آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45350

در کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی در دانشکده کشاورزی یاسوج تاکید شد

کشاورزی حفاظتی ضرورت زراعت کشور

برگزاری کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج با حضور اساتید و پژوهشگران و دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری رشته‌های مختلف دانشکده

کشاورزی حفاظتی ضرورت زراعت کشور

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در تاریخ دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ یک کارگاه آموزشی نیم‌روزه توسط آقای دکتر محمداسماعیل اسدی، پژوهشگر بین‌المللی کشاورزی حفاظتی، در دانشگاه یاسوج برگزار شد.

در این کارگاه که با حضور اساتید گروه‌های مختلف دانشکده و همچنین پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی و دانشجویان کارشناسی، ارشد و ‌دکتری رشته‌های مختلف دانشکده کشاورزی برگزار شد.

کشاورزی-حفاظتی-ضرورت-زراعت-کشور-1

خاک منبع امنیت غذایی انسان‌ها

دکتر اسدی ضمن برشمردن اهمیت خاک به‌عنوان یک منبع تامین غذا و فیبر برای انسان‌ها و میزبان بودن ۲۵ درصد تنوع زیستی یادآور شد که برای حفظ این منبع حیاتی باید صرفا از نگاه برگزاری رویداد و سخنرانی و شعار به عملگرایی روی آوریم و ‌تمامی اهتمام ما و مسئولین به حفاظت از این منبع تجدیدناپذیر باشد، زیرا خاک‌ منبع امنیت غذایی انسان‌ها هستد.

چاره‌ای جز رویکرد کشاورزی حفاظتی نیست

وی در ادامه گفت: بدین جهت چاره‌ای جز رویکرد کشاورزی حفاظتی نیست تا ضمن تولید پایدار از خاک‌ها نیز حفاظت نماییم و سازگاری خوبی با محیط زیست و همچنین تغییرات اقلیمی رخ داده و ‌پیش‌رو داشته باشیم.

دکتر اسدی بیان کرد: در این سیستم کشاورزی با حداقل دستکاری مکانیکی خاک و کاشت به‌صورت بی‌خاک‌ورزی و همچنین حفظ بقایای گیاهی به‌عنوان خاکپوش و همچنین استفاده از تناوب زراعی می‌توان به تولید پایدار دست یافت.

کشاورزی-حفاظتی-ضرورت-زراعت-کشور-2

در این کارگاه آقای دکتر اسدی ضمن تشویق دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری به اختصاص رساله و پایان‌نامه دوران تحصیل خود به پژوهش‌هایی در زمینه خدمات اکوسیستمی کشاورزی حفاظتی و همچنین نتایج آن در پایداری تولیدات کشاورزی و حفظ خاک آمادگی خود را برای راهنمایی و ‌مشاوره دادن به دانشجویان اعلام نمودند.

در پایان این کارگاه دو ساعته بحث ‌و تبادل نظر بین نقاط قوت و ضعف سیستم‌های کشاورزی حفاظتی و راهکارهای توسعه آن در استان کهگیلویه و بویر احمد و ‌در بین کشاورزان این منطقه صورت گرفت.


بیشتر بخوانید: کاملینا گیاهی با ارزش غذایی بالا و کم آب‌بر



 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای