خبر فوری
شناسه خبر: 47240

با دستور وزیر کود مورد نیاز کشاورزان تامین شد

معاون امور زراعت از تامین کود مورد نیاز کشت پاییزه خبر داد و گفت: با دستور وزیر کود مورد نیاز کشاورزان تامین و در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

با دستور وزیر کود مورد نیاز کشاورزان تامین شد

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر در آیین آغاز فصل زراعی 1403-1404 با محوریت کشت پاییزه، دستیابی به امنیت غذایی را اولویت اصلی و لازمه رسیدن به امنیت در کشور اعلام کرد و گفت: برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی کشور و تولید 90 درصدی محصولات اساسی، باید کود مورد نیاز به موقع، به اندازه و بهینه تامین شود.

وی با بیان این که کشاورزان دغدغه تامین کود را نداشته باشند، افزود: با دستور وزیر جهاد کشاورزی، کود مورد نیاز کشاورزان به اندازه‌ی کافی تامین و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اهداف بخش کشاورزی باید در ابتدای سال 800 هزار تن کود ازته، 600 هزار تن کود فسفاته و 300 تا 350 هزار تن پتاسه برای تولید در سال آینده داشته باشیم.

مهاجر از پرداخت مطالبات گندمکاران در روزهای آتی خبر داد و گفت: قیمت بذر گندم مناطق دیم 24 هزار و 500 تومان و بذر گندم آبی 25 هزار و 500 تومان ابلاغ شده است و به دستور مقام عالی وزارت حدود 2 همت، اعتبار مورد نیاز این بخش تامین خواهد شد.

بیشترین یارانه به جو اختصاص یافته

به گفته وی، قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی، کلزا و جو هم اعلام شده، بیشترین یارانه به جو اختصاص یافته و امیدواریم بتوانیم جو بیشتری در اراضی شور و لبشور بکاریم.

معاون امور زراعت با بیان این که تاکنون در مکانیزاسیون، کود، سم، بذر و مباحث فنی بخصوص در دیمزارها با کمک ستاد اجرایی فرمان امام کارهای خوبی انجام شده است، تصریح کرد: دستاورد آن تولید بیش از 6.5 میلیون تن گندم در دیمزارها است.

مهاجر به ظرفیت‌ کشور برای تولید سبزی و صیفی اشاره کرد و گفت: در استان هرمزگان در لابلای سنگ‌ها که حتی 1 گرم خاک و حتی ماسه ندارد، با آب شور و لبشور، هکتاری 60 تا 80 تن گوجه‌فرنگی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که در روسیه دما 30 درجه زیر صفر داریم در ایران دمای هوا 30 درجه بالای صفر است و ما می‌توانیم بدون فشار بر تولید گندم، جو و محصولات اساسی، به راحتی نیاز مناطق سرد دنیا را تامین و ارز وارد کشور کنیم.

مبارزه با آفات و بیماری‌ها را جزو اولویت‌های اصلی وزارت

معاون امور زراعت به چالش‌های پیش روی تولید داخلی بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: حذف خط اعتباری مکانیزسیون، کمبود سوخت و قطعی برق از مشکلات پیش روی تولید داخل است که باید مدیریت شود.

وی مبارزه با آفات و بیماری‌ها را جزو اولویت‌های اصلی وزارت عنوان کرد و گفت: باید در خصوص سم دقت بیشتری شود تا سموم باکیفیت در کشور توزیع و در اختیار کشاورزان قرار گیرد. همچنین در خصوص کشت دانه‌های روغنی، گندم، جو، محصولات پاییزه و طرح استمرار نیز باید دقت بیشتری صورت گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

  • دکتر گرانقدر پاسخ به نظر

    واقعا که!! برای تهیه کود هم، وزیر باید دستور بده؟
    شان و مقام وزیر برای تصمیم گیری‌های گسترده در سطح کشور است. برنامه و آینده نگری، برای رفع مشکلاتی که خواهد آمد. پیش‌بینی مواردی که به وجود خواهد آمد.
    آن وقت در این کشور ... برای پخش کود مورد نیاز کشاورزان، اگر دستور وزیر نباشد؛ کاری انجام نمی شه.

چندرسانه‌ای