خبر فوری
شناسه خبر: 47927

به مناسبت ۱۵ اکتبر، روز جهانی بزرگداشت زنان روستایی

زنان روستایی در انتظار تصمیم برای بالندگی

نقش زنان روستایی در پیشرفت جوامع به‌صورت ویژه‌ای در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار دارد به‌طوریکه ۱۵ اکتبر به‌عنوان روز جهانی زن روستایی نام‌گذاری شده

زنان روستایی در انتظار تصمیم برای بالندگی

اخبار سبز کشاورزی؛ اهمیت جایگاه روستاییان و عشایر در توسعه همه‌جانبه کشورها بدیهی است؛ به‌طوری که براساس گزارش بانک جهانی، توسعه روستایی، راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستاییان فقیر و تلاشی همه‌جانبه برای کاهش فقر است.

نکته جالب که توسط محققان بین‌المللی ارائه شده، این است که کلید تولید ثروت و رفع بیکاری شهرها نیز در روستا قرار گرفته است.

جامعه روستایی و عشایر ایران نقش مهمی در تحقق امنیت غذایی دارند؛ اما به‌دلیل عدم توازن و توزیع ثروت، کمبود امکانات رفاهی، مشکلات فرهنگی و تفاوت سطح زندگی در روستا و شهر، عموما از زندگی در روستا ناامید شده و در سودای مهاجرت هستند.

بررسی آمار نشان می‌دهد هم‌اکنون میانگین جمعیت در روستاهای کشورمان ۲۳درصد است که حکایت از تقلیل شدید جمعیتی نسبت به چند دهه گذشته دارد.

کاهش جمعیت روستایی و مهاجرت به شهرها آسیب‌های جدی برای کشور به‌دنبال داشته و در طولانی‌مدت سبب بروز چالش‌های اساسی بر سر راه توسعه می‌شود.

در این بین نقش زنان روستایی در پیشرفت جوامع به‌صورت ویژه‌ای در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار دارد؛ به‌طوری که ۱۵ اکتبر به‌عنوان روز جهانی زن روستایی نام‌گذاری شده و با انتخاب عناوینی برای این روز جامعه جهانی حساسیت خود را بر حضور زن روستایی نشان می‌دهد.

نقش زن روستایی در تولید غذا امری انکارناپذیر است، هر چند به‌واسطه عوامل مختلفی نسل‌های جوان همانند مادر و مادر بزرگ‌های خود به تولید و فعالیت‌های کشاورزی علاقه‌مند نیستند و برای این کار ارزش‌گذاری خاصی در جامعه ایرانی گذاشته نشده، اما این روز فرصت مطلوبی برای رسمیت بخشیدن به جایگاه ویژه زن روستایی است.

اعتماد و حمایت از زنان روستایی را می‌توان مهم‌ترین مطالبه زنان روستایی عنوان کرد که بایست سیاست‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های خود بدان توجه داشته باشند، پیش‌بینی منابع برای اشتغال خانگی زنان به‌خصوص در بخش کشاورزی یکی از مصادیقی است که به آن نیاز است که به‌واقع بهترین نوع تخصیص منابع از طریق تشکل زنان و راهبری توسط زنان توانمند و قوی در روستا پس از آموزش به زنان روستایی است.

اصولا ارزش‌گذاری به زنان روستایی، آموزش و توانمندسازی آنها و فراهم آوردن بستر برای فعالیت زنان را می‌توان راهکارهایی برای نقش‌آفرینی زنان در توسعه روستاها دانست و بایست به این نکته توجه کرد که با رها کردن زن روستایی ممکن است هم‌اکنون زنان میانسال و سالمند به تولید علاقه‌مند باشند، اما دختران نسل‌های جدید به‌واسطه نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و ضدفرهنگ‌های مورد تبلیغ در این رسانه‌ها علاقه‌مندی خود را به تولید از دست خواهند داد و مهاجرت به شهر انتخاب آنها برای ادامه زندگی است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای