خبر فوری
شناسه خبر: 40710

هوش مصنوعی کمک حال بخش کشاورزی

در دنیای پرسرعت امروزی تمامی صنایع در عرصه‌های مختلف نیاز مبرم به دقت، کیفیت و کارآیی در تولیدات خود دارند و بسیاری از آنها به فناوری‌های نوین روی آورده‌اند

هوش مصنوعی کمک حال بخش کشاورزی
در دنیای پرسرعت امروزی تمامی صنایع در عرصه‌های مختلف نیاز مبرم به دقت، کیفیت و کارآیی در تولیدات خود دارند و بسیاری از آنها به فناوری‌های نوین روی آورده‌اند و به‌طور واضح از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ امیرهوشنگ سمنانی | هرچند بسیاری از این فناوری‌ها منجر به حذف نیروی کار شده، اما استفاده از هوش منصوعی در کشاورزی لزوما باعث حذف نیروی انسانی نخواهد شد، بلکه از این طریق فقط کار کشاورزان ساده‌تر و محصول آنها باکیفیت‌تر خواهد بود.
هوش مصنوعی از طریق حسگرهای موجود در خاک، پهپادهای کوچک یا تراکتورهای خودران به تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در مزرعه می‌پردازد.
بیشتر بخوانید: تکنولوژی در خدمت کشاورزی امروز و فردا
این فناوری تمام آمارهای مورد نیاز در بخش کشاورزی را با کمک انواع نمودارهای ثبت کرده و می‌نویسد و آن را به موبایل و سایر وسایل الکترونیکی مزرعه‌دار ارسال می‌کند.

کشاورزی هوشمند انقلابی در افزایش بهره‌وری

کشاورزی هوشمند انقلابی در افزایش بهره‌وری

مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی

مزایای هوش مصنوعی در کشاورزی ابعاد متنوعی دارد که هم به کشاورز، هم به مصرف‌کنندگان و هم به محیط‌زیست سود می‌رساند.
برخی از این مزیت‌ها عبارتند از:
  • تجزیه و تحلیل میزان تقاضا در بازار
  • پیش‌بینی و مدیریت شرایط
  • انتخاب بذر مناسب
  • میزان سلامت خاک
  • محافظت از محصول
  • نرخ تبخیر و تعریق
  • تغذیه محصولات
  • زمان برداشت
  • حفاظت از محیط‌زیست

کشاورزی هوشمند انقلابی در افزایش بهره‌وری

کشاورزی هوشمند انقلابی در افزایش بهره‌وری

استفاده از ربات‌ها در صنعت کشاورزی

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی استفاده از ربات‌ها در صنعت کشاورزی است (Ecorobotix). این ربات سبک سوئیسی به‌صورت خورشیدی و خودران عمل می‌کند و می‌تواند علف‌های هرز را تشخیص دهد و از بین ببرد که از این راه استفاده از سموم تا 95 درصد کاهش می‌یابد.
یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی که در ایران هم قابل دسترسی است، استفاده از پهپاد p4 اسپکترال است که قابلیت تصویربرداری دقیق هوایی با حداکثر 27 دقیقه زمان پرواز با هر باتری را دارد.

کشاورزی تکنولوژی‌محور

به هر حال کشاورزی امروزه تکنولوژی‌محور است و سیاست‌های کلان کشورهای پیشرفته در زمینه کشاورزی بر پایه آخرین دستاوردها و فناوری‌های نوین است و کشور ما هم با توجه به پتانسیل فراوانی که در این زمینه دارد باید ظرفیت‌های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کند تا هم کیفیت محصولات بهینه شود و هم رتبه کشاورزی ما در جهان ارتقا یابد.
بنابراین می‌بایست سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های آینده روی آوردن به هوش مصنوعی در کشاورزی کشور باشد؛ چراکه تا چند دهه آینده اگر نتوانیم در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشیم از عرصه کشاورزی دنیا عقب می‌مانیم و قدرت رقابت با محصولات کشاورزی کشورهای پیشرفته را نخواهیم داشت.
امید است در این زمینه بخش خصوصی به‌عنوان مجری و بخش دولتی به‌عنوان سرمایه‌گذار دست در دست هم از هوش مصنوعی در جهت درست و صحیح آن در بخش کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن بهره برده و با هم‌افزایی متخصصان در دانشگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی کشور در کمترین زمان ممکن کشاورزی ما به این تکنولوژی مجهز گردد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای