آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45093

دستورالعمل خرید تضمینی گندم رسماً ابلاغ شد

نرخ خرید تضمینی گندم تغییر نکرد

14 فروردین ماه طی مکاتبه‌ای از سوی وزیر جهاد کشاورزی خطاب به مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، دستورالعمل خرید تضمینی گندم ابلاغ شد.

 نرخ خرید تضمینی گندم تغییر نکرد

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ طی این مکاتبه نرخ خرید تضمینی گندم علی‌رغم اعتراض کشاورزان، نمایندگان آنها در انجمن‌ها و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی 17 هزار و 500 تومان اعلام شد.

در این نامه آمده است: ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺗﺼﻮﯾﺐﻧﺎﻣﻪ ﺷﻤﺎﺭﻩ 020/٢٥١٦٦٤ ﻣﻮﺭﺥ 1402/١١/02 ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻗﯿﻤﺖﮔﺬﺍﺭﯼ ﻭ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎﯼ ﺣﻤﺎﯾﺘﯽ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻧﺮﺥ ﭘﺎﯾﻪ ﺧﺮﯾﺪ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ ﻫﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮﻡ ﮔﻨﺪﻡ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﻭ ﺩﻭﺭﻭﻡ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ١٧٥٠٠٠ ﻭ ١٨٠٠٠٠ ﺭﯾﺎﻝ ﺑﺎ (٤) ﺩﺭﺻﺪ ﺍﻓﺖ ﻣﻔﯿﺪ ﻭ (١) ﺩﺭﺻﺪ ﺍﻓﺖ ﻏﯿﺮ ﻣﻔﯿﺪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺟــﺪﺍﻭﻝ ﭘﺎﮐﯽ ﭘﯿﻮﺳﺖ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و همچنین در مصوبه این بند نیز تاکید شده است ﺁﻥ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﮑﻠﻒ ﺍﺳﺖ ﺑﻬﺎﯼ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﺍﻥ ﮔﻨﺪﻣﮑﺎﺭ ﺭﺍ ﻃﯽ (٢٤) ﺳﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.


بیشتر بخوانید: خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد


در حالی نرخ خرید تضمینی گندم با قیمت 17هزار و 500 تومان اعلام می‌شود که ۲۲ شهریور سال گذشته با حضور اعضای دولتی و خصوصی در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم را ۱۹۵۰۰ تومان شده بود و پس از ابلاغ نرخ خرید تضمینی با قیمت 17 هزار و 500 تومان بسیاری از مسئولان و نمایندگان تشکل‌های بخش کشاورزی نسبت به این موضوع معترض بوده و قول پیگیری افزایش نرخ خرید تضمینی گندم را به کشاورزان داده بودند.

اعتراض شدید به قیمت خرید تضمینی بی‌نتیجه ماند

پرویز اوسطی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از اعتراض یکپارچه این کمیسیون تخصصی مجلس به اقدام وزیر جهاد کشاورزی گفته و درباره دلایل کاهش دو هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم اضافه کرده بود: به شخصه منتقد این رفتار هستم و با جمعی از همکاران نماینده، تلاش می‌کنیم اصلاحیه روی قیمت انجام شود و نرخ خرید تضمینی به همان قیمت پیشنهادی اول برگردد.

به گفته اوسطی، تعیین نرخ خرید تضمینی گندم بر اساس فرمول و محاسبات در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی انجام شده و کمیسیون منتقد این رویه است که تصمیم این شورا ندیده گرفته شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: کل کمیسیون کشاورزی با قیمت اعلامی وزیر جهاد کشاورزی مخالف هستند و معتقدند که قیمت پایین است و باید اصلاح شود.

همچنین محمد جواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی وقت نیز در گفت‌وگو با خانه ملت اعتراض شدید خود را به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اعلام نرخ خرید تضمینی گندم بر خلاف مصوبه شورای قیمت‌گذاری اعلام کرده بود.

وی با تاکید بر نیاز به تصمیم‌گیری مجدد برای نرخ خرید تضمینی گندم، یادآور شد: اگر شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی بر اساس قانون تشکیل شده است، پس باید دولت و وزیر جهاد کشاورزی به تصمیمات اتخاذ شده در آن تمکین کنند و دلیلی برای کاهش قیمت خرید تضمینی گندم وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید نرخ خرید تضمینی گندم را بر اساس قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی پیش از آغاز فصل کشت اعلام می‌کرد اما علی‌رغم تاخیر چند ماهه متاسفانه برخلاف تصمیم شورای قیمت‌گذاری عمل شده و قیمت این کالای استراتژیک را کاهش داده‌اند.

کاهش انگیزه کشاورزان در سال جهش تولید با مشارکت مردم

در سال جهش تولید با مشارکت مردم انتظار می‌رفت دولت در نرخ خرید تضمینی گندم به عنوان یک کالای استراتژیک توجه بیشتری داشته باشد و با توجه به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی از جمله بذر گندم ، کود ازته و فسفاته و نرخ ماشین آلات کشاورزی که وزارت جهاد کشاورزی متولی آن نیز هست قیمت گندم را افزایش دهد.

عملکرد ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺎﺩﺭ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ شفاف نیست

در این ابلاغیه همچنین آمده است با ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺍﺑﻼﻏﯿﻪ ﺷﻤﺎﺭﻩ 020/١٩٨١ ﻣﻮﺭﺥ 1403/١/07 ﻭﺯﯾﺮ ﺟﻬﺎﺩ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻭ ﺭﺋﯿﺲ ﺷﻮﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺎﺩﺭ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻣﺠﺮﯼ ﺧﺮﯾﺪ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ ﮔﻨﺪﻡ، ﻣﻘﺘﻀﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺎﻧﯽ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﺑﺨﺶﻫﺎﯼ ﺫﯼﻧﻔﻊ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺍﺩﺍﺭﺍﺕ ﮐﻞ ﻏﻠﻪ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎ، ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺗﻌﺎﻭﻥ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺗﺸﮑﻞﻫﺎ، ﺷﺒﮑﻪﻫﺎﯼ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ، ﺑﺨﺶﻫﺎﯼ ﺗﻌﺎﻭﻧﯽ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﻓﻌﺎﻝ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺯﻧﺠﯿﺮﻩ ﮔﻨﺪﻡ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ ﮔﻨﺪﻡ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﻭ ﺩﻭﺭﻭﻡ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻧﻤﺎﺋﯿﺪ.

براین اساس همانند سال‌های گذشته ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺎﺩﺭ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ متولی خرید تضمینی گندم است که این موضوع نیز با نقش تعاونی‌ها در تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم همخوانی ندارد و همچنین عملکرد ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺎﺩﺭ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ در زمینه خرید تضمینی گندم و کارمزد های نجومی این شرکت مشخص نشده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای