خبر فوری
شناسه خبر: 47629

صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب با روش خشکه‌کاری برنج+ ویدئو

در استفاده از روش «خشکه‌کاری برنج» علاوه بر تولید پایدار برنج و رونق اقتصادی کشاورزان، از آلام کشت‌های سنتی برنج به روش نشایی کاسته می‌شود.

صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب با روش خشکه‌کاری برنج+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ شرایط تغییرات اقلیمی و کاهش میزان آب آبخوان‌ها در کشور باعث شده که پژوهشگران و کارشناسان همراه با کشاورزان پیشرو به‌دنبال یافتن راهی برای کشت برنج در استان مازندران باشند تا علاوه بر تولید پایدار برنج و رونق اقتصادی کشاورزان، از آلام کشت‌های سنتی برنج به روش نشایی کاسته شود.

برای این منظور سازندگان کف‌کار مستقیم کشت برنج ماشین برزگر همدان و کارشناسان استفاده از روش «خشکه‌کاری برنج» را به کشاورزان مازندران به‌ویژه روستای حسین‌آباد بهشهر پیشنهاد دادند که با روش نشایی که روش معمول برنج است و نیاز به آب فراوان دارد، متفاوت است و صرفه‌جویی بسیار مناسبی را در آب دارد.

ضمن اینکه تعدادی از کشاورزان در استان گلستان که مجاور مازندران است در چند سال اخیر از این روش استفاده و در این راه موفق عمل کرده‌اند.

خشکه‌کاری یکی از شیوه‌های جایگزین کشت معمولی برنج

ذبیح الله رحمانی، کشاورز پیشرو ۸۰ ساله اهل روستای حسین‌آباد از توابع شهرستان بهشهر استان مازندران، در خصوص روش خشکه‌کاری می‌گوید: با توجه به محدودیت منابع آب، معرفی شیوه‌هایی از کشت و آبیاری که میزان مصرف آب را کاهش دهد، بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه کشت مستقیم برنج به روش «خشکه‌کاری» یکی از این روش‌ها است، بیان می‌کند: کشت برنج در ایران و در مازندران تاریخچه طولانی دارد. استان مازندران دارای مقام اول در سطح کشور در تولید برنج است. روش «خشکه‌کاری» به عنوان یکی از شیوه‌های جایگزین کشت معمولی برنج در استان مازندران قرارگرفته است.

رحمانی با میزان مصرف ۵۰ کیلو بذر رقم شیرودی در هکتار و با استفاده از خطی کار تولید داخل کشور کشت را بدون ایجاد خزانه و گلخرابی زمین انجام داده است و روز سوم مهر ۱۴۰۳ مشغول برداشت محصول با کیفیت خود است.

صرفه‌جویی-۵۰-درصدی-در-مصرف-آب-با-روش-خشکه‌کاری-برنج-4

خشکه‌کاری یکی از راه‌های غلبه بر کم‌آبی است

در بازدید از مزرعه این کشاورز، محمداسماعیل اسدی، پژوهشگر بین‌المللی آب، خاک و کشاورزی پایدار، با تأکید بر اینکه «برنج» بیشترین مصرف آب را در میان محصولات زراعی دارد، اما گیاهی آبزی نیست و فقط آب‌دوست است، اظهار می‌کند: کشت برنج به روش «خشکه‌کاری» یکی از راه‌های غلبه بر کم‌آبی است که بر اثر خشک‌سالی سال‌های اخیر و تغییرات اقلیمی رخ داده در کشور روی داده است.

صرفه‌جویی-۵۰-درصدی-در-مصرف-آب-با-روش-خشکه‌کاری-برنج-2

کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌ها از مزایای استفاده از شیوه خشکه‌کاری

این پژوهشگر کشاورزی در خصوص مزایای استفاده از شیوه خشکه‌کاری در کشت برنج می‌گوید: از مزایای استفاده از روش خشکه‌کاری برنج در شالیزارهای استان مارندران، می‌توان کاهش مصرف آب و انرژی و کاسته شدن از زحمت کشاورز نسبت به روش تهیه خزانه و کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌ها، یکنواختی در سبز شدن مزرعه و رسیدن محصول، امکان استفاده از کمباین برای برداشت و نیز کاشت مستقیم در سطح وسیع و با سرعت‌بالا و جلوگیری از هدر رفتن کود و افزایش اکسیژن خاک و کاهش ترکیبات سمی خاک و افزایش آزادسازی آمونیوم و کاهش بیماری‌ها، حشرات و خم نشدن ساقه برنج و کاهش مصرف حشره‌کش‌های آلوده‌کننده آب و خاک و اجرای آسان مدیریت مزرعه، استفاده بهتر از نهاده‌ها به دلیل عمق کشت مناسب و تراکم یکنواخت و کاهش ۵۰ درصد میزان مصرف آب در مقایسه با روش گلخرابی را ذکر کرد.

«مقدار مصرف آب» یکی از نکات مهم کشت محصولات زراعی به خصوص برنج است که با توجه به شرایط اقلیمی، ساختمان خاک، مدیریت مزرعه و دانش فنی در مناطق مختلف تفاوت دارد.

یکی از عوامل مهم مصرف آب زیاد در کشت برنج «غرقابی کردن زمین» و «به هم زدن ساختمان خاک» است به طوری که یک‌سوم آب مصرفی کشت صرف این فرآیند می‌شود و اگر کشت برنج به سمت خشکه‌کاری برود ۳۵ تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای