خبر فوری
شناسه خبر: 46777

غیبت زنان در میدان رقابت برای وزارت

شورای راهبردی و کارگروه‌های تعیین شده برای انتخاب کاندیداهای وزارتخانه‌ها روزهای پرکاری را می‌گذرانند

غیبت زنان در میدان رقابت برای وزارت

به گزارش اخبار سبز کشاورزی، شورای راهبردی و کارگروه‌های تعیین شده برای انتخاب کاندیداهای وزارتخانه‌ها روزهای پرکاری را می‌گذرانند تا بتوانند با توجه به شعار و وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب مردم، دولت چهاردهم را به نحوی تشکیل دهند که کشورمان از این روزهای پر التهاب در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عبوری توام با سربلندی و موفقیت داشته باشد.

در این میان زنان نیز نگاه‌شان به این شورا و کمیته‌هاست تا متناسب با ترکیب جمعیتی و نقش زنان در تحقق توسعه کشور، سهمیه مناسبی را به آنها اختصاص دهند.

در میان اسامی کاندیداهای وزارتخانه‌ها، زنان جایگاه ناچیز و حتی قابل اغماضی داشته‌اند، به‌طوری‌که به نظر نمی‌رسد موفق به اخذ کرسی در وزارتخانه‌ای شوند.

این در حالی است که در کشورهای اطراف از جمله ترکیه همانند کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی نقش زنان در تحقق توسعه مبرهن و به اثبات رسیده به‌گونه‌ای که در مدیریت جایگاه زنان قابل چشم پوشی نیست.

غیبت زنان متخصص، متعهد و قدرتمند در میدان رقابت برای وزارت در دولتی که به نظر می‌رسد به حضور زنان در پست‌های رده بالای مدیریتی اعتقاد داشته باشد، دلایل متعددی دارد از جمله مهم‌ترین این علت‌ها جو مردسالارانه حاکم در سیستم‌های اداری و تلقین عدم کارآمدی زنان در حوزه‌های مدیریتی است.

زنان در تمامی جوامع کم و بیش با چالش‌هایی برای رشد و و پیشرفت در محل کار روبه‌رو هستند؛ به‌طوری‌که براساس نظریه‌های به اثبات رسیده، زنان در دست‌یابی به سطوح بالای سلسله مراتب متحمل شکست‌های بیشتری می‌شوند .

با این حال، در جمهوری اسلامی ایران با دیدگاه وسیع مقام معظم رهبری به لزوم تحول در جامعه از مدیریت زنان به عنوان یکی از فرصت‌های تحول در گام دوم انقلاب یاد می‌شود.

براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ۴۶ درصد دانشجویان دوره دکتری را بانوان تشکیل می‌دهند؛ همچنین بانوان حضور ۲۷.۵ درصدی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها دارند. ۷۳۵ مدیرعامل دانش‌بنیان کشور بانوان هستند، دو هزار و ۳۹۰ نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های کشور از بانوان هستند.

بانوان در مشارکت بیش از ۳۱.۵ درصدی در فناوری اطلاعات دارند و مدیریت ۲۰ درصد مراکز کارآفرینی در اختیار بانوان است.

این اطلاعات به انضمام دیگر داده‌های آماری بیانگر حرکت زنان در جهت توانمندسازی خویش برای نقش آفرینی موثر در توسعه کشور است.

در این راستا رییس جمهور جدید ایران نیز با صدور بیانیه‌ای در هفتم تیرماه سال جاری امید را در زنان زنده کرده بود، در این بیانیه آمده است ایرانیان اعم از زن و مرد عدالت جنسیتی را که یکی از اصول بنیادین در تحقق عدالت اجتماعی و توسعه پایدار کشور است در تمامی جنبه‌های زندگی اجتماعی فرهنگی اقتصادی و سیاسی ایرانیان محقق می‌سازم.

بر این باورم که زنان نیمی از سرمایه انسانی فکری و تخصصی کشور هستند و باید از حقوق برابر و فرصت‌های عادلانه برخوردار باشند. هدف کلان و بلندمدت دولت من ارتقای موقعیت و جایگاه زنان در خانواده و جامعه تقویت بنیان و پایداری خانواده توسعه و ارتقای سرمایه اجتماعی زنان و خانواده و رفع موانع فراروی نان برای مشارکت فعال در تمامی عرصه‌های توسعه کشور است.

بر اساس این ابلاغیه هم اکنون زمان عمل پزشکیان فرارسیده و انتظار می‌رود زنان توانمند ایرانی در بالاترین رده‌های مسئولیت یعنی در کابینه دولت چهاردهم به جایگاهی متناسب با وعده‌های داده شده دست یابند.

دیدگاه تان را بنویسید

  • نشاط پاسخ به نظر

    وجود بانوان در عرصه قدرت، راه را برای توانمند نشان دادن این جمعیت عظیم هموارتر می‌نماید.
    اما موفقیت، آن زمان است که قانون هم براساس جنسیت، تبعیض‌آمیز نباشد.
    به امید آن روز.

چندرسانه‌ای