خبر فوری
شناسه خبر: 47547

کچاپ توت‌فرنگی

دلیل فصل تابستان و وجود توت‌فرنگی، می‌توان اقدام به تهیه یک کچاپ متفاوت کرد و یک سُس با طعم و مزه جدیدی را آزمایش نمود.

کچاپ توت‌فرنگی

اخبار سبز کشاورزی؛ تقریباً تمام کچاپ‌هایی که توسط کارخانجات عرضه می‌شوند، ماده اولیه آن‌ها از گوجه‌فرنگی به‌دست می‌آید،  حال به دلیل فصل تابستان و وجود توت‌فرنگی، می‌توان اقدام به تهیه یک کچاپ متفاوت کرد و یک سُس با طعم و مزه جدیدی را آزمایش نمود.

کچاپ‌ها اگر چه امکان دارد که با رنگ‌های مختلف و طعم‌های شیرین یا تند عرضه شوند؛ اما هنگامی که نام کچاپ آورده می‌شود اولین محصولی که به ذهن خطور می‌کند؛ همان گوجه‌فرنگی است. اساساً کچاپ از پوره‌های گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود؛ اما امکان دارد از مواد دیگری مانند توت‌فرنگی نیز فرآوری شود.

به‌علت عادت ذائقه به کچاپ گوجه‌فرنگی امکان دارد که در مرحله نخست، با مصرف کچاپ توت‌فرنگی یک حس هیجانی و یا شاید انزجار و ناخشنودی از خوردن این سُس به دست بدهد؛ که البته امتحان آن برای نخستین‌بار چندان اشکال ندارد. همان‌طور که از اسم آن پیدا است، این کچاپ از ماده اولیه توت‌فرنگی تهیه می‌شود؛ اما می‌توان آن را با مخلوط گوجه‌فرنگی نیز تهیه کرد؛ که نتیجه‌ای مطلوب خواهد داشت.

تهیه کچاپ توت‌فرنگی تاریخچه‌ای طولانی دارد و به حدود سه قرن پیش از میلاد برمی‌گردد، زمانی که آن را به‌عنوان یک سُس همراه با ماهی، مصرف می‌کردند و به اسامی دیگری نامیده می‌شد. این سُس از ماهی تخمیر شده، سویا به‌همراه مقداری ادویه و نمک به‌منظور نگهداری طولانی‌مدت تهیه می‌شد.

تا قرن نوزدهم، معمولاً کچاپ از موادی چون صدف‌ خوراکی، گردو، قارچ و میوه‌هایی مانند هلو، زردآلود و لیمو تهیه می‌شدند؛ که بعدها در کشورهای اروپایی و آمریکایی، توت‌فرنگی نیز به این کچاپ‌ها اضافه شد.

امکان دارد به دلیل عادت ذائقه به کچاپ‌ گوجه‌فرنگی، این کچاپ تولید شده با توت‌فرنگی چندان مورد علاقه نباشد؛ اما به یک‌بار امتحان کردن می‌ارزد.

دستور تهیه کچاپ توت‌فرنگی

معمولاً توت‌فرنگی به رنگ قرمز روشن هستند که به روش مستقیم، قابل مصرف‌اند.همراه با بستنی یا نوشیدنی‌، به‌عنوان یک میوه در کنار سایر میوه‌ها، در شکل‌های مربا و مارمالاد و ... مصرف می‌شوند.

به‌طور خلاصه یک کچاپ توت‌فرنگی شامل: میوه، سرکه، سُس‌سویا و به‌همراه یک شیرین‌کننده است. شاید اندکی عجیب به نظر برسد؛ اما پس از امتحان آن، تفاوت‌هایش با کچاپ گوجه‌فرنگی معلوم می‌شود. اسیدیته توت‌فرنگی‌ مشابه گوجه‌فرنگی است. بنابراین سس به‌دست آمده همان طعم و مزه را دارد و به‌دلیل قرمز بودن، رنگ آن نیز مشابه کچاپ گوجه‌فرنگی است.

همانند تمام سس‌ها، این کچاپ را نیز می‌توان به چند روش تهیه کرد. می‌توان از تکه‌های توت‌فرنگی‌های تازه و یا منجمد استفاده نمود. در صورت استفاده از توت‌فرنگی‌ منجمد، باید قبل از انجماد، به شکل ورقه یا چهار تکه شوند؛ چرا که به سرعت پخته می‌شوند. قطعات توت‌فرنگی باید روی اجاق و به آرامی به‌همراه پیاز، سس سویا و سرکه همراه با آب و نمک جوشانده شود.

سپس مخلوط به‌دست آمده در یک میکسر، کاملاً خرد و یک‌دست شود. در برخی اوقات می‌توان این مخلوط را دوباره روی اجاق قرار داد و به آرامی آن را جوشانید و سپس صاف کرد. پختن مواد، مانند تفت‌دادن پیازها قبل از مخلوط‌کردن در میکسر می‌تواند موجب بهتر شدن طعم و عطر مخلوط به‌دست آمده شود.

قبل از قراردادن مخلوط در دستگاه میکسر، باید به آرامی سرد شود؛ چرا که گرم بودن آن، موجب ایجاد بخار و رطوبت می‌شود؛ که از کیفیت مخلوط کم می‌کند.

روش دیگر آن است که ابتدا تمام مواد را با یکدیگر مخلوط و آن را روی اجاق قرار داد تا به آرامی بجوشد. باید قبل از استفاده از توت‌فرنگی‌های منجمد، یخ آن‌ها در شرایط حرارت آشپزخانه ذوب شود؛ تا آسیبی به دستگاه مخلوط‌کن وارد نشود.

مقایسه دو نوع کچاپ

از آن‌جایی که این کچاپ‌ها از مواد متنوعی تهیه می‌شوند؛ به‌طور طبیعی عطر و طعم آن‌ها نیز تفاوت دارد. به دلیل آن که اساساً کچاپ به‌همراه سرکه و یک شیرین‌کننده تهیه می‌شود؛ مزه‌ای شور و شیرین دارد. کچاپ‌های قدیمی بیشتر مزه ترش داشتند؛ اما به علت ورود گوجه‌فرنگی برای تهیه کچاپ، طعم آن اندکی شیرین می‌شود؛ که دلیل آن استفاده از گوجه‌فرنگی‌های شیرین‌مزه است.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۹-مرداد ۱۴۰۳

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای