آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45972

اقدام عجیب معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی

محدودیت سقف ثبت سفارش مواد اولیه و آسیب تولیدکنندگان عمده سموم

آسیب تولیدکنندگان عمده سموم کشور به‌ویژه شرکت‌‌های بزرگ در تازه‌ترین تکنیک مدیریتی از سوی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی که از ابتدای سال 1403 به اجرا گذاشته شد.

محدودیت سقف ثبت سفارش مواد اولیه و آسیب تولیدکنندگان عمده سموم

اخبار سبز کشاورزی؛ واردات مواد اولیه تا سال 1402برای تولید آفت‌کش‌ها به مناسبت نیاز بازار، زمان مصرف و موقعیت‌های اقتصادی و تولیدی دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان سموم کشاورزی متناسب با نیاز هر کارخانه وارد و در چرخه تولید انواع آفت‌کش‌ها مصرف می‌شد، تا اینجای کار مشکلی در روند حرکت بازار مشاهده نمی‌شد و تولیدکنندگان در مقاطع زمانی مناسب، مواد اولیه مورد نیاز را وارد و محصول نهایی را به موقع تولید و عرضه می‌کردند.

محدودیت سقف ثبت سفارش مواد اولیه برای تولید آفت‌کش‌ها

اما حالا معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی دستور داده است که مواد اولیه برای تولید آفت‌کش‌ها با محدودیت سقف ثبت سفارش و به صورت سهمیه‌بندی فصلی اجازه ثبت سفارش پیدا کنند.

خبر بدتر در این باره آن است که حجم سفارش مواد اولیه محدود شده و به این دلیل، نه فقط کارخانه‌های بزرگ مجبور شده‌اند که نیاز خود را به مواد اولیه، آن هم ظرف چهار نوبت وارد کشور کنند، بلکه به جهت محدودیت ظرفیت واردات از کارخانه‌های تولیدی نمی‌توانند مواد اولیه‌ای مورد نیازشان را در حد نیاز معمول کارخانه تامین و وارد کنند به این ترتیب ۷۰ تا ۷۵ درصد این کارخانه‌ها در زمان مورد نظر از واردات مواد اولیه مورد نیازشان محروم شده‌اند و بالعکس برای کارخانجاتی که تولید ندارند سهمیه در نظر گرفته شده است.

در واقع در روش جدید بدون توجه به ظرفیت‌ها سقف سهمیه واحدی برای تمام کارخانجات دارای تولید و فاقد تولید در نظر گرفته شده است.

توقف تولید در ۷۰ تا ۷۵ درصد کارخانجات تولید سم کشاورزی

کاملاً قابل پیش‌بینی است که این میزان از تولیدکنندگان محروم شده از واردات مواد اولیه، در سال جاری مجبور به توقف تولید خواهند شد و برای سر پا نگه داشتن خود به گروه واردکنندگان محصولات آماده مصرف خواهند پیوست.

به این ترتیب و با توقف تولید در ۷۰ تا ۷۵ درصد کارخانجات تولید سم کشاورزی نه فقط نیاز کشاورزان ایرانی به آفت کش‌ها تامین و برطرف نمی‌شود، بلکه در سال جهش تولید، کشور مجبور به واردات حجم بیشتری از آفت‌کش‌های کشاورزی آماده مصرف خواهد شد.

علاوه بر این قریب 7 هزار نفر از کارگران و کارشناسان متخصص شاغل در این واحدهای تولیدی بیکار یا تعدیل خواهند شد و اوضاع معیشتی آنها سخت‌تر می‌شود.

 مشکلات بی‌شمار تولیدکنندگان آفت‌کش‌های کشاورزی 

واقعاً معلوم نیست چه کسی و با چه انگیزه‌ای این بخشنامه را صادر کرده و مشکلات بی‌شماری برای تولیدکنندگان آفت‌کش‌های کشاورزی به وجود آورده است؟

آیا محدودیت واردات مواد اولیه از آن رو اتخاذ شده که واردکنندگان محصولات آماده مصرف و همدستانشان رانت‌های جذاب و بزرگی را در واردات آفت‌‌کش‌های آماده مصرف مشاهده نموده‌اند؟

آیا به محدودیت سقف ثبت سفارش مواد اولیه برای شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شرکت توجه شده است؟

آیا دست‌هایی در کار است تا بار دیگر کشور به واردات بیشتر وابسته شود؟

ضروری است معاونت مربوطه در این زمینه توضیحات لازم و اهداف خود را از چنین تصمیم‌گیری اعلام کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • ناشناس پاسخ به نظر

    خیلیم عالی. مردم به جای محصولات کشاورزی سالم مستقیم سم قورت میدن

  • کارشناس اخبار سبز کشاورزی پاسخ به نظر

    با درود
    متاسفانه آزمایشگاه های مرجع و حتی آزمایشگاه های سیار در مبادی ورودی میادین میوه و تره بار وجود ندارد تا از ورود و توزیع محصولات آلوده کشاورزی جلوگیری کند.
    مستحضرید در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ عدم صدور برخی از محصولات کشاورزی ایران به روسیه که بدون توجه به تحریم ها می تواند از ما خرید کند آلودگی برخی از محصولات کشاورزی ایران (به دلیل داشتن آزمایشگاه های مجهز و نمونه برداری از محصولات و حتی و خاک و آب مزارع و گلخانه ها در مراکز تولید در ایران) است.

چندرسانه‌ای