خبر فوری
شناسه خبر: 41418

کرم‌های مفتولی را متوقف کنید

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۷۸ – شهریور ۱۴۰۲

کرم‌های مفتولی را متوقف کنید
شاید در هنگام خرید سبزی‌های ریشه‌ای نظیر: سیب‌زمینی، هویج، چغندر و … به وجود سوراخ‌هایی با قطر بسیار کوچک پی می‌برید که در هنگام باز کردن آن‌ها به تونل‌های باریکی بر می‌خورید که آثار فساد و گندیدگی بافت‌های ریشه در آن‌ها دیده می‌شود. در صورت کثرت وجود آفت کرم مفتولی در زمین، خسارات وارده به محصول زیاد خواهد بود و ناچار از حذف و معدوم کردن آن می‌باشیم. کرم‌های مفتولی در واقع مرحله لاروی از زندگی یک سوسک کوچک هستند که دارای بدنی کشیده به رنگ قهوه‌ای حنایی بوده و چنانچه آن را به پشت برگردانیم صدایی شبیه به «کلیک، کلیک» از خود در می‌آورد و به همین دلیل به آن Click Worm نیز می‌گویند. رنگ لاروها از قهوه‌ای کم رنگ تا سیاه دیده می‌شود و اندازه آن از نیم تا 3 سانتی‌متر نیز متغیر است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ این لاروها معمولا در فصل بهار در مزارع دیده می‌شوند و چنانچه این روند تا پاییز ادامه داشته باشد می‌توانند خسارت زیادی به محصول وارد نمایند. زمانی که کرم‌ها کوچک هستند این خسارت تا 50درصد محصول را شامل می‌شود و مانع از رشد بقیه گیاهان می‌گردد.

کرم‌های مفتولی را متوقف کنید

کرم‌های مفتولی را متوقف کنید

مقابله با آفت

برای دانستن وجود آفت در مزرعه می‌توان از تله‌های طعمه‌گذاری شده استفاده کرد، حتی اگر فقط دو کرم یافت شود باید در اندیشه مبارزه جدی با این آفت بود. این تله‌گذاری برای کرم‌ها در فصول بهار و پاییز امکان‌پذیر است. در صورت اطلاع از سوابق آلودگی زمین به آفت، قرار دادن تله‌های توپی شکل به کشاورز کمک می‌نماید که از میزان جمعیت آفت در مزرعه آگاهی یابد.

ساخت تله‌های توپی شکل

با استفاده از جوراب‌های مستعمل و دور انداختنی می‌توان طعمه درست کرد. در حدود 2 استکان یا یک لیوان گندم یا چاودار و یا جو تازه در جوراب ریخته و آن را حداقل به مدت 24 ساعت در آب قرار دهید. این گندم‌های خیس‌خورده ازخود گاز کربنیک متصاعد می‌نمایند که موجب جذب کرم‌های مفتولی می‌شود. این جوراب‌های با غلات خیس‌خورده را به صورت پراکنده در اعماق 7 تا 15 سانتی‌متری از خاک دفن ‌کنید.
به دلیل آن که در بهار درجه حرارت زمین بالاتر است کرم‌ها به سمت عمق خاک می‌روند. در محل دفن تله‌ها علامتگذاری شود چرا که بعد از ۱۰ روز یا دو هفته باید این تله‌ها را از خاک خارج نمود. پس از خارج نمودن تله و شمارش تعداد کرم‌های موجود در آن‌ها و به‌دست آوردن میانگینی از کرم‌ها در خاک، چگونگی و میزان مبارزه واقعی با آن‌ها مشخص می‌شود.

کرم‌های مفتولی را متوقف کنید

کرم‌های مفتولی را متوقف کنید

اقدامات بعدی

غلات غذای مورد علاقه کرم‌های مفتولی هستند که حتی با رعایت دوره‌های تناوبی و به دلیل عمومی بودن این آفت، ریشه‌کنی آن در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.
مشاهده کردن آن در بخش‌هایی از مزرعه، دلیل بر وجود نداشتن آن نیست. این مشکل ممکن است همچنان ادامه داشته باشد. به عنوان مثال تناوب گندم، آفتابگردان، سویا و گندم یا جو موجب از بین رفتن این کرم‌ها نمی‌شود. استفاده از دانه‌های سمی Teraxxa می‌تواند به حذف این آفت کمک نماید.
برای کشت‌های پاییزه غلات، به علت وارد کردن خسارت بیشتر در فصول سرد به این محصولات، به دلیل وجود فرصت کافی برای لاروها تا ریشه‌های بیشتری را بجوند؛ باید سریع‌تر اقدام نمود.
بنابراین کشاورزانی که اطمینان دارند خاک مزارع آن‌ها به کرم مفتولی آلوده است، باید ابزار کافی برای ساخت طعمه و سپس مبارزه با این آفت را داشته باشند. استفاده از دانه‌های سمی Teraxxa و یا هرگونه طعمه سمی که بتواند به کنترل این آفت کمک نماید، از استمرار خسارت‌زایی آن می‌کاهد. در صورت وجود نداشتن دانه‌های سمی فوق، می‌توان از سایر سموم به شکل طعمه استفاده کرد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۸ - شهریور ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای