خبر فوری
شناسه خبر: 47331

راهبردهای تغذیه کشت هیدروپونیک گوجه‌فرنگی

توجه به آنالیز مواد غذایی موجود در آب کشت‌های هیدروپونیک و اطمینان از دریافت مواد غذایی توسط گیاهان، از اهمیت زیادی برخوردار است.

راهبردهای تغذیه کشت هیدروپونیک گوجه‌فرنگی

اخبار سبز کشاورزی؛ لازم است مسئولان یک گلخانه هیدروپونیک اطمینان داشته باشند که بوته‌های گوجه‌فرنگی مواد غذایی مورد نیاز خود را به دست می‌آورند که این امر فقط از روش آزمایش آب به همراه موادغذایی میسر است.

پرورش‌دهندگان، همچنین نیاز دارند تا از صحت و دقت سیستم آبرسانی به همراه مواد غذایی، اطمینان به عمل آورند.

مقدار عناصر غذایی باید به‌طور دائم تحت مراقبت باشد تا بر آن اساس، گیاه مراحل رشد خود را مبنی‌بر طول عمر، فصل سال، مقادیر نور و نوع واریته گوجه‌فرنگی انجام دهد.

کار بردن هر گونه کود برای کشت‌های دارای خاک یا بدون خاک، به منظور قرار داشتن و تماس بسیار نزدیک عناصر غذایی(به مقدار کافی) با سیستم جذب گیاه است.

دلایل بسیاری برای اجرای این هدف وجود دارد که مهم‌ترین آن جلوگیری از هدر رفتن کود(هزینه‌های انجام شده) است. به‌طور معمول، در سیستم‌های آبیاری باز، این اتفاق به میزان بالایی رخ می‌دهد. اما در یک سیستم بسته آبیاری، عناصر غذایی و کودهای موجود در محلول، بازسازی و تکمیل شده و دوباره در چرخه حرکت آب قرار می‌گیرند.

آنالیز نمونه آب

آنالیز آب به همراه مواد غذایی و یا در واقع محلول غذا، از اهمیت بسیاری برخوردار است. کیفیت آب آبیاری در هر نوع سیستمی باید قبل از برنامه‌ریزی برای کوددهی تجزیه و آنالیز شود. آنچه باید مورد توجه بسیار قرار گیرد شامل:

• EC ,pH آب، مقدار سدیم، مقدار کلر و سولفات‌ها(SO4) است.

• بهتر است که مقادیر کم این مواد مورد توجه قرار گیرد. مقدار EC آب کمتر از 5/0 میلی‌زیمنس بر سانتی‌متر(ms/cm)، معیار خوبی است.

• چنانچه pH آب بالا باشد با افزودن اسیدسولفوریک، اسیدفسفریک و یا اسیدسیتریک می‌توان آن را بهبود بخشید. مطلوب‌ترین pH بین 5 تا 6 است.

• نمونه‌برداری از محصول عناصر غذایی می‌تواند هر یک یا ۲ هفته صورت گیرد.

این نمونه‌برداری باید از دو منبع صورت گیرد، چرا که:

• مواد غذایی محلول در سیستم آبیاری به سمت گیاهانی که در لایه‌های عمیق‌تر قرار دارند پمپاژ می‌شود.

• این آب محلول دارای مواد، به دلیل آن که از بستر سیستم حرکت می‌کند در اتخاذ یک استراتژی برای قرار دادن آن در دسترس ریشه گیاهان به امری حیاتی مبدل می‌شود.

اطلاعات مفید

اطلاعات به دست آمده از آنالیز محلول مواد غذایی می‌تواند در موارد زیر به مسئولان گلخانه کمک نماید:

• معلوم نمودن چگونگی کار کرد ادوات سیستم آبیاری در تزریق درست دُزهای کود به محلول

• قرار داشتن مقادیر EC و pH آب در اندازه درست و دلخواه

• مشخص کردن مقادیر کود جذب شده توسط گیاهان

• مشخص کردن مقادیری از کود و مواد غذایی که باید به محلول اضافه شوند.

• با نگاه کردن به میزان EC می‌توان به مناسب بودن یا نبودن جریان آب در سیستم آگاهی یافت. چنانچه EC بالا باشد، ممکن به اندازه کافی آب به سیستم وارد نشده است و بالعکس اگر EC پایین باشد معلوم می‌شود که آب زیادی وارد سیستم شده است.

• آزمایشگاه‌ها و ابزار آزمایش کردن زیادی به منظور آنالیز محلول موادغذایی در سیستم‌های هیدروپونیک وجود دارد. کافی است تا آزمایشگاهی با تجربه کافی در این زمینه پیدا کنید.

توصیه‌های تنظیم عناصر غذایی

کنترل‌کننده مقادیر تزریق مواد، دارای رنگ آبی برای نشان‌دهنده جریان آب و رنگ قرمز، نشان‌گر جریان مواد غذایی است. این آب وارد دستگاه و یا وارد سیستم دارای مواد غذایی می‌شود؛ پس از تزریق کود و مواد غذایی، آب از آن خارج می‌شود.

حسگرهای اندازه‌گیری EC و pH بر سر راه این محلول قرار داشته تا از مقادیر مناسب آنها مطمئن شوند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای