خبر فوری
شناسه خبر: 44008

کود یکی از مولفه‌های مهم تولید غذا

ترکیه در 6 هکتار 20 میلیون تن گندم می‌کارد، این در حالی است که ایران در 7 میلیون هکتار حدود 3 میلیون تن می‌کارد

کود یکی از مولفه‌های مهم تولید غذا

اخبار سبز کشاورزی؛ دکتر اسدی، رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی، در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه جامع نهاده‌های کشاورزی با تبریک جشن تولید به مقایسه مصرف نهاده‌ها و بهره‌وری حاصل از آن در دو کشور ترکیه و ایران پرداخت و گفت: ترکیه در 6 هکتار زمین 20 میلیون تن گندم می‌کارد، این در حالی است که ایران در 7 میلیون هکتار زمین حدود 3 میلیون می‌کارد و این اختلاف کشت دو کشور جای تعمق دارد.

 وی ادامه داد: البته ترکیه 5 میلیون تن کود مصرف سالانه داشته که آن را به 7 میلیون تن رسانده، اما در ایران امکان تامین کود برای کشورمان هنوز به 5 میلیون تن نرسیده است که این موضوع بهره‌وری را دچار چالش می‌کند.

دکتر اسدی گفت: کشاورزان ترکیه 130 کیلو در هکتار کود مصرف می‌کنند و ما 70 کیلو و این کم‌مصرفی مسلما پتانسیل تولید کشورمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چراکه خاک‌های کشورها دچار کمبود هستند.

وی که سال‌ها تجربه کاری و مدیریت در موسسه تحقیقات خاک و آب در کشورمان را دارد اظهار امیدواری کرد تولیدکنندگان کود در راستای تغذیه بهینه خاک و اصلاح آن تلاش بیشتری نموده و با تولید محصولات باکیفیت به امنیت غذایی کمک نمایند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای