیم کشت زعفران را از منظر ارزش اقتصادی و سوددهی بررسی کنیم باید گفت که کشت زعفران یک تیر و دو نشان است. در کشت زعفران علاوه‌بر زعفرانی که از سطح زمین به دست می‌آید، هم‌زمان در زیر زمین پیازها رشد و تکثیر می‌شوند؛ بنابراین هم با فروش پیازها و هم با فروش زعفران به درآمد می‌رسند.
هدف اصلی کشت زعفران، درآمدزایی با برداشت زعفران و فروش آن است؛ یعنی این میزان برداشت زعفران در هکتار یا متراژ تحت کشت است که درآمد کشت زعفران را ایجاد می‌کند. بنابراین برای رسیدن به بیشترین میزان برداشت زعفران در هکتار باید کشت و مدیریت مزرعه را کاملا به‌صورت اصولی انجام داد.
گام اول برای رسیدن به برداشت‌های عالی و ایده‌آل، خرید پیاز زعفران باکیفیت و مرغوب است. کاملا واضح است که هنگام خرید باید به قیمت پیاز زعفران توجه ویژه داشته باشید.
اگرچه قیمت بالا ضمانتی بر کیفی بودن پیازها نیست؛ اما قیمت‌های پایین نیز بی‌دلیل نیست و غالبا پیازهای ارزان قیمت، انباری بوده و دارای سطح کیفی پایینی هستند.
از آن‌جایی که برای کشت زعفران خرید پیاز زعفران فقط یک‌بار انجام می‌شود و تا هفت سال نیازی به خرید مجدد نیست پس توصیه می‌‌شود که حتما پیازها از مجموعه‌های معتبر و دارای ضمانت و گواهی سلامت تهیه شوند.
در صورت تهیه پیازهای باکیفیت و مدیریت اصولی و تخصصی می‌توان به برداشت‌های بالا و درآمدهای قابل توجه رسید و از هر یک‌هزار متر به‌طور میانگین می‌توان 800 گرم تا 2 کیلوگرم زعفران برداشت داشت.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۸ - شهریور ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای