خبر فوری
شناسه خبر: 53237

اقتصادی کردن تولید کشاورزان؛ راه‌اندازی ۳۰۰۰ روستابازار و تقویت صادرات محصولات ایرانی

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران از هدف‌گذاری راه‌اندازی ۳۰۰۰ روستابازار و اقتصادی کردن تولید کشاورزان خبر داد

اقتصادی کردن تولید کشاورزان؛ راه‌اندازی ۳۰۰۰ روستابازار و تقویت صادرات محصولات ایرانی

اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا؛ محمدرضا طلایی تأکید کرده که سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی، «اقتصادی کردن تولید» است. 

 

اقتصادی کردن تولید و پیامدهای آن:

 اقتصادی کردن تولید یعنی کشاورزان دیگر تنها به تولید برای مصرف یا برنامه‌های حمایتی محدود نیستند؛ بلکه تولید باید سودآور و جذاب باشد.نمونه عملی آن دامداران است که اکنون با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها، دام خود را حفظ می‌کنند، زیرا تولید اقتصادی شده است. پیامدها:

• افزایش انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر و بهبود کیفیت محصولات.

• کاهش وابستگی به واردات و افزایش صادرات، که به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند.

 

 تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها و بازارهای فروش و پیامد های آن:

هدف‌گذاری راه‌اندازی ۳۰۰۰ روستابازار، راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی و افزایش ظرفیت سردخانه‌ها، نشان‌دهنده تلاش برای ایجاد زنجیره کامل تولید تا بازار است.تخصیص تسهیلات ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومانی برای هر پروژه، کمک می‌کند تا اجرای این طرح‌ها عملی و سریع باشد.پیامدها:

• کاهش ضایعات محصولات کشاورزی با ایجاد سردخانه و انبارهای مناسب.

• دسترسی بهتر کشاورزان به بازار و افزایش درآمد آن‌ها.

• تقویت صنایع تبدیلی که می‌تواند اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کند.

 

توسعه تشکل‌های روستایی و پیامد های آن:

• سازمان تعاون روستایی بر ۸۵۰۰ تشکل فعال نظارت دارد و این تشکل‌ها اکنون ۹۰-۹۵ درصد تولیدکنندگان را پوشش می‌دهند. درآمد تشکل‌ها به تولیدکنندگان بازمی‌گردد و نگاه درآمدی صرف به این حوزه وجود ندارد.پیامدها:

• افزایش اعتماد کشاورزان به تشکل‌ها و تقویت همکاری‌های محلی.

• کاهش تمرکز بر نهادهای دولتی و حرکت به سمت اقتصاد تعاونی و مشارکتی.

سیاست وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی نشان‌دهنده یک جهش راهبردی در توسعه بخش کشاورزی و تعاونی‌ها است که چند هدف مهم دارد:

1. اقتصادی کردن تولید و افزایش انگیزه کشاورزان.

2. ایجاد زیرساخت‌های کامل بازار و سردخانه برای کاهش ضایعات و افزایش صادرات.

3. توسعه تشکل‌های روستایی به عنوان عامل اصلی در مدیریت تولید و فروش.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای