آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44787

اردکان قطب تولید ارده

کنجد که آن را سِمسِم و جُلجلان هم می‌نامند از جمله گیاهانی است که سابقه کشت بیش از چهار هزار ساله در ایران دارد. خاستگاه آن به درستی در دست نیست اما بعضی‌ها خاستگاه آن را در خاورمیانه می‌دانند و کشورهایی مانند هند و ایران می‌توانند از جمله کشورهای مورد نظر در پیدایش کنجد باشند.

اردکان قطب تولید ارده

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ سمیه لطفی| این گیاه که به دلیل سازگاری زیاد با شرایط آب‌وهوایی ایران، امکان کشت در سطح وسیعی از مناطق کشور را دارد متأسفانه در سال‌های اخیر در بسیاری از نقاط ایران از الگوی کشت کنار گذاشته شده است، به‌طوری که شاید بتوان آن را جزو گیاهان فراموش شده به حساب آورد.

با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان در صورت رفع برخی موانع و مشکلات که توسعه کشت کنجد را سخت می‌کند، این گیاه مزیت‌های فراوانی برای قرارگیری در الگوی کشت کشاورزی ایران را دارد که در اینجا قصد پرداختن به این مزیت و آن مشکلات و موانع را نداریم، اما شاید ریشه بسیاری از موانع توسعه کشت آن را باید در موضوع مکانیزاسیون این گیاه جستجو کرد.

فراوری کنجد

کنجد را می‌توان به‌صورت‌های مختلف از کنجد بو داده، نان کنجدی، تا به‌صورت فرآوری شده و در قالب محصولاتی از جمله روغن کنجد، ارده و ... استفاده کرد.

ارده، یکی از محصولاتی است که جایگاه خاص در سبد غذایی ما دارد و ذائقه ایرانیان با این ماده غذایی به خوبی آشنا است. حتی بیشتر از روغن کنجد در بین ایرانیان مصرف دارد.

به دلیل زمان برداشت آن، اواخر تابستان و اوایل پاییز، متناسب با فرا رسیدن فصول سرد، کنجد به‌صورت انواع حلوا، ارده، روغن و استفاده از آن در شیرینی‌ها، به‌کار برده می‌شود.

اردکان، قطب تولید ارده در ایران

اردکان شهری است که نام خود را از ارده اخذ کرده است. در ادبیات فارسی «کان» به معنی معدن و وقتی در کنار «ارده» و به‌عنوان پسوند قرار گیرد به «اردکان» یا معدن و محل ارده تبدیل می‌شود که نشان از رونق فراوان «ارده» در این شهر است.

شرکت‌ها و کسب و کارهای زیادی بر پایه کنجد و ارده در شهر اردکان شکل گرفته و دارای رونق و فعالیت گسترده‌ای هستند.

صنعت‌گران مولّد حلوا ارده در کارگاه‌های خود معروف به «عصاری» در بازارهای قدیم اردکان فعالیت می‌کنند و طبق بعضی اقوال حدود 160 کارگاه تولید محصولات کنجد و ارده در شهر اردکان مشغول فعالیت هستند.

از برندهای مهم ارده و حلوا ارده این شهر می‌توان بازار نو، خاتم، آب حیات، بهجتی، عقاب، شابلی، تبسم، مازار، اطلسی، کدخدا، ترنگ، گل ناب، مسما، گلفشان و ... را نام برد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای