آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21102

اسنک‌هایی برای میان وعده‌ها

اسنک‌هایی برای میان وعده‌ها/بسیاری از افرادی که بنا بر ضرورت‌های شغلی از آغاز روز ناچار به خروج از خانه هستند،

اسنک‌هایی برای میان وعده‌ها
بسیاری از افرادی که بنا بر ضرورت‌های شغلی از آغاز روز ناچار به خروج از خانه هستند، علی‌رغم تمام توصیه‌های پزشکی مبنی بر لزوم خوردن صبحانه با شکم خالی در محل کار خود حاضر می‌شوند و به جای خوردن یک وعده کامل غذایی که البته مهمترین نیز می‌باشد، یک روز کاری را شروع می‌کنند. تاثیر خوردن صبحانه در تنظیم متابولیسم بدن برای سپری کردن یک روز کاری از طرف تمام کارشناسان تغذیه مورد تایید قرار گرفته است، اما بسیاری، به هر دلیل این کار را انجام نداده و آن را موکول به ساعاتی بعد می‌نمایند.
اخبار سبز کشاورزی : متخصصان تغذیه بر این عقیده‌اند که به جای 3 وعده غذایی باید در پنج نوبت غذا خورد تا بدن به شکلی یکنواخت فعالیت‌های خود را انجام دهد، یعنی دو میان وعده به صورت مکمل وعده‌های غذایی اضافه شود. همین کارشناسان تغذیه موادغذایی تهیه شده از غلات را به دلیل داشتن تمام عناصر غذایی اعم از فیبرها، پروتئین، ویتامین‌ها، انواع املاح مورد نیاز بدن و حتی چربی‌ها و قندها، پیشنهاد می‌کنند و میان وعده‌ها را نیز براساس این مواد دسته‌بندی می‌نماید.
بیشتر بخوانید: مزایای میان وعده‌ها در سلامت کودکان
اسنک (Snack) یا اصطلاحا «لقمه آماده کوچک»، امروزه در تمام دنیا به علت شرایط مشاغل دور از خانه به موضوعی ضروری مبدل شده است. موادغذایی بر پایه «اسنک‌ها» به دلیل امکان سرعت در تهیه، مصرف و همچنین تامین کنندگی نیازهای ویتامینی، املاح معدنی و انواع فیبرها توصیه می‌شوند، چرا که مانع از خوردن غذای زیاد در وعده‌های اصلی می‌گردند. برای به دست آوردن بیشترین مزایا از اسنک‌ها باید اقدام به انتخاب بهترین انواع آن‌ها نمود. اسنک‌های تولید شده از غلات به دلیل داشتن کالری کم، طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و املاح، تنوع بسیار، محتوای کافی از فیبرها، می‌توانند انتخاب خوب و هوشمندانه‌ای برای تامین یک میان وعده غذایی باشند.

مزایای سلامتی اسنک‌ها

بر اساس اعلام نظر وزارت کشاورزی آمریکا (USDA)، طی 30 سال گذشته تعداد افرادی که به طور روزانه از میان وعده‌های اسنکی استفاده می‌کنند از 60 درصد افراد آن کشور به بیش از 90 درصد رسیده و دو سوم از افراد کهنسال، بیش از دوبار در طور روز از موادغذایی میان وعده استفاده می‌کنند.
مصرف موادی با قند و چربی بالا از قبیل انوع چیپس، کلوچه و یا شیرینی‌ها می‌توانند موجب افزایش وزن، بالا بردن فشار خون و کلسترول شوند. در مقابل، تهیه اسنک‌های مناسب می‌توانند به کاهش وزن، افزایش ویتامین‌ها و املاح و به جلوگیری از پرخوری، کمک نمایند. براساس تحقیقات به عمل آمده، افرادی که انواعی از اسنک‌های حاوی فیبر و میوه و سبزی‌ها را مصرف می‌کنند بسیار کمتر به برخی از بیماری‌ها دچار می‌‎شوند.

انتخاب یک اسنک سالم

برای کسب بهترین فواید یک اسنک، چنین ماده غذایی باید دارای کمترین میزان کالری و سرشار از ویتامین و موادمعدنی باشد تا نیازهای روزانه را تامین نماید، هر چند نیاز به کالری بستگی به جنس، وزن، قد، سن و میزان فعالیت‌های روزانه دارد. نیاز به کالری زن‌ها بین 1600 تا 2400 و مردها بین 2000 تا 3000 در طول روز است. یک اسنک میان وعده باید در حدود 10 درصد از مقادیر فوق کالری داشته باشد.
اسنک‌های حاوی فیبرها و پروتئین‌ها که به فراوانی در غلات دیده می‌شوند، می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. به خاطر داشته باشیم که این انتخاب برای یک میان وعده و نه یک وعده کامل غذایی است. خوردن چنین موادی به انسان احساس سیری و به او کمک می‌کند تا فرارسیدن خوردن غذای کامل احساس گرسنگی ننماید.

اسنک‌های سالم غلات

یک اسنک از غلات با 110 تا 125 کالری، یک فنجان شیر کم چرب با 86 کالری و حدود هشت گرم پروتئین می‌تواند یک میان وعده راضی کننده باشد. چنین میان وعده‌ای از غلات که می‌تواند بین 10 تا 100 درصد از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین نماید، برطرف کننده عناصر غذایی برای یک روز کاری است. انتخاب یک اسنک غلات شیرین نشده و یا با شیرینی اندک تمام قند مورد احتیاج را تامین می‌نماید.
فیبرهای موجود در غلات می‌توانند موجب کاهش کلسترول خون، سلامت دستگاه گوارش و کنترل قند خون گردند. مقادیر توصیه شده از مصرف فیبر برای مردها 38 گرم و زن‌ها 25 گرم است که می‌توان در هر وعده یا میان وعده پنج گرم یا بیشتر، مصرف نمود.

انواع میان وعده

زمانی که خوردن اسنک غلات فرا می‌رسد اولین چیزی که به ذهن آدم خطور می‌کند، یک لیوان شیر با مقداری از غلات خوشمزه است. می‌توان غلات مورد علاقه را با مقداری پودر ذغال اخته، بادام و چند تکه شکلات تیره(تلخ) مخلوط کرد. اضافه کردن غلات به ماست کم چرب نیز پروتئین‌های مورد نیاز یک روز را تامین می‌کند.
مخلوطی از غلات و سایر موادغذایی کم کالری می‌تواند یک میان وعده مناسب باشد.

مهدی رجول دزفولی

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۵-مرداد ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای