خبر فوری
شناسه خبر: 43090

گسترش دیپلماسی کشاورزی

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۰- آبان ۱۴۰۲

گسترش دیپلماسی کشاورزی
یکی از رویکردها و سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی دستیابی به تحول و نوآوری در امنیت غذایی است؛ این مهم، برای گسترش تعاملات، رفع مشکلات و چالش‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی که مورد بی‌توجهی قرار گرفته و مشکلات حل نشده بخش کشاورزی در حوزه‌های مختلف، در نظر گرفته شده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ فاطمه ابراهیمی توچائی | واقعیت این است که تحریم‌ها اگرچه در ظاهر غذا و نهاده‌ها را نشانه نرفته، اما به‌دلیل قفل شدن ابزار کار خرید، پرداخت ارز، بیمه، حمل و نقل و … مانع انتقال دانش فنی و خرید تجهیزات پیشرفته و مواد تکنیکال و … شده است؛ هرچند به نظر می‌رسد دیپلماسی موفق، مذاکرات و مراودات می‌تواند بر بخشی از تحریم‌ها غلبه کند.
استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و رایزنی برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی کشاورزی، از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی برای رفع چالش‌ها و مشکلات کشاورزی در مقطع کنونی است؛ به‌گونه‌ای که در ماه‌های اخیر نیز شاهد گسترش همکاری‌های بین‌المللی و به‌ویژه منطقه‌ای برای تحول در عرصه کشاورزی کشور بودیم که به بخشی از آنها می‌پردازیم:

معاون زراعت پشت میز مذاکره با هیات کشاورزی ترکیه

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی در 29 آبان با هیات کشاورزی ترکیه پشت میز مذاکره نشست. معاون وزیر جهادکشاورزی در این مذاکره بر ارتقای همکاری‌های تجاری و اقتصادی، به‌ویژه در حوزه کشاورزی تاکید کرد و از همکاری خوب کشورمان با ترکیه در زمینه تولید و واردات بذر گفت. علی‌رضا مهاجر از علاقه‌مندی ایران برای توسعه همکاری‌ها میان دو کشور سخن گفت و تولید بذر سویا، پنبه، ارقام آفتابگردان، دانه‌های روغنی و تبادل دانش در قالب دوره‌های آموزشی و همکاری مستمر برای تبادل کارشناس را از موارد همکاری دوجانبه میان ایران و ترکیه دانست.

ریاست بر شورای بین‌المللی زیتون

در دوم آذر، همچنین شاهد انتشار خبر ریاست ایران بر شورای بین‌المللی زیتون بودیم که این مهم با پیگیری‌های مستمر وزارت جهادکشاورزی و سفارت ایران در اسپانیا محقق شد، به‌گونه‌ای که جواد میرعرب رضی، مجری طرح زیتون کشور، انتخاب ایران به ریاست دوره‌ای شورای بین‌المللی زیتون، بهره‌مندی از مزایای فنی، آموزشی و ترویجی این شورا را بسیار مفید دانسته و معتقد است که ریاست دوره‌ای شورای بین‌المللی زیتون فرصت مغتنمی برای شناساندن ظرفیت‌های ایران در زمینه زیتون، توان تولید سرزمینی، تولید انواع نهال، کشت بافت و توانمندی‌های تخصصی به کشورهای عضو است.

توسعه کشت محصولات بین ایران و مالزی

در چهارم آذر نیز شاهد امضای سند توسعه کشت محصولات کشاورزی بین دو کشور ایران و مالزی بودیم. در این توافق رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست بررسی مفاد و امضای سند یادداشت تفاهم همکاری تحقیقاتی میان این سازمان و موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی موسوم به(Mardi)، بر تدوین نقشه‌راه توسعه همکاری‌های تحقیقاتی و تعمیق روابط پژوهشی، آموزشی و ترویج کشاورزی دو کشور تاکید کرد. وی گفت: در زمینه‌های شیلات و همچنین فعالیت در مورد میوه‌های گرمسیری مانند موز، انبه و آناناس، کاشت و توسعه درخت پالم همکاری‌های صورت خواهد گرفت و اظهار امیدواری کرد: ایران و مالزی بتوانند در زمینه ایجاد مرکز تحقیقات مشترک در حوزه علوم دامی و طیور برای تبادل تجربیات و دانش‌فنی و تشکیل دفتر مشترک پژوهشی اجرایی در حوزه مدیریت دانش کشاورزی و ترویج همکاری داشته باشند.
مهاجر گفت: در سفر وزیر کشاورزی مالزی به ایران که در یک یا دو ماه آینده انجام می‌گیرد، توافق‌ها برای ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک عملیاتی می‌شود.

توافق‌های کشاورزی ایران و عراق

همچنین در مرداد سال جاری وزرای کشاورزی ایران و عراق بر اجرای توافقات و مبادله اسناد کشاورزی در چهارچوب استانداردهای مورد توافق دو کشور به انضمام تقویم کشاورزی براساس با شرایط بازار و نیاز فصلی دو طرف به محصولات مورد تقاضا تاکید کردند.

دیدار با مقامات قرقیزستان

محمدعلی نیکبخت در اواخر مهر، در سفر دو روزه به بیشکک با مقامات قرقیزستان دیدار کرد، و ضمن شرکت در مراسم افتتاح نمایشگاه کشاورزی قرقیزستان با حضور در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی ایران و قرقیزستان از تمایل ایران برای توسعه روابط دوجانبه با این کشور خبر داد.

همکاری‌های کشاورزی ایران و سوریه

در تیرماه، نیز وزیر جهادکشاورزی کشورمان و وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در تهران با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند، محمدعلی نیکبخت در این ملاقات بر آمادگی کشورمان برای انتقال و به‌کارگیری دانش فنی در بازسازی زیرساخت‌های سوریه تاکید کرد.

همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان

وزیر جهادکشاورزی در 20 آبان، با میزبانی از هیات افغانستانی، در اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان بر همکاری دو طرف کشور تاکید گردید و سپس سند یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، کشاورزی، آب، حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای، همکاری سازمان هواپیمایی کشوری ایران و افغانستان،
همکاری میان ذوب‌آهن اصفهان و طرف افغانستانی و سند همکاری مناطق آزاد، توسط مسئولان دو کشور امضاء شد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۸۰- آبان ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای