آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46220

رشد 16 درصدی مصرف کودهای کشاورزی نسبت به سال گذشته

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به رشد ۳۶ درصدی مصرف کودهای کشاورزی طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم گفت: عرضه و توزیع کودهای فسفاته تقریباً 16 درصد نسبت به سال قبل و کودهای پتاس نیز 32 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

رشد 16 درصدی مصرف کودهای کشاورزی نسبت به سال گذشته

اخبار سبز کشاورزی؛ حمید رسولی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی آخرین دستاوردها و دستاوردهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در زمینه ترویج و توسعه استفاده متعادل و بهینه از کودهای اساسی توسط کشاورزان در سال 1402 و به شرح زیر را ارائه کرد.

مدیرعامل یک شرکت خدمات پشتیبانی گفت: صرف کود نیتروژن در سال 1402 مقدار استاندارد و مصرف سال قبل است و خوشبختانه کمبودی در مصرف کود نیتروژن وجود ندارد و مصرف کود نیتروژن نسبت به چندین سال قبل افزایش یافته است. مطابق با توصیه های فنی پژوهشکده آب و خاک مورد استفاده قرار می گیرد و افزایش خواهد یافت.

طبق برنامه اعلام شده در سال 1403 تقریباً 600000 تن کود پتاس و فسفات مصرف شد.

از کمبود کودهای فسفاته و پتاس رنج می بریم

مدیرعامل یک شرکت خدمات پشتیبانی با بیان اینکه از کمبود کودهای فسفاته و پتاس رنج می بریم، افزود: به منظور بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی و مبارزه بهتر با انواع تنش های محیطی، هدف ما این است: افزایش مصرف این کودها در سطح کشور.

وی به موارد زیر اشاره کرد: طبق برنامه منتشر شده در سال 1403 مصرف فعلی کودهای پتاس و فسفاته در بخش کشاورزی حدود 600000 تن است.

رسولی با اشاره به اینکه مصرف کودهای فسفاته و پتاس در کشور کمتر از میانگین جهانی است و کشاورزان باید از کودهای بیشتری استفاده کنند، گفت: مصرف کودهای فسفاته و پتاس در کشور کمتر از میانگین جهانی است. 15 سال سابقه مصرف کود در کشور پیش از این اشاره شد که این میزان مصرف کود در تولید گندم در سال های 1401 و 1402 با وجود بارندگی ناکافی مشاهده شده است.

او در ادامه افزود: البته در سال های قبل یعنی سال 1400 و اوایل رژیم سیزدهم مصرف کودهای فسفاته و پتاس حدود 2 میلیون و 200 هزار تن و تولید مازاد محصول گندم کشاورزان کشور بود.

افزایش تولید برنج با تامین و تهیه نهاده های لازم در قالب کشاورزی قراردادی

به گفته مدیرعامل شرکت خدمات پشتیبانی، تولید برنج نیز در سال 1402 در شمال کشور افزایش چشمگیری داشت.

آقای رسولی با بیان اینکه در سال 1402 در قالب زراعت قراردادی، شرکت های خدمات پشتیبانی کلیه نهاده های مورد نیاز تولید برنج از قبیل کود، کود و بذر را به طور کامل در اختیار کشاورزان قرار دادند، افزود: . تصمیم گرفتیم این محصول اساسی را در داخل کشور تولید کنیم.

به گفته وی، مصرف کود نیتروژن در حال حاضر به حد مطلوب نزدیک است و بیشتر مصرف نمی شود.مدیرعامل خدمات پشتیبانی به اجرای فعالیت های ترویجی و آموزشی در زمینه مصرف کود در کشور اشاره کرد و گفت: وی افزود: تاکنون فعالیت‌های تبلیغاتی و آموزشی زیادی در کشور برای کمک به کشاورزان در درک مزایای استفاده و عملکرد کودهای شیمیایی مختلف انجام شده است

وی یادآور شد که: در سال 2010 مصرف کود در کشور 1.1 میلیون تن بود اما در سال های اخیر به 3 میلیون تن در سال نزدیک شده است.

رسولی ادامه داد: اگرچه تولید هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد، اما تولید از 1.1 میلیون تن در 10 سال به نزدیک به 3 میلیون تن در سال 1402 رسیده است و امسال امیدواریم رکورد سال قبل را بشکنیم.

بر اساس این گزارش، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهم‌ترین بنگاه‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و اولین و بزرگترین زنجیره تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی در ایران است که انواع نهاده‌های کشاورزی را تامین می‌کند. ماموریت مهم تامین و توزیع این نهاد مسئول نهاده های کشاورزی یارانه ای داخلی مانند کود، سم و بذر است.

این شرکت تاکنون علیرغم تمامی چالش های سال های گذشته به ویژه محدودیت های ریالی و ارزی، تحریم های ظالمانه و ... این ماموریت ظریف را در داخل کشور به بهترین شکل ممکن انجام داده است. تاکنون در چارچوب برنامه های اعلام شده توانسته ایم تمام نهاده های کشاورزی مورد نیاز کشاورزی کشور از جمله کود را به موقع و در اختیار کشاورزان اقصی نقاط کشور قرار دهیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای