خبر فوری
شناسه خبر: 47417

ضربتی دیگر بر پیکر تولید داخلی

عقب‌ماندگی قیمت خرید تضمینی گندم از تورم

مبلغ ۲۰هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی پیش‌رو از سوی وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد

عقب‌ماندگی قیمت خرید تضمینی گندم از تورم

اخبار سبز کشاورزی؛ مبلغ ۲۰هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی پیش‌رو از سوی وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد که از آن می‌توان به‌عنوان مصوبه‌ای زودهنگام اما ناامیدکننده برای گندمکارانی که مدت‌هاست از تورم جا مانده‌اند و به دولت یارانه می‌پردازند، یاد کرد.

با اعلام نرخ مصوب، به نظر می‌رسد قیمت نهایی شورای قیمت‌گذاری براساس جیب دولت بوده و در آن خبری از تاثیر نرخ تورم ابلاغی از سوی بانک مرکزی یا مرکز آمار همچنین دیگر مولفه‌های اثرگذار بر معیشت کشاورز و قیمت تمام شده تولید گندم در کشور لحاظ نشده است.

چندین جلسه کارشناسی برای زیان کشاورز

شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی برای نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مبلغ ۲۰هزار و ۵۰۰تومان در هر کیلوگرم را به تصویب اعضای شورا رساند که از سوی وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان رئیس شورا اعلام شد.

وزیر جهاد کشاورزی در این ارتباط گفته است: پس از چندین جلسه کارشناسی در کمیته‌های مربوطه امروز (یکشنبه) به جمع‌بندی رسیدیم و قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ مبلغ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

 غلامرضا نوری قزلجه اظهار داشت: طبق قانون باید تا پایان تیرماه هر سال قیمت خرید تضمینی گندم اعلام می‌شد، اما علت تاخیر در این امر به‌دلیل اتفاقاتی که افتاد و تغییراتی که در دولت صورت گرفت، این موضوع جامانده بود که بعد از شکل‌گیری دولت چهاردهم بلافاصله در دستورکار قرار گرفت و جلسات آن به‌صورت فشرده برگزار شد و امروز به نتیجه رسید.

قیمت تمام شده تولید گندم ۲۵ هزار تومان است

براساس جلسات کارشناسی تشکل‌های بخش کشاورزی، همچنین سازمان‌های جهاد کشاورزی کشور قیمت تمام شده گندم با احتساب قیمت بذر، نهاده‌های کشاورزی و سود متعارف تولید ۲۵ هزار تومان برآورد شده، طبق نرخ ابلاغی شورای قیمت‌گذاری چهارهزار و ۵۰۰تومان پایین‌تر از قیمت تمام شده تولید و به‌عبارت دیگر یارانه کشاورز به دولت برای خودکفایی گندم است.

همچنین در تعیین نرخ تضمینی گندم و درصد افزایش آن نسبت به سال گذشته نباید از درصد تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی یا مرکز آمار ایران غافل شد.

بر این اساس نرخ تورم حدود ۳۶ درصد برای سال جاری اعلام شده که با احتساب آن نیز نرخ خرید تضمینی گندم بایست به همان حدود ۲۵ هزار تومان افزایش می‌یافت.

خودکفایی ارزان گندم برای دولت

 در حالی سال به سال هزینه‌های تولید برای کشاورزان افزایش می‌یابد و دولت نیز با کاهش تخصیص یارانه‌ها و افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان ازجمله کود اوره که اخیرا چند برابر شد، فشار تولید را بر کشاورز افزایش می‌دهد که همچنان افتخار خودکفایی را برای خود ارزان‌تر سال قبل و با فشار بیشتر به کشاورزان به‌دست می‌آورد.

در تمام دنیا اختصاص یارانه و سیاست‌های حمایتی برای بخش کشاورزی به‌عنوان متولی امنیت غذایی پایدار امری ضروری است، اما تنها در موضوع گندم به‌عنوان نمونه می‌توان دید دولت توقع حمایت کشاورزان را دارد.

مقوله خودکفایی در گندم که بارها نیز از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته، امری است که با سنگ‌اندازی‌های دولت طی سنوات گذشته برای نمونه کشت قراردادی گندم و مصوباتی که اجرایی نشدند، همراه بوده؛ بنابراین خواسته کشاورزان بازنگری در نرخ ابلاغی یا اعلام سیاست‌های حمایتی دولت برای تولید پایدار است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای