خبر فوری
شناسه خبر: 45829

برکناری دسته‌جمعی مدیران، دستاورد دولت سیزدهم!

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به منابع انسانی اختصاص یافته و همچنین مقام معظم رهبری در بیانات خود فرموده‌اند؛ «برای هر کشوری، هیچ ثروتی، هیچ منبع نیرویی ارزشمندتر از نیروی انسانی کارآمد و مؤمن و آزاده و سرافراز نیست. نیروی انسانی در کشور ما، یکی از بزرگ‌ترین ظرفیّت‌های کشور ما است؛ این یک فرصت بزرگ است».

برکناری دسته‌جمعی مدیران، دستاورد دولت سیزدهم!

اخبار سبز کشاورزی؛ در این میان عنایت ویژه به مدیران انقلابی، متدین، متعهد و کارآمد که از ذخایر ارزشمند کشور محسوب می‌شوند ضروری است و آنها به طور قطع  نیاز به صیانت دارند.

طی روزهای اخیر سخنگوی دولت سیزدهم اعلام کرد: گشت ارشاد مدیران بنا به خواست مردم و وعده دولت، مصمم‌ است و در سفر مازندران حداقل ۱۰ مدیر را برکنار می‌کند.

تغییرات مدیریتی در سیستم‌های اداری می‌تواند زمینه‌ساز گردش نخبگان شود، اما نحوه انجام این جابه‌جایی‌ها دارای تبعاتی ازجمله ایجاد یک فرهنگ زیربنایی برای سرمایه انسانی کشور است.

صرف‌نظر از اینکه آیا وظیفه دولت برکناری مدیران دستگاه‌های اجرایی در یک استان است و آیا این این مدیریت‌ها فاقد ناظر بالا دستی بوده‌اند، اعلام بر کناری مدیران به این صورت قطعا بر آینده کاری آنها اثرگذار است.

حال باید دید مدیرانی که این‌گونه تغییر می‌کنند چگونه منتصب شده‌اند و آیا مدیران مذکور مراحل گزینش را درست طی کرده‌اند یا در دولت سیزدهم براساس ارتباطات و نه ضوابط بر روی کار آمده‌اند که اگر این چنین نبوده و آنها براساس شعار دولت مبنی‌بر شایسته‌سالاری به سمت‌های مدیریتی منصوب شده‌اند؛ چرا باید با این وضعیت نامناسب برکنار شوند و آبروی آنها در معرض خطر قرار گیرد.

تغییر همراه با بی‌احترامی برای مدیری که زندگی خود را صرف بهبود امور کرده باشد سبب از بین رفتن سرمایه اجتماعی نظام در میام مردم و کارمندان می‌شود؛ چراکه تنها منافع افرادی محدود برای حفظ قدرت را تامین می‌کند.

در روزهای آینده کشور شاهد روی کار آمدن مجلس شورای اسلامی با نمایندگان جدید خواهد بود و از هم اکنون زمزمه تغییرات مدیریتی در سطح کشور شنیده می‌شود برخی وزار و مدیران بر روی نمایندگان سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا بر جایگاه خود بمانند یا پست به‌دست آورند.

همچنین برخی نیز به‌دنبال ایجاد ارتباطاتی در دولت هستند تا زمانی‌که انتصابات بر این پایه‌ها شکل بگیرد؛ نمی‌توان توقع داشت کشور به اهداف توسعه خود دست یابد و در این میان از برکناری دسته‌جمعی مدیران به عنوان یک دستاورد یاد می‌شود.

تحقیق پیش از تغییر مدیران، پیش‌بینی جایگاه برای مدیری که توانمند بوده و از کارنامه قابل دفاع در زمان مدیریت برخوردار است، اجتناب از سلیقه شخصی و جناحی در انتصابات، جلوگیری از انتصاب افرادی که برخی مدیران کلان برای حذف رقبای خود انجام می‌دهند، وظیفه چه کسی است؟

بازنده بده بستان‌های پست های مدیریتی و برخوردهای این‌چنینی با نیروی انسانی در سطح کشور جز سرنوشت کشور و مردم نیست؛ بنابراین بایست این گونه موارد که ممکن از نگاه برخی مسئولان امری عادی جلوه کند حساسیت برانگیز شود و همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند: «مدیریت و نیروی انسانی خوب معجزه می‌کند. می‌توان از کمبودها و موانع حتی با دست خالی اما با داشتن مدیریت های خوب عبور کرد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای