خبر فوری
شناسه خبر: 47204

شهرداری رویشگاه طبیعی پارک لاله را تخریب کرده است

ساخت مخزن ۲۵۰۰ متر مکعبی در قلب پارک لاله

زندگی پارک لاله و درختان سرسبز آن بار دیگر در خطر است. شهرداری تهران باز هم دست روی یکی از پارک‌های قدیمی و مهم گذاشته است.

ساخت مخزن ۲۵۰۰ متر مکعبی در قلب پارک لاله

اخبار سبز کشاورزی؛ این‌بار با ساخت یک مخزن دفنی ۲۵۰۰ مترمکعبی، آن هم به منظور آبیاری فضای سبز پارک لاله. ساخت این مخزن بزرگ در فضای سبز و پردرخت پارک لاله انجام می‌شود و علاوه بر تخریب کامل این فضا، به این معناست که دیگر هیچ گیاه ریشه‌داری آنجا نخواهد رویید.

بر اساس بررسی‌های انجام شده از مخازن ‌دفنی آب در دیگر پارک‌ها؛ مثل پارک «اندیشه»، بخشی از مخزن در محل حوض آب ساخته شده است و در پارک «میرزای شیرازی» در محل بازی کودکان که برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند به علت عمق کم مخزن، شاید قابل بازگرداندن به وضعیت قبلی باشد.

اما محل احداث مخزن پارک لاله در فضایی با درختان قدیمی و بسیار بزرگ‌تر از سایر مخزن‌های ساخته شده است. از سویی امکان کاشت و پرورش درختان به این سرعت امکان‌پذیر نیست. در ضمن این محوطه یکی از مهمترین و پرترددترین فضاهای پارک است. یعنی محل اصلی نشستن مردم در فضای سبز، مکانی با درختان و بوته های بسیار متنوع در کنار در ورودی غربی (خیابان حجاب) و نزدیک محل ورودی جنوبی.

فضای سبز پارک لاله به مخزن نیاز ندارد

چرا شهرداری تهران دست به احداث مخزن در پارک لاله زده است؟ و علت انجام خیلی از طرح‌ها بدون انجام مطالعه محیط زیستی و پیوست اجتماعی چیست؟

در این زمینه محمد درویش، کارشناس محیط زیست گفت: سوال اصلی ما این است که چرا شهرداری تهران همه پروژه‌های خود را مخفیانه انجام می‌دهد؟ چرا از اول این طرح‌ها را در واقع رسانه‌ای نمی‌کند و به صورت کارشناسی در موردش صحبت و نقاط قوت و ضعفش را مطرح نمی‌کند؟

در مورد همین پروژه اگر مثل دفعات قبل یک نفر از این شهروندان اتفاقی متوجه این دخل و تصرفات نشده بود شهرداری به خودش زحمت نمی‌داد که توضیحی بدهد.

وی افزود: در مورد این مخزن اولا بخش قابل توجهی از پارک لاله بدون درخت است و اگر شهرداری واقعاً هدفشان تامین آب است و می‌خواهد منبعی هم درست کند می‌تواند از این بخش‌هایی که هیچ پوشش درختی ندارد استفاده کند.

محمد درویش: تقریبا ۹۰ درصد سامانه فاضلاب تهران آماده است و به راحتی می‌توانند از این فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند

محمد درویش در مورد ضرورت احداث این مخزن در حالی‌که برخی از کارشناسان از وجود منابع آبی دیگر خبر می‌دهند هم توضیح داد: در واقع پارک لاله نزدیک به تصفیه‌خانه تهران است و در همان بالا دستش در شمال وصال و خیابان فاطمی به راحتی می‌توانند از فاضلاب تصفیه شده‌ای که آنجا وجود دارد برای تامین آب و آبیاری درختان استفاده کند. اصلاً چه نیازی است که آنجا مخزن بزند و تخریب و هزینه‌‌سازی کند. اصلاً این بهانه که می‌گویند ما آب نداریم و این آب نداشتن باعث این شده که الان ۳هزار۱۴ هکتار از پوشش سبز تهران در طول این ۳ سال کاملاً خشک شود و ۶ هزار هکتار دیگر در تنش آبی شدید قرار بگیرد شگفت آور است.

ضرورت استفاده از سامانه آماده فاضلاب تهران

این فعال محیط زیست در ادامه با اعلام اینکه تقریبا ۹۰ درصد سامانه فاضلاب تهران آماده است و به راحتی می‌توانند از این فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند، بیان کرد: احداث مخزن در چنین شرایطی واقعاً بی‌معنی است و بی‌پاسخ بودن همه این ابهامات در همه‌ این سال‌ها باعث می‌شود که ما شک کنیم که زیر لوای این طرح‌ها، دنبال تغییر کاربری و ایجاد ابنیه‌های دیگری هستند که حالا مصلحت نمی‌دانند در موردش صحبت کنند. متاسفانه شورای شهر تهران هم عملاً سکوت کرده و به جای اینکه وظیفه پایش را بر عهده داشته باشند و نمایندگانِ شهرداری را به چالش بکشند با این جریان همراه شدند و این رفتارشان تاسف آور است.

بی‌اعتنایی به توسعه اصولی شهر

اما چرا پس از شهردار شدن آقای زاکانی و فعالیتشان، موضوع پارک‌ها و تعرض به آن‌ها انقدر پررنگ شده و به هر بهانه‌ای بر روی آن دست گذاشته‌اند؛ یا در حال حصارکشی‌اند و یا موضوعاتی چون احداث مسجد و مخزن و… چرا اینقدر این مباحث زیاد شده است، آیا در دوره‌های قبلی هم چنین تجاربی داشته‌ایم؟

محمد درویش در پاسخ به این سوال، پاسخ می‌دهد: به نظرم انگیزه‌های تجاری و سودهای اقتصادی پشت این مسائل است. به هر حال اگر بخواهند مسجد بسازند این اماکن معاف از مالیات و آب و برق هستند یا با چند غرفه‌ای که از محل ساخت این مسجدها به آنان اهدا می‌شود، می‌توانند سود سرشاری داشته باشند.

تفکر این تیم جدید مدیریتی شهرداری به جای آنکه فضاهای همدلی ایجاد کنند یا سرانه فضای سبز را بالا ببرند، مبلمان شهری را از خودمحوری به مردم‌محوری تغییر دهد، یا مسیرهای ایمن برای دوچرخه‌سواری ایجاد کنند و در نهایت همه شاخص‌هایی که نشان دهنده شهر توسعه یافته است را ایجاد کنند مطلقاً کنار گذاشته شدند و به دنبال یک فرهنگ پادگانی و در واقع نوچه پروری برای خودشان هستند. به این خاطر است که شما می‌بینید فقط در آیین‌های مذهبی به صورت غلوآمیز هزینه می‌کنند اما شهر را رها کرده‌اند.

تنش آبی عمدی ۶ هزار هکتار از رویشگاه‌های طبیعی تهران

محمد درویش ادامه داد: کدام شاخص در حال حاضر در تهران بهتر شده است؟ حتی گزارش مرکز مطالعات شهرداری تهران می‌گوید که ۹۹/۷ مردم تهران دچار جنبه‌هایی از دل‌مردگی و افسردگی هستند. این بالاترین رقم در حوزه اجتماعی است اما با این شرایط چنین مدیریتی می‌تواند همچنان دوام داشته باشد.

این کارشناس حوزه محیط زیست در پاسخ به سوالی در مورد اینکه مصداق پنهان‌کاری شهرداری در پروژه‌های شهری چیست؟  پاسخ داد: نمونه مشهورش در مورد پروژه ساخت مسجد در «پارک قیطریه» بود. مورد بعدی همین «پارک لاله» بود قسمتی که رویشگاه درخت انجیری است ساخت مخزن را شروع کرده‌اند. مورد بعدی ساخت و ساز در «پارک ولایت» و چندین و چند پارک دیگر بود که بعد معلوم شد  این طرح را می‌خواستند در ۳۰۰ پارک اجرا کنند. الان گزارشی منتشر شده است مبنی بر این است که متاسفانه بیش از ۶ هزار هکتار از رویشگاه‌های گیاهی شهر تهران دچار تنش آبی شده و شهرداری به عمد دستور قطع آبیاری این‌ها را داده است. در طول سه سال و بعد از اینکه این درخت‌ها خشک شده‌اند و آفت گرفته‌اند به این بهانه می‌خواهند درخت‌ها را قطع کنند.

محمد درویش تصریح کرد: حتی اطراف برج میلاد تهران که اگر همین گزارش‌های اخیر منتشر نشده بود شهرداری تهران مخفی کرده بودند که تمام پوشش‌های گیاهی و درختی اطراف برج میلاد در حال خشک شدن است. یعنی جایی که کاملا سیستم آبیاری‌اش از پیش طراحی شده بود، این‌ها به عمد دارند آنجا را خشک می‌کنند و معلوم نیست اصلاً در واقع دنبال چه هدفی هستند.

 کمیسیون اصل ۹۰ و نهادهای نظارتی ورود کنند

وی در پاسخ به سوال دیگری مینی بر اینکه چه کاری اکنون می‌توان برای پارک لاله انجام داد، بیان کرد: به نظرم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و وزارت کشور به عنوان نهاد بالادستی باید به این موضوع ورود پیدا کنند. وزارت کشور این سابقه را دارد که حتی برخی از شوراهای شهر را به دلیل عدم انجام وظایف نظارتی‌شان منحل اعلام کرده است.ده‌ها پرونده اختلاس و زمین خواری در همین سه ساله اتفاق افتاده است و خود رئیس کمیسیون عمران شهر تهران چند وقت پیش اعلام کرد که پرونده یک زمین ۳ هزار متری را به عمد شهرداری تهران گم کرده است. بعد معلوم شد که قرار است در آن برج می‌سازند. بنابراین وزارت کشور و نهادهای بالادستی وزارت اطلاعات و کمیسیون اصل ۹۰ باید بر این مسایل فشار بیاورند. پرونده‌های عجیب و غریبی که در شهرداری اتفاق افتاده است./ پیام ما

دیدگاه تان را بنویسید

  • راعی خلق پاسخ به نظر

    کشورهای پیشرفته از هوا، آب تهیه می‌کنند. ما هم آب رو تبدیل به بخار می کنیم.
    به این میگن لوکومو تیر پیشرفت.

چندرسانه‌ای