گلایه رسانهها از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی؛ آیا شفافیت در اطلاعرسانی فراموش شده است؟
چرا روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی از دعوت همه رسانهها غافل شد؟ بررسی ضعف اطلاعرسانی در همایش مدیران زن و تأثیر آن بر پوشش خبری رویدادهای کشاورزی

روابط عمومی هر سازمان، پل ارتباطی آن با جامعه و رسانههاست؛ وظیفهای حیاتی که در وزارتخانهای کلیدی چون وزارت جهاد کشاورزی، اهمیتی دوچندان پیدا میکند. اما به نظر میرسد گاهی این پل ارتباطی دچار کاستیهایی میشود که جای تأمل دارد.
اولین همایش مدیران زن و غیبت "اخبار سبز کشاورزی"
روز گذشته، شنبه هفدهم خردادماه، اولین همایش مدیران زن وزارت جهاد کشاورزی در سالن همایشهای "خوشه" برگزار شد. انتظار میرود که اولین دور از هر همایشی، از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار باشد و تمامی مجموعهها نهایت تلاش خود را برای پوشش خبری مناسب آن به کار گیرند.
روال معمول این است که برای خبرنگاران مرتبط و همکار، پیامک دعوت ارسال شود و آنها به این گونه برنامهها فراخوانده شوند.
در چنین مواردی، حتی اگر رسانهها به طور مستقیم هم دعوت نشوند، به دلیل اهمیت موضوع و رویداد، خبرنگار خود را اعزام کرده و در نزدیکترین زمان ممکن، خبر آن را منتشر میسازند.
البته، برخی برنامهها نیز از لحاظ خبری اهمیت کمتری دارند و رسانهها در این موارد ترجیح میدهند گزارش رویدادها را از روابط عمومیها دریافت و منتشر کنند.
اما نکته عجیب اینجاست که پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی، به عنوان رسانهای تخصصی در حوزه کشاورزی و مربوط به این وزارتخانه، برای مراسم روز گذشته دعوت نشد.
این سوال پیش میآید که چرا مقامات و کارمندان روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی به وظیفه خود در دعوت از تمامی رسانهها عمل نکردهاند؟
دعوتهای گزینشی: از مراسم ترحیم تا همایشهای تخصصی!
جالبتر آنکه همین روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، دوشنبه گذشته، برای مراسم گرامیداشت شهادت امام محمد باقر (ع) و رحلت حضرت امام خمینی (ره)، خبرنگار اخبار سبز کشاورزی را برای حضور در این مراسم در ساعت 6 صبح سهشنبه دعوت کرده بود.
مسئولان روابط عمومی به خوبی میدانند که برای این گونه مراسم که تحول و خبر مهمی در آن پدید نمیآید، رسانهها به جای تهیه خبر، تنها به انعکاس آن از منابع دولتی و روابط عمومی اکتفا میکنند.
انتظار شفافیت و حرفهایگری از "روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی"
پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی که همواره رفتاری حرفهای در پیش گرفته و به پوشش خبری و اطلاعرسانی درباره برنامهها و رویدادهای خبری و همایشها اهمیت زیادی میدهد، انتظار دارد دستاندرکاران و مجریان، توجه لازم را مبذول دارند.
آنها باید از انجام آگاهانه یا ناآگاهانه اقداماتی که به رسالت خبری اصحاب رسانه آسیب میرساند، پرهیز کنند. زیرا شفافیت و دسترسی آزاد رسانهها به اطلاعات، لازمه پیشرفت و پاسخگویی در هر سازمانی است.