خبر فوری
شناسه خبر: 46554

اولین درخواست از «مسعود پزشکیان»

این یادداشت پیامی صریح به رئیس جمهور منتخب و یادآور این نکته اساسی است که مردم ایران با همه مشکلات معیشتی و اقتصادی و مالی که در این سال ها متحمل شده اند و با وجود اینکه استخوان های بخش بزرگی از ملت تحت این فشارهای اقتصادی متلاشی یا فروپاشیده است، اما همه اینها مانع رشد و بلوغ سیاسی و اجتماعی این افراد نشده.

اولین درخواست از «مسعود پزشکیان»

اخبار سبز کشاورزی؛ شاید بتوان «لبیک» ضعیف توده های مردمی نسبت به «هَل مِن ناصِر» نخبگان و پاسخ مؤثرتر و ضعیف مردم به فراخوان مشارکت و رای دادن به آقای پزشکیان را نمادی بارز از این بلوغ سیاسی اجتماعی دانست، که مردم دیگر چشم و گوش به دهان کسی نمی‌سپرند، توصیه‌ناپذیر شده‌اند و خود انتخاب می‌کنند.

فکر می کنم این خبر خوبی برای دکتر باشد. زیرا شما در مقابل افرادی هستید که درک می کنند و توانایی بررسی و تحلیل مسائل و چالش ها را دارند.

بنابراین من پیش بینی می کنم که آنها با حجم زیادی از دعاوی مردمی روبرو شوند و خوب است از این به بعد دست و پنجه نرم کنند. با توجه به وعده های پوچ و پوچ و توهین آمیز برخی کاندیداها حتی اگر تماشایی و نما باشد برای آوردن گوشت و مرغ و طلا و زمین و .... مسعود پزشکیان از دیدن و شنیدن نظرات "کارشناسان" در مورد ساختار دولتی که در صدد ایجاد آن است، به خانه های مردم گفت.

اگرچه حضور کمتر از 50 درصدی در دور دوم انتخابات نشان می دهد که اصرار بر انجام بازی خبرگان در فرآیند مدیریت و واسطه گری کشور نتوانسته نظر نخبگانی را که از پای صندوق ها فاصله گرفته اند، تحت تأثیر قرار دهد، اما اصرار را می توان یک ویژگی امیدوارکننده، اگر نگوییم امیدوارکننده، در نظر گرفت.

دست‌بالا نگاهی متفاوت دید و بر اساس آن مطالبه کرد. سوال دو طرفه و بسته در مورد این نظر آقای پزشکیان که باید بیشتر توضیح داده شود این است: کدام کارشناسان؟ بدون شک افکار عمومی از آنها می خواهد که نظر خود را در مورد کار کارشناسی و گروه کارشناسان روشن کنند، زیرا استفاده از نظر کارشناس و نظرات کارشناسان می تواند مانند یک تیغ دولبه باشد. نباید فراموش کرد که همه چالش‌ها و مشکلات امروز کشور در همه بخش‌ها حاصل نظرات همین «کارشناسان» است.

 در حوزه سیاست خارجی، همین «کارشناسان» بودند که مانع تحقق «برجام» شدند. در حوزه سلامت فراموش نکرده ایم که جمعی از پزشکان متخصص این بخش با امضای طومارهای پی درپی از خرید واکسن کرونا جلوگیری کردند.

 در مدیریت منابع آب کشور هم همین «کارشناسان» بودند که مثلاً سد گتوند را طراحی و اجرا کردند.این «متخصصان» بودند که با طراحی و استقرار نزدیک به صد سد بزرگ و کوچک در بالادست دریاچه ارومیه و یا ده‌ها پروژه بین حوضه‌ای نمک‌زدایی و انتقال آب از دریاهای شمال کشور، بزرگ‌ترین ذخایر نمک مصنوعی را ایجاد کردند جنوب کشور با هزینه های هنگفت مالی، زیست محیطی و اجتماعی و امنیتی، منابع مالی و زیست محیطی کشور را تحت الشعاع قرار داده است، خشک شدن رودخانه ها، تالاب ها و دریاچه های این سرزمین و پدیده فرونشست زمین در این سال ها همه ناشی از آن است.

تصمیمات «کارشناسانه» و بهره برداری غیر اصولی از منابع طبیعی و زیست محیطی و ده ها و صدها بلای دیگر تحمیل شده بر این سرزمین، همه با پشتوانه تصمیمات کارشناسی.

در تمام این سال ها که شعار توسعه روح این سرزمین را به خود جذب کرد و از تاب آوری آن کاسته شد، هیچ تصمیم، طرح و برنامه ای را نمی توان یافت که بدون پشتوانه نظر کارشناسی طراحی، تصویب و اجرا شده باشد. در هیچ یک از این چالش های ویرانگر، مردم عادی کوچکترین دخالتی نداشتند و آنچه رخ داد با حمایت، امضا و تایید «کارشناسان» بود.

بنابراین، وقتی آقای مزیکیان از چالش ها از منظر کارشناسان دولتش صحبت می کند، باید کمی نگران شد و دوباره پرسید که منظورش کدام «کارشناسان» است؟ منظور آقای مدشکیان با دیدن و شنیدن صداها و دیدگاه های «کارشناسان»، همان کارشناسانی است که پشت این چالش ها و تخریب ها هستند و در وزارتخانه ها و سازمان ها فعالیت می کنند یا به گروه دیگری از «کارشناسان» اشاره می کنند "چه کسانی قرار است در دولت شما باشند؟

 با توجه به این چالش، لازم به توضیح است که آیا آقای پزشکیان صدای «کارشناسان» صالح و مستقل غیردولتی و آن دسته از کارشناسانی است که در مسیر شکست قرار دارند، بسته، یک جانبه و همانطور که خود ایشان در مناظرات، روش «ناعادلانه» استخدام، با تمام مهارت های علمی از دایره حذف و کنار گذاشته شد و حق ورود به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی سلب شد و به این ترتیب کشور از دریافت خدمات آنها محروم شد، اما آنها خواهند کرد. آیا هنوز می شنوید که می گویند بر اساس تعصبات و تعهدات و دلبستگی ها به این سرزمین مانده اند؟ آیا نظرات این گروه از کارشناسان بر کارشناسان سفارشی و سهمیه ای و مربوط به پیمانکاران، مافیا و کارتل های اقتصادی و مالی ارجحیت دارد؟ آیا شما هم نظرات این بخش از «کارشناسان» را می شناسید؟ وی در جریان تبلیغات انتخاباتی به صراحت از روند استخدام ناعادلانه در بخش دولتی و حذف بسیاری از نیروهای توانمند از صحنه خدمت به کشور و مردم در این سال ها صحبت کرد.حال سوال این است که آیا برنامه ای برای توقف این روند و مهمتر از آن استیفای حقوق پایمال شده افراد توانمندی که در این چند سال به ناحق از ورود به نهادهای دولتی منع شده بودند دارید؟

در پایان سخنان خوب است که آقای پزشکیان این روزها با شعار جامعه مدنی و فعالان ایرانی به ویژه در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی آشنا می شود که «مطالبه و زیر سؤال بردن حقوق مشروع حق مسلم شهروندان است. و پاسخگویی وظیفه مشخص کارگزاران است».

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای