خبر فوری
شناسه خبر: 47650

توزیع روزانه قارچ در تهران به ۴۵ تن رسید

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: با توجه به شرایط تولید و عرضه قارچ در نیمه دوم سال، قیمت تا پایان سال برای مصرف کننده تغییری ندارد.

توزیع روزانه قارچ در تهران به ۴۵ تن رسید

اخبار سبز کشاورزی؛ مهدی رجبی گفت: طبق روال همه ساله در ۶ ماهه نخست سال به دلیل تنش های گرمایی تولید قارچ ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش می یابد که براین اساس عرضه قارچ در بازار دچار بحران می شود.

او با بیان اینکه تولید قارچ از نیمه شهریور به روال عادی بازگشته است، افزود: هم اکنون واحدهای پرورش قارچ با ظرفیت کامل تولید می کنند و همواره پیش بینی می شود که تا پایان سال تولید قارچ به ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزارتن برسد.

رجبی با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سال به طور متوسط ۱۵ هزارتن قارچ تولید می شود، گفت: با فعالیت واحدهای پرورش قارچ با ظرفیت کامل در نیمه دوم سال پیش بینی می شود که تولید قارچ مهرماه با افزایش ۵ هزارتنی به ۲۰ هزارتن برسد.

توزیع روزانه ۴۵ تن قارچ در تهران

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ از توزیع روزانه ۴۵ تن قارچ در تهران خبر داد و گفت: برآورد می شود که از نیمه مهرماه توزیع روزانه قارچ به ۵۰ تن افزایش یابد.

او با بیان اینکه امسال قیمت قارچ ۱۴ تا ۱۴.۵ درصد افزایش داشته است، افزود: قیمت مصوب هرکیلو قارچ سرمزرعه ۹۰ هزارتومان و مصرف کننده ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزارتومان است، درحالیکه اکنون هرکیلو قارچ سر مزرعه بسته به کیفیت با نرخ ۹۰ تا ۹۵ هزارتومان و مصرف کننده بعضا تا ۱۶۵ هزارتومان عرضه می شود.

رجبی ادامه داد: علی رغم آنکه تولیدکنندگان کمپوست خواستار افزایش ۱۵ درصدی قیمت هستند، اما در صورت تحقق این موضوع، قیمت قارچ برای مصرف کننده تا پایان سال تغییری نخواهد داشت.

سرانه مصرف قارچ به ۳.۵ کیلو رسید

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ سرانه مصرف قارچ در کشور را بسته به استان های مختلف ۲.۵ تا ۳.۵ کیلو اعلام کرد و گفت: متوسط جهانی سرانه مصرف بالای ۴ کیلوست که بافرهنگ سازی می توان به این رقم دست یافت، کمااینکه سرانه مصرف از ۱.۸ کیلو سال ۹۷ به این رقم رسیده است.

او درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ افزود: طبق روال همه ساله در فصل سرما صادرات قارچ به بازارهای هدف آغاز می شود، اما هنوز این امر به طور جدی شروع نشده است. هرچند تقاضاهایی از سوی بازارهای هدف داریم که از سرگیری صادرات می تواند به تنظیم بازار کمک کند.

رجبی ادامه داد: با توجه به آنکه قارچ جزء محصولات میوه و تره بار صادر می شود، از این رو هیچ گاه آمار دقیقی از صادرات نداریم.

ازدیاد تقاضا برای خرید قارچ به عنوان پروتئین گیاهی سالم

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ با اشاره به تاثیر نوسانات قیمت محصولات پروتئینی بر بازار قارچ گفت: نوسانات قیمت مرغ و گوشت قرمز در سنوات اخیر بر افزایش سرانه مصرف قارچ اثر داشته است، اما در مجموع قارچ پروتئین سالم است و از آنجاکه فرهنگ مردم برای پروتئین های سالم بیشتر شده، از این جهت هم می تواند تاثیر داشته باشد. اما اقبال مصرف قارچ به دلیل پروتئین سالم در بین جوانان بیشتر است./ باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای