خبر فوری
شناسه خبر: 38886

در فصل برداشت برنج 37 مجوز واردات برنج صادر شد

هزاران برنج‌کار، شالی‌کار و زارع در چندین استان کشور دو سال است که عزادار هستند.در فصل برداشت برنج 37 مجوز واردات برنج صادر شد

در فصل برداشت برنج 37 مجوز واردات برنج صادر شد

اخبار سبز کشاورزی؛ زارعین که تا کمر در آب شالی‌زار می‌روند و از مرحله نشاءکاری تا داشت به سختی کار می‌کنند، در سال گذشته نتوانستند برنج خود را به قیمت تمام‌شده بفروشند؛ چراکه نزدیک یک‌میلیون و ۷۸۳ هزار تن برنج وارد کشور شد و برنج پاکستانی و هندی کیلویی 25 و 30 هزار تومانی کمر برنج ایرانی را شکست، برنج مرغوب ایرانی بی‌خریدار ماند و در برنجکوبی‌ها انبار شد.


بیشتر بخوانید: موضوع واردات برنج و مطالبات گندمکاران تعیین تکلیف شود


فروش شالی‌زار برای ساخت ویلا

این قشر مظلوم امسال با هزار امید مجددا از فروش شالی‌زار برای ساخت ویلا منصرف شده و به نشاء‌کاری پرداختند، غافل از اینکه حتی وزارت خودشان هم به فکرشان نیست.

شوربختانه طی چند ماهه اخیر 630 درخواست از سوی شرکت‌ها و افرادی که کارت بازرگانی دارند به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده و این نشان از سود هنگفت مافیای واردات برنج دارد.

اسف دیگر اینکه، هندی‌ها با الگوبرداری از چینی‌ها (که قالی‌ها، نقشه‌ها و تعدادی از قالی‌بافان ایرانی را به چین بردند و با کارگر ارزان، فرشی مشابه فرش ایرانی تولید و سهم بازار فرش ایران را نابود کردند) بذر برنج طارم و هاشمی ایرانی را به هند برده و برنج مشابه، اما باکیفیت پایین و بی‌عطر و بو تولید کرده و به ایران صادر می‌کنند؛ به نحوی که حتی در مواردی، آشپزها و زنان شمالی را دچار اشتباه می‌کند.


بیشتر بخوانید: واردات ۸۲۵ میلیون دلار برنج هندی در ۷ ماه


صدور 37 مجوز ورود واردات برنج به مافیا

متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی در 22 مرداد امسال با صدور 37 مجوز ورود واردات برنج به مافیا و و رانت‌خواران و متوقف‌کنندگان رونق تولید در جهت تضعیف مجدد شالی‌کاران و تشویق آنها به تبدیل شالی‌زار به ویلا برآمد.

دلخوش نباشیم به اینکه واردکننده برنج تولید داخلی (که هر کیلو افزون بر 100هزار تومان هزینه برداشته) را به ثمن‌بخش و هر کیلو 70 هزار تومان خریداری کند تا مجوز داشته باشد که برنج وارداتی (که هر کیلو در مبدأ بین 12 الی 14 هزار تومان است) را به 3 الی 4 برابر قیمت در ایران بفروشد.

ورود کشتی‌ها در بندرگاه‌های ایران

حتی اگر بپذیریم که دریافت‌کنندگان مجوز بین 3 الی 6 ماه زمان برای ثبت سفارش و واردات زمان صرف می‌کنند (در حالی‌که مافیا و باند آنها و نفوذی‌هایشان در وزارتخانه براساس اطمینان از دریافت مجوز واردات، از سه ماه پیش ثبت سفارش و خرید خود را انجام داده، در هندوستان بسته‌بندی در کسیه‌های 5 و 10 کیلویی با نام و آرم شرکت خود را صورت داده و کشتی محموله‌ها را بارگیری کرده و به زودی طی دو تا سه هفته آینده و سر بزنگاه برداشت محصول کشتی‌ها در بندرگاه‌های ایران پهلو می‌گیرند.

چه باید کرد؟

در شرایطی که دنیا حواسش به تولید محصولات استراتژیک در داخل به دلیل ترس و نگرانی از وضعیت بازار آینده جهانی است و در این مسیر برنامه‌ها و سرمایه‌های بسیاری را به کار می‌گیرد، اگر در این مسیر گام بر نمی داریم حداقل با سیاست‌های نسنجیده واردات، تیر خلاص را به تولید داخلی نزنیم.

آیا تضمینی است که تولید دومین محصول اساسی کشور امسال و سال‌های دیگر کاهش نیابد، اگر چنین شد چه کسی باید پاسخگو باشد، تاوان رفتارهای نادرست گذشته را کسی هست پاسخ دهد؟

اگر به خدا و پیغمبر ایمان نداریم و جدان و اخلاق را درگرو امنیت غذایی و حفظ کشاورزان ایرانی به کار بگیریم.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای