آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34149

بیانیه‌ در رابطه با ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کشاورزی

بیانیه گروه رسانه‌ای دام و کشت و صنعت/ تامین غذای 80 و اندی میلیون نفر جمعیت(تولید حدود 130 میلیون تن محصولات غذایی کشاورزی، مواد

بیانیه‌ در رابطه با ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کشاورزی

بیانیه گروه رسانه‌ای دام و کشت و صنعت

اخبار سبز کشاورزی ؛ تامین غذای 80 و اندی میلیون نفر جمعیت(تولید حدود 130 میلیون تن محصولات غذایی کشاورزی، مواد لبنی، پروتئینی و…) و مدیریت بر حدود 70 هزار پرسنل، کارشناس، مدیر و معاون(و همه نیروهای صف و ستاد) وزارتخانه، کاری شوخی‌بردار نیست و با سعی و خطاها ممکن نمی‌شود. علاوه‌بر این، در امر تولید و اشتغال، نزدیک به 5 میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی با خانواده‌هایشان به رقم 30 میلیون نفر (سرمایه‌گذاران زمین‌داران، عشایر، جنگل‌نشینان و …) می‌رسند.

در گستره عظیم و پهناور یک میلیون و 648 هزار کیلومترمربع فضای آبی، خاکی، جنگل و مرتع، گلخانه و دریا و رودخانه، کوه‌ها و دامنه‌ها، روستاها و شهرک‌های کشاورزی، در قالب هزاران تشکل، ده‌ها زنجیره ارزش و بخش خصوصی فعال هستند، که متاسفانه در اثر عدم حمایت دولت، به ویژه در مراحل بعد از برداشت، و تبدیل، فراوری، بازاریابی و بازاررسانی محصولات، کمتر کار تولیدی کشاورزی، نتیجه و حاصلی برای بهره‌بردار دارد، چرا که مدیریت اقتصادی و بازرگانی، حلقه مفقوده و مغفوله کشاورزی است که در این شرایط سخت که در خیابان‌های اطراف وزارتخانه و مجلس، هر از گاهی شاهد تجمع اعتراضی و یا التماسی کشاورزان و تشکل‌های آنان هستیم، تولیدکنندگان خواستار حضور وزیری کارکشته، دانا، توانا و اجرایی بر مسند وزارت کشاورزی و امنیت غذایی هستند و مجلس در این مورد نباید کوتاه بیاید یا لابی‌گری و جناح‌بندی در آن اثرگذار باشد.
بیشتر بخوانید: آقامیری و کلید زدن نخستین تغییر مدیریتی
بعد از انقلاب، نزدیک به بیست وزیر و سرپرست وزارتخانه در وزارتخانه‌های کشاورزی، جهادسازندگی و وزارتخانه مخلوط شده جهادکشاورزی، مسئولیت برعهده گرفتند و حدود 150 معاون وزیر در کنار آنان به تمشیت امور پرداخته‌اند.

معاونان کاردان با وزیر ضعیف کار نمی‌کنند

گرچه متاسفانه وزارتخانه‌ در مدت ۴۴ سال، کمتر موفق به پرورش نیروی کارشناسی مدیریتی از مراکز خدمات روستایی (ارتقاء پلکانی بر اساس شایستگی و تجربه) با هدف انتخاب وزیر و معاونان شایسته وزیر شدند؛ اما در بین مدیران ارشد، یک یا دو مدیر به‌صورت تجربی و مواردی اکتسابی، همراه با هوش فردی و ذاتی و اراده و قدرت مدیریتی، افرادی به صورت برند و شاخص وزارت در آمدند که حتی منتقدان و مخالفان آنها به توان کاری و مقبولیت‌شان در بدنه وزارتخانه اعتراف دارند، اما به دلیل هم‌جناح نبودن با دولت سیزدهم دست آنها از انتخاب مدیران کاردان توانمند و دارای مقبولیت در بدنه وزارتخانه کوتاه شد. از طرفی، اگر وزیر دانا نباشد کمتر مدیر توانمندی حاضر است به عنوان معاون و زیردست، با وی همکاری کند؛ مگر افرادی در سطح و شأن همان وزیر.

شورش‌های دهقانی گندمکاران شورش‌های دهقانی گندمکاران

کشور وزیر دانا و مقتدر می‌خواهد

فارغ از حوزه فعالیت سیاسی، وزرای برند، به‌ عنوان شاخص مطرح و هر فردی که توسط رئیس‌جمهور(از هر جناحی) برای پذیرفتن پُست وزارت به مجلس معرفی شود، خواه و ناخواه با معیار این وزرای برند و بررسی برنامه وی محک زده می‌شود و چنانچه آن فرد رای هم بیاورد اما شایستگی‌های وی، درصدی از شاخصه‌های وزارتی را نداشته باشد یا برنامه وی کپی از برنامه دیگر وزرا، انتزاعی، خیال‌بافی یا به واقع غیر قابل اجرا باشد؛ مسلما توسط یکی یا همه موارد زیر به حاشیه رانده می‌شود:
  • بدنه قدرتمند کارشناسی و مدیران با سابقه وزارتخانه از نخستین روز و در عمل با وی همراهی نمی‌کنند؛
  • موضع‌گیری و عدم تعامل تشکل‌ها، به دلیل متضرر شدن اعضای خود و ساز ناکوک اقتصاد دستوری
  • مواضع متزلزل و بعضا متضاد به دلیل این‌که فرد نمی‌داند کجا باید جانب دولت(امنیت و منافع ملی) و چه زمانی طرف بهره‌بردار(استمرار تولید و سودآوری برای تولیدکننده) را بگیرد؛
  • رسانه‌های تخصصی دارای تحلیل محتوی، گزارش، نقد و ارائه‌دهنده راه‌کار که با شفاف‌سازی، چراغ راه وزیر و وزارتخانه‌اند و هم نور به تاریکخانه و حیاط‌خلوت وزرا می‌تابانند .
این گروه رسانه‌ای با ۴۶ سال سابقه و فعالیت اطلاع‌رسانی معتقد است حداقل در این زمان خاص واقعاً وزیر دانا می‌خواهیم.
بیشتر بخوانید: انتخاب اشتباه یا عزل اشتباه و اشتباهات استمراری

بیانیه ای در رابطه با شاخصه‌های وزیر پیشنهادی وزارت کشاورزی بیانیه ای در رابطه با شاخصه‌های وزیر پیشنهادی وزارت کشاورزی

کار سخت نمایندگان در انتخاب وزیر دانا و توانمند

نتیجه این که نمایندگان مجلس باید سطر به سطر برنامه وزیر پیشنهادی را مطالعه کنند و به پاراگراف‌ها و ستون‌های کپی شده نمره منفی بدهند. وزیری که آمار بدهد در این شرایط کم‌آبی هر سال ۱۰ میلیون تن به تولید سال قبل اضافه می‌کند یا دیم‌زارها را به ۶ میلیون هکتار می‌رساند یا سالی یک میلیارد اصله نهال می‌کارد و … مسلماً یا عدد و شمارش بلد نیست یا در عمل تجربه نکرده است. وزیری که زیرساخت‌ها را فراموش کند، عرضه و تقاضا را نادیده بگیرد و با ادبیات فاخر، برنامه غیرقابل اجرایی خود را بیاراید؛ سعی در فریب نمایندگان دارد.
بیشتر بخوانید: کار دشوار رئیس‌جمهور برای انتخاب وزیر کشاورزی

نمایندگان باید به ملت و تاریخ پاسخگو باشند

بنابراین نمایندگان رای‌دهنده به وی باید در آینده پاسخگوی آرای خود به ملت و فعالان در عرصه امنیت غذایی خواهند بود؛ زیرا که حداقل در این برهه، واقعاً مملکت وزیر دانا و عملگرا می‌خواهد.
علاوه‌بر موارد ذکر شده، وزیر دانا ضرورتا باید به امور حقوقی(و چه بهتر که حقوقدان هم باشد) قوانین و مقررات سه قوه در حوزه کشاورزی، جایگاه دولت، بهره‌بردار، تشکل و تعامل در تولید، فرآوری و عرضه محصولات کشاورزی و روابط تجاری بین‌الملل در رابطه با امنیت غذایی، اشراف داشته باشد و همزمان به تعامل با تشکل‌ها بپردازد.

شعارهایی با هدف گشایش صادرات دام شعارهایی با هدف گشایش صادرات دام

وزیر کاردان بیل‌زن

درنهایت این‌که قبای وزارت بر تن کسی آراسته می‌آید که در تولید قوت‌لایموت مردم و عرصه زراعت و با دو سه شاخصه از وزیران کشاورزی از نظر کارشناسی، توانایی و مدیریت، هم‌طراز یا با اندکی اختلاف، به آن‌ها نزدیک باشد یا به قول قدیمی‌ها بیل‌زن باشد.
فراموش نکنیم حدود 2 سال از عمر دولت سیزدهم باقی مانده که متاسفانه نتوانسته از نحوست 13 رهایی یابد. در سال پایانی این دو سال، اکثر مقامات ارشد دولتی درگیر گعده‌ها، معامله و مبادله پُست مقام در دولت بعدی و تلاش برای مسلط شدن جناح و باند خود بر سرنوشت مردم یا خالی کردن کشوی میزها خواهند بود. در این صورت فردی که سکاندار وزارت کشاورزی می‌شود نهایتا یک سال فرصت مدیریت، انتخاب معاونان ورزیده و کاردان از جنس کارشناسان‌ارشد و مدیران واقعی وزارتخانه دارد. در حالی‌که وزیر قبلی پس از یک سال و نیم متوجه شد پشت کردن به بدنه پر قدرت اما نامریی وزارتخانه و اعتماد نکردن به مردان استخوان خرد کرده بخش کشاورزی و آوردن نیرو از بیرون، چه سدی در مقابل وی ساخت و چه ضایعاتی را برای کشاورزی و امنیت غذایی به همراه داشت و زمانی اقدام به دعوت از مدیران توانمند حاشیه‌نشین و اداره‌نشین کرد که دولت مجالی به وی نداد.
بیشتر بخوانید: وزیرگیت
رسانه‌های تخصصی حوزه کشاورزی برنامه اجرایی واقعی مبتنی‌بر شرایط اقلیمی، منابع و نهاده‌های موجود، مدیریت، توانایی، قدرت اجرایی، سوابق کاری مرتبط، تعامل با تولیدکننده و به‌ویژه عدم تزلزل در مواضع وزیر پیشنهادی را مدنظر قرار می‌دهند و تحلیل محتوی و گزارش آنها، تاریخ‌ساز خواهد بود، زیرا همواره ثابت شده آنچه رسانه‌های بخش کشاورزی مطرح می‌کنند روزی، روزگاری در قالب شایستگی‌ها و بایستگی‌های وزیر دانا و مقایسه با فردی که در صندلی وزارت فرورفته، مرجع قضاوت خواهد شد.

دکتر ابوالقاسم گل‌باف

گروه رسانه‌ای: پایگاه خبری مزرعه سبز، مجله دام و کشت و صنعت، مجله گزارش

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای