خبر فوری
شناسه خبر: 47427

در پاسخ به سوال اخبار سبز کشاورزی مطرح شد

پتروشیمی تامین کود برای کشاورزان را در اولویت قرار داده است

نشست خبری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، امروز در محل سالن همایش‌های مروارید نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

پتروشیمی تامین کود برای کشاورزان را در اولویت قرار داده است

اخبار سبز کشاورزی؛ نشست خبری مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، امروز در محل سالن همایش‌های مروارید نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

در این نشست که مدیران شرکت ملی پتروشیمی ایران نیز حضور داشتند، ابتدا مدیرعامل این شرکت با ارائه گزارش مبسوطی از فعالیت‌های شرکت متبوع خود در سه سال گذشته اعلام کرد: امسال بیشترین افتتاح پروژه‌ها را در طول عمر شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار خواهیم کرد.

وی یکی از سیاست‌های اجرا شده در طول سه سال گذشته را اولویت دادن به تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پتروشیمی برشمرد و تاکید کرد: خوشبختانه در اولین جلسه‌ای که وزیر جدید نفت پس از اخذ رای اعتماد مجلس برگزار کرد، برهمین تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت پتروشیمی تاکید کردند.

شاهمیرزایی بومی‌سازی و داخلی سازی کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع کشور را یکی از اقدام‌های انجام شده در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: تمامی 99 کاتالیست که برخی از آن در صنعت نفت و پتروشیمی و بقیه آن در سایر صنایع از جمله فولاد، خودروسازی، شیمیایی و... استفاده می‌شود اکنون بومی‌سازی و داخلی‌سازی شده است.

وی توضیح داد: برخی از این کاتالیست‌ها در مرحله تولید آمایشگاهی است و تعداد زیادی از آن تجاری‌سازی شده و اکنون در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دغدغه صنعتگران پتروشیمی در زمینه تامین خوراک پتروشیمی

وی به دغدغه صنعتگران پتروشیمی در زمینه تامین خوراک پتروشیمی اشاره کرد و در این باره گفت: با همکاری نهادهای صنعتی پتروشیمی، مشوق‌های خوبی در بندهای برنامه هفتم توسعه برای تامین، پایداری و اقتصادی بودن قیمت خوراک پتروشمی گنجانده شده است.

وی به سوزاندن گازهای همراه نفت در کشور اشاره کرد و گفت: در این باره، شرکت ملی صنایع پتروشیمی وارد عمل شده و با همکاری وزارت نفت و سرعت گرفتن پروژه‌های NGL از سوزاندن این گازها جلوگیری شد و گمان می‌رود این دغدغه 110 ساله صنعت نفت، طی سه سال آینده برای همیشه پایان پذیرد.

راهکار پایان دادن به نوسان قیمت و عرصه کودهای شیمیایی چیست؟

در این نشست خبرنگار پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی به نوسان قیمت و عرصه کودهای شیمیایی اشاره کرد و از مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پرسید که راهکار تمهید شده برای پایان دادن به این نوسان‌ها چیست؟  شاهمیرزایی ارائه پاسخ به این سوال را به معاون کنترل کیفیت شرکت ارجاع داد و بیژن چگینی در این باره پاسخ داد: ما در زمینه تولید و عرضه کودهای کشاورزی، وظیفه تولید و تحویل آن را به سازمان خدمات حمایتی کشاورزی دادیم و پس از آن، موضوع برعهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی است.

وی تاکید کرد: حتی وقتی برخی واحدهای تولیدی ما دچار مشکل است دادن سهمیه وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان در اولویت قرار می‌گیرد و صادرات و... در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.

چگینی گفت: این اولویت دادن به کشاورزان و کمک به تامین امنیت غذایی کشور راهبرد دولت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و تغییر نکرده.

مشکلی در زمینه تامین کودهای شیمیایی وجود ندارد

چگینی افزود: مشکلی در زمینه تامین کودهای شیمیایی وجود ندارد، مگر در زمانی که به خاطر سرما و مشکلات ناشی از آن ارائه خوراک پتروشیمی‌ها قطع می‌شود که در مورد آن اقدامی نمی‌توان انجام داد.

مدیرکنترل کیفیت و تولید شرکت صنایع پتروشیمی درباره نوسان نرخ فروش کود شیمیایی هم توضیح داد: شرکت‌های تولیدکننده کود، فقط بخشی از هزینه‌های تولید را از کشاورز دریافت می‌کنند که میزان این بخش به تصویب هیات وزیران می‌رسد، به این ترتیب بخش مهمی از قیمت کودهای پتروشیمی از سوی دولت تقبل و پرداخت می‌شود که این بخش اکنون به بدهی بزرگ تبدیل شده است.

چگینی افزود: از سال 1398 دولت سهم خود از یارانه کود کشاورزی را به واحدهای تولیدی پرداخت نکرده که این بدهی اکنون به 54 هزار میلیارد تومان بالغ شده است و اگر نرخ سود 25 درصد سالانه را برای آن در نظر بگیریم میزان بدهی دولت به واحدهای تولیدکننده کود شیمیایی به بالاتر 100هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد.

در این نشست خبری شاهمیرزایی در پاسخ به سوال خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روابط شرکت ملی صنایع پتروشیمی با طرف‌های روسی را صمیمانه، گرم و رو به رشد توصیف کرد و گفت: از حضور سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت پتروشیمی روسیه برای توسعه صنایع پتروشمیی ایران استقبال می‌کنیم.

شاهمیرزایی در پاسخ به سوال دیگری میزان کل ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی را 96 میلیون تن ذکر و اضافه کرد: این ظرفیت در پایان امسال به بیش از 100 میلیون تن بالغ خواهد شد.

وی عملکرد واحدهای پتروشیمی را در سال گذشته حدود 75 میلیون تن بیان و پیش‌بینی کرد که این میزان تا پایان سال جاری به 80 میلیون تن بالغ شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به سوال ایرنا ، ابراز اطمینان کرد که میزان تولید نفت در سال جاری و سال‌های آینده کاهش پیدا نکند و به همین دلیل تامین خوراک پتروشیمی‌ها نیز با کاهش مواجه نشود.

شاهمیرزایی افزود: البته اگر برای مدت سه هفته، سرمای پایداری زیر منفی 16 درجه در کشور اتفاق بیفتند آن گاه میزان مصرف خانگی در کشور روند فزاینده افزایش خواهد یافت و تامین خوراک صنعت خانگی در کشور به طور فراینده افزایش خواهد یافت و تامین خوراک  صنعت پتروشیمی دچار مشکل خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای