خبر فوری
شناسه خبر: 46047

کارناوال مقامات برای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری

​بالاخره ثبت‌نام از علاقه‌مندان به نامزدی انتخابات رئیس جمهوری به پایان رسید و از میان کمتر از ۳۰۰ مراجعه کننده، ۸۰ نفر توانستند برای این نامزدی ثبت نام قطعی کنند.

کارناوال مقامات برای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری

اخبار سبز کشاورزی؛ البته شرایط اکنون با زمانی که هیچ معیار و ضابطه‌ای برای ثبت نام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری وجود نداشت و برخی از مردم برای خودنمایی، تفریح و ... راهی وزارت کشور می‌شدند، تفاوت زیادی دارد و معیارهایی از جانب نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین شده که هر کسی آن را دارا نیست. به همین جهت همه نمی‌تواند برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کنند.

از این بابت در مقابل بیش از هزار نفری که در سال‌های گذشته، برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کردند اکنون فقط صدها نفر راهی مرکز ثبت نام می‌شوند و از میان آن صدها تن فقط ۸۰ نفر (8 درصد) یعنی کمتر از ۱۰۰ تن  حائز شرایط بت نام می‌گردند و امکان ثبت نام را پیدا می‌کنند.

با این حال کسانی که در گذشته ثبت نام پرحجم شهروندان ایرانی برای حضور به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری را کارناوال مردم می‌نامیدند و از آن انتقاد می‌کردند حالا هم این ثبت نام را کارناوال مقامات می‌دانند و باز هم از این رفتار و ثبت پرحجم و غیر مفید انتقاد می‌نمایند.

به لحاظ عقلی، کسی می‌تواند اداره امور کشور را در دست بگیرد که علاوه بر رجل سیاسی بودن، تجربه جامعی از فعالیت‌های اجرایی داشته باشد.

در این صورت یک نفر که فقط یک یا چند دوره نمایندگی مردم را در مجلس شورای اسلامی یا یک دور عهده‌دار بودن وزارت را در کارنامه خود دارد آیا به اندازه لازم توان مدیریت اجرایی برای اداره کشور را در خود می‌بیند؟ یا کسی که به مناسبتی با یک رئیس جمهور به طور مستقیم همکاری کرده و مدیریت اجرایی دیگری نداشته، آیا می‌تواند خود را قانع سازد که توانایی لازم برای اداره کشور را در همه ابعاد آن داراست؟

البته مشکل بزرگ‌تر آن است که رئیس جمهور معیار و تراز ایران هنوز به شهروندان ایرانی معرفی نشده تا مردم ثبت‌نام کنندگان را با او بسنجند و نتیجه بگیرند که آیا فرد ثبت‌نام کننده، فارغ از اینکه صلاحیتش تایید بشود یا خیر، فرد مناسبی برای قرار گرفتن در جایگاه و مسند ریاست جمهوری هست یا نه؟

زمانی از اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان فرد معیار برای شاخصه‌های ریاست جمهوری نام برده می‌شد و او را مدیری می‌دانستند که بدیل ندارد و همه چهره‌های قدرتمند کاری را بدون در نظر داشتن جناح و رویکرد سیاسی‌شان به دور خود جمع می‌کند.

این در صدر قرار گرفتن اکبر هاشمی رفسنجانی البته از جهاتی درست بود و وزیران او همگی و یا دست کم اکثریت شان از جمله مدیران قابل و توانمند بودند که منشاء انجام بسیاری از خدمات در ایران شدند؛ اما روزی همین چهره قدرتمند به بهانه کهولت سن از رقابت‌های انتخاباتی کنار گذاشته شد و در حالی که او همان زمان مناصب مهمی را در اختیار داشت و چهره‌های هم سن یا بزرگتر از او نیز مناصبی ارشد را در اختیار داشتند، گفته شد که رفسنجانی برای نامزدی ریاست جمهوری مناسب نیست.

با این همه گاهی از خود چهره‌های سیاسی انتظار آن است که ثبت نام نکنند، چرا که نمی‌توان قانون را آن قدر محدود کرد که فقط شامل چند نفر بشود.

توجه کنید که با معیارهای کنونی که البته سختگیرانه هم هست هزاران نفر می‌توانند برای نامزدی در این انتخابات ثبت نام کنند؛ چراکه این معیارها شامل همه کسانی که در گذشته سمت‌هایی از قبیل نمایندگی مجلس‌های شورای اسلامی و خبرگان رهبری و یا عضویت در کابینه داشته‌اند را شامل می‌شود.

به این ترتیب  تقریباً طی ۵۰ سال گذشته بعد از پیروزی انقلاب هزاران نفر در کشور، متصدی چنین پست‌هایی بوده اند و اگر قرار باشد که همه این افراد برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند دوباره همان کارناوال‌های پر انتقاد مقامات به راه می‌افتد.

علاوه بر این گاهی سیاسیون، ملاحظه جایگاهی که در آن هستند را نمی‌کنند؛ مثلاً وقتی محمدباقر قالیباف نامزد ریاست مجلس شورای اسلامی شد به جناح‌های مجلس قول داد (گویا قسم یاد کرد) که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نکند، او با این وعده توانست به کرسی ریاست مجلس برسد، اما قالیباف اکنون به بهانه تقاضای دوستان و خانواده شهدا و... وعده خویش را زیر پا گذاشته و برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.

آیا این رفتار برازنده یک فعال سیاسی در ایران است؟ آیا چنین کسی که تعهد خویش را در مقابل متحدان و حامیانش زیر پا گذاشته صلاحیت اخلاقی برای تصدی ریاست جمهوری دارد؟

همچنین بسیاری از برخی نمایندگان کنونی یا ادوار مجلس شورای اسلامی برای حضور به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

این تعداد آن قدر چشمگیر بوده که برخی احتمال دادند که عده‌ای از این ثبت نام‌ها پوششی باشد و نمایندگان ثبت نام کننده در صورت احراز صلاحیت و ورود به نامزدی به نفع یکی از نامزدان ارشد هم جناح و هم باند خود کنار بروند.

روشن نیست که آیا این افراد، پوششی برای یک یا چند نامزد هستند یا خیر، اما قدر مسلم آن است که این شیوه چندان عاقلانه و منصفانه نیست و جایگاه نامزدی انتخابات ریاست جمهوری انقدر نازل نیست که کسی بتواند پوششی و برای افزایش شانس دیگری وارد عرصه شود.

دیدگاه تان را بنویسید

  • آشنا پاسخ به نظر

    همیشه میگن که عزا و عروسی با هم است.
    همین یک هفته پیش عزادار بودند.
    این هفته هم ...

چندرسانه‌ای