آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46397

آیا روزه متناوب همیشه تاثیر مثبت بر بدن دارد؟

آنچه می خورید مهم است و بسیاری از مطالعات نشان داده اند که انواع غذایی که می خورید بر سلامت شما تأثیر می گذارد. اما در مورد زمان بندی چطور؟ دانشمندان تازه شروع به درک این موضوع کرده اند که زمانی که شما غذا می خورید نیز ممکن است تفاوت ایجاد کند.

آیا روزه متناوب همیشه تاثیر مثبت بر بدن دارد؟

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ دکتر والتر لونگو، محقق طول عمر می گوید: «در طول تاریخ، مردم دوره‌هایی را تجربه کرده‌اند که غذا یا کمیاب یا کاملاً کم بوده است. بنابراین مجبور شدند روزه بگیرند.»

اما فناوری کنونی، مانند یخچال، حمل و نقل و روشنایی الکتریکی باعث شده است که غذا به راحتی در دسترس باشد.

دکتر ویکی کاتناچی، محقق تغذیه در دانشگاه کلرادو، توضیح می دهد: «این الگوهای غذایی ما را تغییر داده است. اکنون مردم به طور متوسط ​​در طول یک دوره 14 ساعته در روز غذا می خورند.»

مطالعات نشان می دهد که مصرف مداوم غذا ممکن است منجر به مشکلات سلامتی شود. محققان شروع به بررسی این موضوع کرده‌اند که آیا روزه‌داری می‌تواند مزایای بالقوه‌ای برای برخی افراد داشته باشد.

روزمرگی بدون غذا

رژیم های روزه داری عمدتاً بر زمان بندی زمانی که می توانید غذا بخورید تمرکز می کنند. رژیم های روزه داری بسیار متفاوتی وجود دارد که گاهی اوقات «روزه داری متناوب» نامیده می شود.

در رژیم با زمان محدود، شما هر روز غذا می خورید اما فقط در ساعات محدودی. بنابراین، شما فقط می توانید بین شش تا هشت ساعت در روز غذا بخورید. برای مثال، ممکن است صبحانه و ناهار بخورید، اما شام را حذف کنید.

در روزه داری متناوب، شما یک روز در میان غذا می خورید و در روزهای میانی هیچ یا کالری کمی می خورید. نوع دیگر کالری را در طول هفته محدود می کند اما نه در آخر هفته.

اما دانشمندان چیز زیادی در مورد آنچه که هنگام روزه گرفتن برای بدن شما اتفاق می افتد نمی دانند. بیشتر تحقیقات روی سلول ها و حیوانات در آزمایشگاه انجام شده است. این کار سرنخ‌های اولیه‌ای را در مورد چگونگی تأثیر دوره‌های بدون غذا بر بدن ارائه کرده است.

به نظر می رسد در برخی از حیوانات، برخی رژیم های غذایی روزه دار از دیابت، بیماری قلبی و زوال شناختی محافظت می کند. حتی در برخی آزمایشات روزه داری روند پیری را کند کرده و از سرطان محافظت می کند.

لونگو توضیح می‌دهد: «در موش‌ها، دیده‌ایم که یکی از اثرات روزه‌داری، کشتن سلول‌های آسیب‌دیده و سپس فعال کردن سلول‌های بنیادی است. سلول‌های آسیب‌دیده اگر از بین نروند می‌توانند پیری را تسریع کنند و منجر به سرطان شوند. وقتی سلول های بنیادی روشن می شوند، سلول های سالم جدید می توانند جایگزین سلول های آسیب دیده شوند.»

در حال حاضر، مطالعات شروع به بررسی آنچه در افراد اتفاق می افتد نیز می کنند. نتایج اولیه نشان داده است که برخی از انواع روزه‌داری ممکن است اثرات مثبتی بر جنبه‌های سلامتی مانند کنترل قند خون، فشار خون و التهاب داشته باشد.

اما روزه گرفتن نیز می تواند باعث کاهش وزن شود. بنابراین محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا تغییرات مفیدی که در بدن مشاهده می شود عوارض جانبی کاهش وزن یا خود فرآیند روزه داری است.

تغییرات بدن

برای بسیاری از افراد، دلیل اصلی تلاش برای روزه داری کاهش وزن است. در حال حاضر، بیشتر مردم سعی می کنند با محدود کردن تعداد کالری هایی که در روز می خورند، وزن کم کنند.

کاتناچی توضیح می دهد: «این برای همه جوابگو نیست و تمرکز زیادی می خواهد. این کار به ریاضیات و اراده زیادی نیاز دارد.»

یکی از مطالعات کاتناچی نشان داد که در طی یک دوره دو ماهه، بزرگسالانی که دارای اضافه وزن یا چاق بودند به همان اندازه احتمالاً حدود 15 پوند وزن کم می‌کردند که یا یک روز در میان کاملاً روزه می‌گرفتند یا هر روز کالری خود را محدود می‌کردند.

برای برخی افراد، محدود کردن کالری روزانه ممکن است بهترین رویکرد باشد. برای دیگران، ممکن است ساده‌تر باشد که مجبور نباشند هر روز کالری‌ها را بشمارند و از یک استراتژی روزه‌داری متناوب برای کاهش وزن استفاده کنند.

بهترین رژیم غذایی برای هر فرد، رژیمی است که بتواند به آن پایبند باشد. فکر نمی‌کنم کاهش وزن یک رویکرد برای همه باشد.

اما آیا فواید روزه داری همه ناشی از کاهش وزن است یا چیز دیگری هم هست که نمیدانیم؟ دکتر کورتنی پترسون، محقق تغذیه با بودجه NIH در دانشگاه آلاباما، می گوید: «بحث زیادی در مورد اینکه آیا مزایای روزه متناوب به دلیل طولانی شدن دوره روزه داری است یا خیر، وجود دارد.»

برای درک بهتر این موضوع، پترسون مطالعه ای را روی مردان پیش دیابتی انجام داد. طوری طراحی شده بود که داوطلبان وزن کم نکنند. این مردان به مدت پنج هفته از یک رژیم غذایی اولیه با محدودیت زمانی استفاده کردند. آنها فقط بین ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر می توانستند غذا بخورند. سپس 18 ساعت بعد روزه گرفتند. در مرحله بعد، آنها همان مقدار غذا را خوردند اما فقط در یک دوره 12 ساعته در روز به مدت پنج هفته. هیچ یک از مردان وزن کم نکردند.»

مدت طولانی‌تر روزه‌داری به تنهایی تفاوت ایجاد کرد. پیترسون می‌گوید: «رژیم غذایی با محدودیت زمانی اولیه، کنترل قند خون آنها را بهبود بخشید. و ما یک اثر کاهش دهنده فشار خون را یافتیم که معادل آن چیزی است که با یک داروی فشار خون می بینید.»

این یافته ها نشان می دهد که یک روزه طولانی مدت یا زمان خوردن غذا، حتی زمانی که بر وزن شما تأثیر نمی گذارد؛ می تواند برای برخی افراد فواید سلامتی داشته باشد.

آیا روزه متناوب مناسب شما است؟

لانگو هشدار می دهد که هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما نمی دانیم. برای برخی، روزه گرفتن ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است افرادی که به طور منظم بیش از 16 یا 18 ساعت در روز روزه می گیرند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند. آنها همچنین به احتمال بیشتری نیاز به جراحی برای برداشتن کیسه صفرا دارند.

خوردن 12 ساعت و سپس ناشتا بودن به مدت 12 ساعت احتمالاً برای اکثر مردم بی خطر است. وی می‌گوید: «این الگوی غذا خوردن در بین افرادی که طول عمر بالایی دارند بسیار رایج است. "به نظر می رسد که هم با علم و هم با سنت مطابقت دارد.»

لونگو و تیمش همچنین به دنبال رژیم‌های تقلید روزه هستند، که امیدوارند پیروی از رژیم‌های غذایی ایمن‌تر و آسان‌تر از روزه‌داری کامل باشد. آنها یک رژیم غذایی 5 روزه ماهانه شبیه به روزه داری طراحی کردند که مقداری غذا را مجاز می کند، اما کالری کمی دارد. آنها در یک مطالعه اخیر این رژیم را به مدت سه ماه آزمایش کردند. کسانی که رژیم را ادامه دادند وزن کم کردند و کاهش عوامل خطر بیماری مرتبط با سن را نشان دادند.

اما او و سایر متخصصان نسبت به افرادی که رژیم‌های روزه‌داری را امتحان می‌کنند که بر اساس تحقیقات نیست، هشدار می‌دهند. اگر در نظر دارید روزه بگیرید، ابتدا با دکتر خود صحبت کنید و چک آپ کامل انجام دهید. افرادی که دارای شرایط سلامتی خاصی هستند، در معرض گرفتاری به بیماری خاصی هستند یا داروهای خاصی مصرف می کنند، نباید اصلا روزه بگیرند 

حتی اگر گاهی روزه می‌گیرید، باز هم باید به طور کلی غذاهای سالمی انتخاب کنید.  به نظر می رسد زمانی که شما می خورید اهمیت زیادی دارد، اما آنچه می خورید احتمالا اهمیت بیشتری دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای