آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21845

افتتاح اولین دهکده فناوری و نوآوری شیلات در قشم

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: اولین دهکده فناوری و نوآوری شیلات در قشم با همکاری وزارت علوم افتتاح خواهد شد.

افتتاح اولین دهکده فناوری و نوآوری شیلات در قشم
معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: اولین دهکده فناوری و نوآوری شیلات در قشم با همکاری وزارت علوم افتتاح خواهد شد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا، سید مجتبی خیام نیکویی در رویداد کارآفرینی نوآورانه دانش بنیان و اشتغال آفرین حوزه شیلات کشور با بیان اینکه بهره‌وری از مسیر علم و فناوری حاصل می‌شود، گفت: امروز تولیداتمان در بخش شیلات ۱.۳ میلیون تن است که باید طبق برنامه وزیر جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۴ به ۲.۶ میلیون تن برسد، یعنی صد درصد افزایش یابد.
وی ادامه داد: وقتی بحث بهره‌وری را مطرح می‌کردیم از ۱۰ تا ۲۵ درصد صحبت می‌شد اما وقتی افزایش ۱۰۰ درصدی در حوزه شیلات مطرح شد بسیاری عنوان کردند که چنین چیزی‌امکان پذیر نیست. اما این مهم با حضور علم و دانش و فناوری محقق خواهد شد.

۱۲ تا ۱۳ هزار عضو هیات علمی در وزارت علوم در بخش کشاورزی داریم

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: ۱۲ تا ۱۳ هزار عضو هیات علمی در وزارت علوم در بخش کشاورزی داریم. دوهزار عضو هیات علمی هم در مجموعه سازمان تات حضور دارد این یعنی ۱۵ هزار عضو هیات علمی در بخش کشاورزی مشغول هستند. اگر ظرفیت های هیات علمی که در بخش شیلات هستند را جدا کنیم ظرفیت‌های بی‌نظیر در این بخش وجود دارد که بایستی از آنها بهره مند شویم.
وی تصریح کرد: وقتی مجموعه ظرفیت‌های اجرایی و پژوهشی احصا می‌شود می‌بینیم به معنای واقعی کلمه بهره‌وری لازم در شیلات را نداریم که بایستی در این بخش تمهیدات لازم را بیندیشیم. یکی از راه‌های آن این است که کل پژوهش و تحقیقات را در اختیار بخش اجرا قرار دهیم.

تشکیل شورای راهبردی تحقیقات شیلات کشور

خیام نیکویی از تشکیل شورای راهبردی تحقیقات شیلات کشور خبر داد و گفت: از همه ظرفیت‌های مجموعه های تحقیقاتی استفاده کردیم و امروز رئیس سازمان شیلات به عنوان رئیس این شورا این اختیار را دارد که از کل ظرفیت های پژوهشی در بخش شیلات استفاده کند. کارگروهایی ذیل این شورا تشکیل می‌شود و از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها نیز استفاده خواهد شد. کل ایستگاه های تحقیقاتی حوزه شیلات نیز در اختیار رئیس این شورا قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه گفت: با تشکیل این شورا در این بین دو اتفاق می‌افتد اول اینکه به افزایش تولید در سطح تا ۲.۶ میلیون تن خواهیم رسید و دیگر اینکه تولیدات متناسب با ذائقه مردم خواهد بود.

تولیدات محصولات شیلاتی ما قابلیت دسترسی برای همه مردم را ندارد

رئیس سازمان تات با بیان اینکه تولیدات محصولات شیلاتی ما قابلیت دسترسی برای همه مردم را ندارد، گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما فراهم کردن امکان دسترسی آحاد مردم به همه محصولات شیلاتی است. اگر قرار باشد تنها قشر خاصی به این محصولات دسترسی داشته باشند یعنی میانگین تولیدات افزایش نیافته است.
وی با اشاره به اینکه باید زمینه‌ای فراهم شود تا شرکت‌های دانش بنیان وارد این عرصه شوند، گفت: اولین دهکده فناوری و نوآوری شیلات را در قشم با همکاری وزارت علوم افتتاح خواهیم کرد، همچنین قصد افتتاح مزارع نوآوری و دهکده‌های فناوری را نیز داریم. به بخش‌های مختلف پژوهشی اعلام می‌کنیم که دانش و پژوهش با کمترین سخت گیری به بخش خصوصی منتقل کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای