خبر فوری
شناسه خبر: 47072

مشکلات سلامتی با گوشت‌های فرآوری شده

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که عوارض قلبی با گوشت‌های قرمز فرآوری شده، رابطه معناداری دارد.

مشکلات سلامتی با گوشت‌های فرآوری شده

اخبار سبز کشاورزی؛ یک مطالعه 30 ساله برای عاشقان گوشت قرمز فرآوری شده، حامل خبرهای بدی است. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که عوارض قلبی با گوشت‌های قرمز فرآوری شده، رابطه معناداری دارد.

اگر چه گوشت‌های قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند منابع مهمی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، اما خوردن بیش از اندازه می‌تواند به سرطان منتهی شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند که باید از مصرف گوشت‌های فرآوری شده نظیر بیکن، همبرگر، سوسیس و سالامی به دلیل خطر ابتلا به سرطان، اجتناب کرد.

در حال حاضر، بزرگ‌ترین مطالعات تا به امروز در مورد رابطه گوشت‌های فرآوری شده و افزایش بیماری‌های قلبی عروقی انجام شده است.

محققان دانشگاه آکسفورد، 13 برنامه مطالعاتی را روی یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر انجام دادند. نتایج منتشر شده در نشریه «علم غذا و تغذیه»، نشان می‌دهد که مصرف 50 گرم از گوشت فرآوری شده، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را 18درصد افزایش می‌دهد و در طرف مقابل این خطر، مصرف 50 گرم گوشت قرمز فرآوری نشده، این خطر را فقط 9درصد بالا می‌برد.

محتوای چربی‌های اشباع شده

محققان آکسفورد دریافته‌اند که خطر عوارض قلبی عروقی، می‌تواند به‌علت محتوای چربی‌های اشباع شده در گوشت قرمز و مقادیر نمک مصرف شده در گوشت‌های فرآوری شده باشد. مصرف زیاد چربی‌های زیان آور(LDL) و کلسترول، به اضافه نمک زیاد، موجب بالا رفتن فشار خون می‌شود. این دو عامل مشهور به ایجاد بیماری‌های قلبی هستند. ضمن آن که مصرف گوشت‌های فرآوری شده می‌تواند به سرطان روده هم منجر شود. بنابراین محدود کردن مصرف گوشت‌های قرمز و فرآوری شده، مانع بروز بیماری‌های قلبی می‌گردد.

پیش از این گفته می‌شد که مصرف روزانه 25 گرم از گوشت‌های قرمز فرآوری شده در روز می‌تواند موجب سرطان روده گردد. بنابراین باید به ایجاد توازن بین مصارف گوشت قرمز معمولی و گوشت‌های فرآوری شده اقدام کرد.

به توصیه کارشناسان، استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، باعث کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. مصرف مقادیر کم گوشت‌های قرمز و فرآوری شده و تمرکز بر پروتئین‌های گیاهی ازقبیل؛ غلات، حبوبات و انواع آجیل، ماهی‌ها، به اضافه مقادیر زیادی از میوه‌ها و سبزی‌ها و هر آنچه منشاء گیاهی دارد، می‌تواند به سلامتی قلب، عروق و کل بدن کمک نماید.

غذاهای فرآوری شده الزاماً همگی ناسالم نیستند، اما هر چه مقادیر نمک، قند و چربی آنها بیشتر شود، به سمت ناسالم بودن پیش می‌روند.

در تهیه غذاهای خانگی، یک کدبانوی‌خانه می‌داند که به چه میزان قند، نمک یا چربی به کار برده است، اما در غذاهای آماده فرآوری شده اغلب دیده می‌شود که مقادیر زیادی نمک و مواد نگاهدارنده مورد استفاده قرار گرفته است.

موادغذایی فرآوری شده در فروشگاه‌ها اغلب شامل انواع کنسروهای گوشتی، پنیرها، تنقلات، غذاهای نیمه‌آماده و انواعی از نوشیدنی‌ها است.

چند علت سالم نبودن غذاهای فرآوری شده

در تولید انواع سوسیس، کالباس، همبرگر و سایر محصولات مشابه ازقبیل ژامبون و ناگت، مواد گوشتی تولید شده از مرغ و ... مقادیر زیادی نمک، قند و چربی برای خوش‌طعم کردن و همچنین مواد نگهدارنده به کار می‌رود، این کار باعث می‌شود تا مصرف‌کننده بدون آگاهی‌های لازم از مقادیر مواد مذکور نسبت به مصرف آن اقدام نماید که در این حالت بیش از میزان مورد نیاز او قند، نمک یا چربی وارد بدنش می‌شود.

تولید گوشت‌های فرآوری شده اغلب به صورت دودی کردن، نمک سود کردن یا افزودن مواد نگهدارنده است.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که هر چقدر که می‌توانیم از غذاهای فرآوری شدة کمتری استفاده کنیم.

غذای فرآوری شده در جیره غذایی سالم

در صورت تمایل یا اجبار به استفاده از غذاهای فرآوری شده گوشتی و بسته‌بندی شده، باید به اطلاعات مندرج روی این بسته‌ها دقت نمود و متوجه میزان نمک، چربی و قند آنها شد.

معمولا درصورت استاندارد بودن این مواد غذایی، روی بسته‌های آنها مقدار انرژی(کیلوکالری)، نوع چربی‌ها اعم‌از: اشباع یا غیراشباع، نمک، کربوهیدرات، پروتئین و ... درج شده است.

مقادیر چربی در 100 گرم از این نوع گوشت‌های فرآوری شده نباید بالاتر از 5/17 گرم و چربی‌های اشباع نباید بیشتر از 5 گرم باشد. میزان نمک حداکثر 5/1 گرم در ۱۰۰گرم و قند باید از 22 گرم کمتر باشد.

حفظ سلامتی با مصرف غذای سالم امکان‌پذیر است. باید تا جایی که می‌شود از مصرف غذاهای گوشتی فرآوری شده اجتناب کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای