آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46036

دورنمای کشاورزی آینده

کشاورزی دقیق

بخش کشاورزی از سال‌های 1900 شاهد انقلاب‌های چشمگیری بوده که باعث ارتقاء و پیشرفت روش‌های کشاورزی شده است. اولین انقلاب در دهه‌های 1900 و 1930 بوجود آمد که موجب اجرای کشاورزی مکانیزه گردید. کشاورزان تشویق می‌شدند تا از ماشین‌های مدرن کشاورزی آن زمان برای افزایش تولیدات خود استفاده کنند که استفاده از ماشین‌ها، منجر به افزایش قابل توجه بهره‌وری در کشاورزی شد.

کشاورزی دقیق

اخبارسبز کشاورزی؛ در اوایل دهه 1960، بخش کشاورزی شاهد یک انقلاب سبز بود که روی سه چیز مهم متمرکزشده بود. استفاده از انواع بذور پر محصول (HYV)‌، کاربرد کود شیمیایی و روش‌های نوین آبیاری. با این وجود، طلوع کشاورزی دقیق در دهه 1990، تحول عظیمی در بخش کشاورزی به صورت واقعی به‌وجود آورد.

اهمیت فن‌آوری پیشرفته در دنیای پر سرعت امروز بر کسی پوشیده نیست، چرا که هیچ کدام از بخش‌های اقتصادی بدون استفاده از ابزارهای نوین تکنولوژیکی نمی‌تواند پیشرفت کند.

به همین دلیل است که کشاورزی دقیق توجه فراوان کشاورزان و سیاست‌گزاران را به خود جلب کرده تا برای افزایش تولید محصولات کشاورزی و دستیابی به راندمان بیشتر بر استفاده از فناوری اطلاعات متمرکز شوند.

کشاورزی دقیق مؤلفه مهمی از موج سوم انقلاب کشاورزی است و امیدها برای مقابله با بحران‌های غذایی را با افزایش تولید جهانی مواد غذایی با کمک پیشرفت‌های جدید فناوری تقویت می‌کند.

درک کشاورزی دقیق

کشاورزی دقیق رویکرد مدیریت مدرن در مزرعه است. این برنامه بر استفاده از ابزار و فناوری اطلاعات مانند راهنمای GPS، سنسورها، فناوری روباتیک، هواپیماهای بدون سرنشین، وسایل نقلیه اتوماتیک، نمونه‌برداری از خاک مبتنی بر GPS، سخت افزارهای اتوماتیک و Telematics متمرکز شده است تا بهره‌وری کشاورزی را افزایش دهد.

ایده کشاورزی دقیق در دهه 1990 همراه با تولد سیستم هدایت GPS برای تراکتورهای مزرعه متولد شد. کارخانه جان دیر(John Deere) برای اولین بار ایده استفاده از داده‌های مکان‌یاب GPS را از ماهواره در مزارع معرفی کرد.

با کمک کشاورزی دقیق، کشاورزان می‌توانند آب و هوا را پیش‌بینی و با تصمیمات آگاهانه مربوط به کاربرد کود از طریق تصاویر ماهواره‌ای و هوایی، برای برنامه‌ریزی محصولات زراعی استفاده کنند. با کمک کشاورزی دقیق، کشاورزان می‌توانند اطلاعات مهم مربوط به داده‌های خاک را بدست آورده و با در اختیار داشتن نقشه توپوگرافی زمین، کاشت دقیق را انجام دهند.

ابزارهایی که در کشاورزی دقیق بکار گرفته می‌شوند:

فناوری سنسورهای تقریبی

این سنسورها سیگنال‌های مهمی مانند شدت گرما، مقدار رطوبت و سیگنال‌های نور در محیط را تشخیص می‌دهند. کشاورزی دقیق به کشاورزان کمک میکند تا میزان رطوبت و شدت دما و تأثیر بعدی آنها بر محصولات زراعی را تشخیص دهند. کشاورزان با کمک سنسورها هرگونه استرس در دام‌ها را تشخیص و مشکلات را برطرف می‌کنند. مثلاً از طریق سنجش از راه دور توسط کشاورزان، برای تصمیم‌گیری‌های مهم مربوط به چرخش محصول و آبیاری استفاده میشوند.

فناوری میزان متغیر (VRT)

این فناوری در تصمیم‌گیری در رابطه با استفاده از کود، سموم دفع آفات و علف‌کش‌ها همراه با سرعت آن متغیرها، کمک می‌کند. همچنین با کمک به کشاورزان می‌تواند با استفاده از فناوری‌های صرفه‌جویی در مصرف آب، به ارتقاء روش‌های زیست محیطی پایدار کمک نماید.

VRT همچنین به متعادل‌سازی سطح pH خاک کمک کرده تا در صورت بروز نوسانات زیاد یا کم، اثرات معکوس بر عملکرد محصول را کاهش دهد.

سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS)

سیستم GPS با استفاده از نقشه، اطلاعات جغرافیایی را ذخیره، بازیابی و تجزیه و تحلیل میکند. این سیستم به کشاورزان در شناسایی محل صحیح برای رشد محصولات زراعی، مطالعه نمونه‌های خاک، استفاده از کودها به مقدار متعادل و نظارت بر عملکرد داده‌ها کمک می‌نماید.

هواپیماهای بدون سرنشین

هواپیماهای بدون سرنشین به‌عنوان ابزاری برای گرفتن تصاویر با کیفیت بالا شناخته شده‌اند. به این ترتیب تصاویر ماهواره‌ای را می‌توان با داده‌های زمان واقعی ترکیب کرد تا تولید محصول آینده قابل پیش‌بینی باشد.

فناوری رباتیک

برای شخم زدن زمین، اسپری سموم دفع آفات، پخش کودها و شناسایی آفات و علف‌های هرز، از طریق GPS میتوان ماشین‌های مزرعه را برنامه‌ریزی کرد. از بسیاری از سیستم‌های خورشیدی برای مقابله با علف‌کش‌ها، علف‌های هرز و انواع مختلف حشرات استفاده می‌شود.

کشاورزان کشورهای توسعه یافته از فناوری لیزری برای از بین بردن حشرات استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، اختراع روبات‌های کشاورزی جهشی شگفت‌آور در علم است.

این روبات‌ها را می‌توان برای شناسایی میوه‌های رسیده مورد استفاده قرار داد و آنها را با احتیاط بیشتر از شاخه‌ها جدا کرد.

اهداف کشاورزی دقیق

هدف از کشاورزی دقیق تقویت پایداری، بهره‌وری و سودآوری مزارع است. که در سه بخش مهم متمرکز شده است:

1- سودآوری

اولین کمک به کشاورزان در جهت افزایش سودآوری است. کشاورزی دقیق این امکان را به کشاورزان می‌دهد تا محصولات زراعی و استراتژیک را انتخاب کنند. به این ترتیب آنها با پرورش و فروش محصولات مناسب میتوانند از فرصت‌های موجود در بازار به‌خوبی استفاده کنند.

2- بهره‌وری

دومین زمینه در افزایش بهره‌وری مزارع است. با اتخاذ کشاورزی دقیق، کشاورزان از راه‌حل‌های فناوری برای مشکلات روزمره مزرعه استفاده می‌کنند. کشاورزی دقیق به کشاورزان کمک می‌کند تا با گرفتن اطلاعات در زمان واقعی و با اتخاذ الگوی مناسب محصول و با استفاده از بذرهای مناسب و پیش‌بینی دقیق آب و هوا، کشاورزی هوشمندانه‌ای انجام دهند. با گرفتن داده‌های مزرعه، به کشاورز کمک می‌شود تا عملکرد کشاورزی خود را اندازه‌گیری کند. در نتیجه کشاورزان می‌توانند در هر فصل پیشرفت‌های افزایشی در شیوه‌های کشاورزی ایجاد کرده و به مدیریت هزینه‌ها بپردازند.

3- پایداری (ثبات)

پایداری، کلمه پر سرو صدای قرن بیست و یک است. با داشتن منابع محدود و افزایش تخریب محیط زیست‌، تمرکز تازه‌ای در مورد اطمینان از روش‌های کشاورزی با دوام اقتصادی و سازگار با محیط زیست ایجاد شده است. اینجا است که کشاورزی دقیق به کمک ما میاید. استفاده از راهنمای GPS، نقشه‌برداری هوایی، روباتیک و هواپیماهای بدون سرنشین موجب ترویج شیوه‌های پایدار کشاورزی می‌شود که تأثیر مثبتی بر جنبه‌های اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی مزرعه دارد.

راه نجات، پذیرش فناوری‌های نوین

کشاورزی دقیق روش‌هایی ابتکاری‌ را برای انجام فرآیندهای کشاورزی سنتی مانند آبیاری، برنامه‌ریزی محصولات زراعی و کاشت مجدد، ثبت داده‌های مزرعه و انجام آزمایشات خاک را ارائه کرده است چراکه اهمیت تهدیدات کشاورزی نیز با تهدید روزافزون بحران غذا و گرسنگی افزایش می‌یابد.

مبارزه با تلفات آب و بهبود بهره‌وری کشاورزی برای تولید مواد غذایی پایدار اهمیت بسیار دارد، با این حال، به دلیل هزینه‌های زیاد، عدم تجربه و دانش کافی برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، روبات‌ها و سایر ابزارها، اجرای کشاورزی دقیق همچنان به منزله یک چالش در جای خود قرار دارد.

محیط زیست و فواید اقتصادی کشاورزی دقیق نیز شناخته شده است و از استفاده از فناوری نوین در بخش کشاورزی حمایت بیشتری می‌کند. آینده بخش کشاورزی شامل پذیرش فناوری‌های نوین تحت عنوان کشاورزی دقیق است.

دیدگاه تان را بنویسید

  • علی احمدی کشت وصنعت معان پاسخ به نظر

    اطلاعات مفیده

چندرسانه‌ای