خبر فوری
شناسه خبر: 47682

نقش محوری زنان در بخش کشاورزی و امنیت غذایی+ ویدئو

زنان روستایی اگرچه نقش حیاتی در بسیاری از امور مربوط به تولید و توسعه کشاورزی به عهده دارند؛ ولی آمارهای دقیقی از میزان مشارکت واقعی آنان وجود ندارد

نقش محوری زنان در بخش کشاورزی و امنیت غذایی+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ زنان روستایی اگرچه نقش حیاتی در بسیاری از امور مربوط به تولید و توسعه کشاورزی مانند تامین امنیت غذایی، پایداری محیط‌زیست، کاهش فقر و... به عهده دارند؛ ولی کماکان آمارهای دقیقی از میزان مشارکت واقعی آنان وجود ندارد و نقش آنان همواره به صورت پنهان باقی مانده است.

جای تاسف بیشتر آنکه نقش‌ها را نه خود و نه دیگران و نه برنامه‌ریزان کشاورزی باور دارند و همچنان به‌عنوان شرکای نامرئی و پنهان هستند.

زنان نقش محوری در کشاورزی ایفا می‌کنند، اما با چالش‌های قابل توجهی از جمله تبعیض، عدم دسترسی به منابع و ساعات کاری طولانی مواجه هستند.

زنان به‌دلیل نقش‌های متفاوت‌شان در خانه و مزرعه، همواره‌بر رفاه و پایداری خانوارهای روستایی تأثیر شگرفی می‌گذارند.

با وجود این، ارزش فعالیت‌های آنان اغلب دست‌کم گرفته می‌شود، رویکردی که تاکنون بسیاری از برنامه‌های توسعه را با ناکامی مواجه نموده است.

نقش-محوری-زنان-در-بخش-کشاورزی-و-امنیت-غذایی.jpg-1

زنان ۴۵درصد نیروی کار کشاورزی را در کشورهای درحال توسعه تشکیل می‌دهند

براساس یافته‌ها، مشارکت زنان در سامانه‌های کشاورزی مردسرپرست (بازارمحور) کمتر از حد متوسط بود. اگر زنان کشاورز دسترسی یکسانی به منابع داشته باشند، می‌توانند به کاهش گرسنگی و فقر کمک کنند؛ به‌طوری‌که حدود ۴۵ درصد از نیروی کار کشاورزی را در کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند.

زنان در بخش کشاورزی ساعت‌های طولانی‌تری کار می‌کنند و نسبت به مردان دستمزد کمتری گرفته و دسترسی کمتری به منابع دارند.

اگر زنان کشاورز دسترسی یکسانی به منابع با مردان داشته باشند، می‌توانند تا ۱۵۰ میلیون نفر از تعداد گرسنگان جهان را کاهش داد. زنان تا ۹۰ درصد از درآمد خود را دوباره در خانوارهای خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و به این ترتیب به شکستن چرخه‌ فقر بین نسلی کمک می‌کنند.

برای حمایت از زنان در بخش کشاورزی و توانمندسازی آنها راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

-می‌توان کارهای متعددی برای حمایت از زنان در کشاورزی انجام داد، از جمله توجه به نقش و کارکردهای خاص زنان روستایی کشور در فعالیت‌های کشاورزی و ایجاد بانک اطلاعاتی از فعالیت‌های آنان به منظور برنامه‌ریزی‌های بهتر و دقیق‌تر آموزشی و ترویجی و غیره.

-تغییر نگرش جامعه، حمایت ارگان‌های رسمی و دولتی از مشارکت زنان روستایی در کشاورزی و کلیه امور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی.

-آگاه‌سازی مردان درمورد جایگاه و منزلت زنان روستایی و تغییر نگرش مردان روستا نسبت به ارزش کار خانگی و کشاورزی زنان روستایی.

-اطمینان از دسترسی برابر زنان به زمین، اعتبار و دستمزد عادلانه.

-ارائه آموزش و پرورش به زنان در زمینه مهارت‌های کشاورزی.

-ترویج مشارکت زنان در نهادهای تصمیم‌گیرنده‌ی مرتبط با کشاورزی.

-رسیدگی به‌علل اصلی نابرابری جنسیتی، مانند هنجارهای اجتماعی مضر و قوانین تبعیض‌آمیز.

-توجه به نقش و کارکردهای خاص زنان روستایی کشور در فعالیت‌های کشاورزی و ایجاد بانک اطلاعاتی از فعالیت‌های آنها برای برنامه‌ریزی‌های بهتر و دقیق‌ترآموزشی، ترویجی و غیره.

-ایجاد بازارهای مناسب برای فروش صنایع دستی تولید شده توسط زنان روستایی درسطح منطقه.

-استفاده از فناوری‌های نوین در تولید صنایع دستی، برای صادرات آنها و ایجاد ارزآوری.

-با هدف افزایش اعتماد به نفس زنان روستایی، آگاه‌سازی آنان نسبت به استعدادها، تجربیات و نقشی که در کشاورزی دارند، از طریق رسانه‌های گروهی و کلاس‌های آموزشی، ترویجی و غیره.

-همواره مهم است چالش‌هایی را که زنان در کشاورزی با آن مواجه هستند به رسمیت بشناسیم.

با حمایت از زنان در کشاورزی، می‌توانیم سیستم غذایی عادلانه‌تر و منصفانه‌تری را برای همه ایجاد کنیم. به نقش زنان در تولید مواد غذایی و عرصه کشاورزی احترام گذاشته و از تلاش‌های آنان قدردانی نماییم.

خانم لیلا کاظمی یکی از این بانوان قهرمان مواد غذایی در روستای حسین‌آباد، شهرستان بهشهر، استان مازندران است که همواره در کنار همسر خویش در تولیدات مواد غذایی توسط ایشان نقش اساسی داشته است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای