خبر فوری
شناسه خبر: 47330

جایگزینی بهتر برای "پد" و "فن"

اقبال گلخانه‌داران

حدود 20 هزار هکتار گلخانه در شرایط متفاوت ایران احداث شده و هر پروژه گلخانه متناسب با شرایط جوی و نوع کشت سیستم اِیرکاندیشن مخصوص به خود را می‌طلبد

اقبال گلخانه‌داران

اخبار سبز کشاورزی؛ حدود 20 هزار هکتار گلخانه در شرایط و اقلیم‌های متفاوت ایران احداث شده و هر پروژه گلخانه، متناسب با اقلیم آب و هوایی و شرایط جوی و نوع کشت، سیستم اِیرکاندیشن (Air Condition) مخصوص به خود را می‌طلبد.

متخصصان و مشاوران GSA با استفاده از دانش فنی خود، بهترین و به‌روزترین گزینه موجود برای سیستم تهویه در هر پروژه را معرفی می‌کنند.

کاهش مصرف آب

ایرکاندیشن‌های مخصوص، علاوه‌بر انتقال نور بسیار بالا (به‌دلیل کاهش بازشو سقفی) تبادل هوا با محیط بیرون را کنترل می‌کند تا رطوبت، دمای ایده‌آل و هوای یکنواخت در سراسر گلخانه و در زیر بستر کشت توزیع شود و بدون توجه به اندازه گلخانه، همزمان صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی صورت گیرد.

کارشناسان نگاهی به سیستم ایرکاندیشن‌های مخصوص داشته‌اند که در ادامه می‌خوانید:

سیستم Semi-Closed Greenhouse یا به‌اختصار SCG یکی از به‌روزترین و مدرن‌ترین سیستم‌های کنترل اقلیمی گلخانه است که در کشورهای اروپایی، آمریکا، استرالیا و نیوزیلند استفاده می‌شود.

سیستم SCG از کنترل هوای فعال مانند فن‌ها و محفظه اختلاط برای کنترل تبادل هوا در گلخانه استفاده کرده و می‌تواند بار گرمایش و سرمایش را تأمین کند.

با استفاده از سیستم SCG، شما می‌توانید دریچه‌های سقفی کمتری نسبت به گلخانه‌های معمولی داشته باشید که این مورد نور بیشتری را برای گیاه فراهم کرده و به حفظ محصول از محیط خارجی کمک می‌کند.

کاهش هزینه‌های گلخانه

این سیستم از یک موتورخانه مرکزی، متشکل از دیگ آب‌گرم و مشعل برای گرمایش و چیلر برای سرمایش گلخانه بهره می‌برد. برای تامین بار سرمایشی در مناطق خشک و نیمه‌خشک می‌توان از سرمایش تبخیری یا پد سلولوزی روی جداره محفظه اختلاط استفاده کرد. با این کار چیلر حذف شده یا ظرفیت آن بسیار کاهش می‌یابد که این امر موجب کم‌شدن هزینه‌های گلخانه‌دار می‌گردد. با توجه به اینکه هوا در محفظه اختلاط همواره در شرایط دما و رطوبت مساعد قرار دارد؛ سیستم تولید هوا(Air Handling Unit) در محفظه اختلاط قرار گرفته و گرمایش و سرمایش را از مسیر موتورخانه مرکزی یا پد دریافت کرده و به‌وسیله فن، وارد لوله‌های هوا می‌کند.

لوله‌های هوا، دارای سطح متخلخل و سوراخ‌دار هستند که در سطح گلخانه و ردیف‌های کنار هم، زیر بستر کشت قرار می‌گیرند. هوای مطبوع از درون سوراخ‌ها با فشار خارج شده و گردش هوا، دما و رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین می‌کند. هوای گرم و مرطوب شده به سطوح بالای گلخانه می‌رسد و به وسیله جریان طبیعی و دریچه برگشت هوا که در محفظه اختلاط تعبیه شده، به محفظه اختلاط می‌رسد. درصدی از این هوای گرم‌شده از راه دریچه‌های سقفی خارج شده تا هوای تازه از درون دریچه محفظه به سیکل اضافه شود.

امکان کنترل یکنواخت سطح گاز CO2

سیستم تولید هوا که در محفظه اختلاط قرار گرفته دوباره از ترکیب هوای برگشتی و هوای تازه بیرون که به حالت مناسب از نظر دما و رطوبت رسیده است؛ استفاده کرده و چرخه گردش هوا به همین ترتیب ادامه می‌یابد.

درون محفظه اختلاط می‌توان عمل کنترل رطوبت هوا را با اجرای رطوبت‌گیر به‌وسیله مه‌پاش انجام داد. همچنین می‌توان سطح گاز CO2 را با به‌کارگیری دستگاه مربوطه در محفظه اختلاط، به‌طور کامل و یکنواخت کنترل کرد.

کنترل اقلیم گلخانه و مدیریت کنترل آفات

در سیستم SCG بیشتر گردش هوا و توزیع آن از لوله هوا از مسیر هوای برگشتی به محفظه اختلاط تامین می‌شود و فقط درصدی هوای تازه از درون دریچه بیرونی محفظه وارد سیکل می‌شود. این مقادیر بسته به میزان بار گرمایش و سرمایش و همچنین رطوبت منطقه متغیر است.

افزایش راندمان تولید

در این سیستم به‌دلیل گردش هوا در گلخانه و استفاده مجدد از هوای برگشتی، سطح CO2 بالاتر از سیستم‌های دیگر مانند فن و پد است که 100٪ از هوای تازه استفاده می‌کند و تمام هوای ورودی به یک‌باره از محیط گلخانه خارج می‌شود.

در سیستم SCG به دلیل عملکرد فن‌ها(در سیستم تولید هوا) و دهش هوا به داخل لوله هوا، همواره فشار هوای داخل گلخانه مثبت است. فشار مثبت علاوه‌بر حفظ شرایط مساعد کنترل اقلیم گلخانه، کنترل آفات را نیز به‌خوبی تامین می‌کند که یک مزیت کلیدی است. از دیگر مزایای بسیار ویژه سیستم SCG، وابسته نبودن اجرای آن به اندازه گلخانه است. در دیگر سیستم‌های سرمایش(مانند فن و پد) طول مسیر جریان هوا محدود است(حدود 40 متر) و این عامل در اجرای گلخانه‌های تک‌زون وسیع، محدودیت ایجاد می‌کند.

در گلخانه‌هایی با سیستم SCG تقریباً محدودیتی وجود ندارد و می‌تواند تا عرض 250 متر را نیز داشته باشد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت--شماره ۲۵۳-تیر ۱۴۰۰

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای