آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32738

انتخاب اشتباه یا عزل اشتباه و اشتباهات استمراری

اینک با وجود تولید بیش از صدمیلیون تن محصولات سالانه، خروجی 80-70 هزار دکتر، مهندس، کارشناس و پرسنل وزارتخانه، فعالیت صدها هزار کارآفرین و سرمایه‌گذار بخش

انتخاب اشتباه یا عزل اشتباه و اشتباهات استمراری
اینک با وجود تولید بیش از صدمیلیون تن محصولات سالانه، خروجی 70-80 هزار دکتر، مهندس، کارشناس و پرسنل وزارتخانه، فعالیت صدها هزار کارآفرین و سرمایه‌گذار بخش کشاورزی و همچنین حضور بیش از 4 میلیون تولیدکننده و بهره‌بردار خرد و کلان و صدها تشکل مردم‌نهاد کشاورزی این سوال مطرح است که چنانچه عزل ساداتی‌نژاد بر اساس عدم‌شایستگی وی، بی‌انضباطی‌های مالی و سوءاستفاده‌های کلان چند ده هزار میلیاردی توسط منصوبین وزیر که اخیراً علیه وزیر شکایت هم کرده‌اند، صورت گرفته، چرا رئیسی از ابتدا، تصمیم صحیح نگرفته یا در اثر لابی چه باندهایی وی را به مجلس معرفی نموده و چرا باید پاسخگوی 18 ماه تحمیل وی بر گرده کشاورزی باشد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ ابوالقاسم گل‌باف | چنانچه عملکرد ساداتی‌نژاد صحیح بوده، به ویژه اینکه رئیسی همواره جملات و برنامه‌های وزیر سابق را تکرار و از وی حمایت می‌کرده، چرا و تحت چه شرایط یا فشار وارده وی را عزل نموده و چه شد که طی یک هفته از «امام‌ جمعه بیله‌سوار مغان» گرفته تا بعضی رسانه‌های چپ و راست و حتی برخی نمایندگان مجلس در باب بی‌کفایتی یا خیانت‌های وی فریادها سر می‌دهند که ساداتی‌نژاد عشایر و کشاورزان را بیچاره کرد.
بیشتر بخوانید: وزیرگیت

سرپرستی که مدعی ادامه صراط ساداتی‌نژاد است

حال آیا انتخاب سرپرستی که مدعی ادامه صراط ساداتی‌نژاد است در اثر پذیرش نهادهای قدرت یا حلقه خوانسار صورت گرفته یا به این دلیل که مدیران قوی‌تر همکاری با رئیسی را نپذیرفته‌اند، چراکه در حکم آقامیری آمده «با حفظ سمت، مسئولیت وزارتخانه را عهده‌دار شود» و علاوه بر آن، حسینی معاون پارلمانی در هفته نخست اردیبهشت امسال اعلام کرده آقامیری یکی از گزینه‌های اصلی (نه تنها گزینه) معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس است مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد یا در بررسی به این نتیجه برسیم که فرد دیگری به مجلس معرفی شود».

انتخاب اشتباه، عزل اشتباه تصمیم‌گیری اشتباه، حمایت اشتباه و اشتباه استمراری انتخاب اشتباه، عزل اشتباه تصمیم‌گیری اشتباه، حمایت اشتباه و اشتباه استمراری

این دو حرکت عمدی رئیسی و معاون وی اگر نمایشی نباشد، دل و دماغی برای کار کردن آقامیری باقی نمی‌گذارد به ویژه اینکه صدا و سیما هم به نوعی به مخالفت با انتخاب آقامیری پرداخته و طرح «حلقه خوانسار» در سیمای ملی را به نقل از رسانه‌ها باز کرده است.
ضمن اینکه مجلس، اینک به سه چهار شقه فکری تبدیل و قد و قامت بلندتری نسبت به رئیس جمهوری پیدا کرده و بنا ندارد همچون شهریور 1400 چشم و گوش بسته به افراد پیشنهادی وی رای دهد.
تصور کنید سرپرست وزارتخانه در جلسه شورای معاونین، باید ناخواسته با افرادی کار کند، حکم براند و دستور دهد که بسیاری از آنها صبح با وی بیعت کرده و ظهر و عصر در هوای صدارت، حیران راهروهای مجلس هستند، رزومه داده و درخواست وزیر شدن دارند.

وزارت کشاورزی در هیچ دوره‌ای با چنین چالش‌هایی روبه‌رو نبود

به راستی وزارت کشاورزی در هیچ دوره‌ای با چنین چالش‌های عظیمی روبه رو نبود که، مرغ به مرز 80 یا 90 هزار تومان و بیشتر پرواز کند و مجمع کنفدراسیون وزراء غیرمتحد مدعی کشاورزی، هرکدام اسب خود را برانند، 47 کشتی نهاده‌های وارداتی کشاورزی پشت بنادر سرگردان تخصیص ارز باشند در حالی‌که هزینه دموراژ کشتی‌ها گاها از خرید کشتی بیشتر است، بحران جوجه، در حال تبدیل به ابربحران مرغ باشد؟ چرا که معلوم نیست سویا و ذرت و جو و… تامین شود یا خیر؟
بیشتر بخوانید: حیف المال زعفران، همه جا
بحران قاچاق گندم، بحران خروج غیرمجاز دام‌ها به خارج، بحران آریو تجارت، بحران به یغما بردن زعفران توسط سلطان زعفران، قاچاق زعفران با مداخله طالبان، بحران اختصاص ارز نیمایی به چای «د» بدون مزایده، بحران گوشت قرمز، بحران مهاجرت کشاورزان (حتی به افغانستان)، بحران پذیرش توسط همکاران و اینکه آیا سرپرست و هر فرد پیشنهادی دیگری، توان تاب آوردن مقابل قدرت‌های مافیایی جناحی، باندی و لابی‌های سیاست‌بازان ظاهرالصلاح بیرون از وزارت را دارد و می‌تواند مدیران ناکارآمد عزل کند و هیچ توصیه‌ای نپذیرد؟!
بیشتر بخوانید: ۴ تن دیگر زعفران سازمان پا درآورد یا پر کشید؟!

چالشی که ساداتی‌نژاد دیر متوجه آن شد

چالش دیگر، ائتلاف نامریی نیروهای داخل وزارتخانه و اهرم‌های پرقدرت و منجسم مدیریتی و کارشناسی در مقابل وزیران کم‌تجربه است که سیال و روان جریان دارد و جریان می‌سازد؛ چالشی که ساداتی‌نژاد بسیار دیر متوجه آن شد.
چالش بعدی عدم ارائه اطلاعات شفاف به رسانه‌های تخصصی کشاورزی است؛ زیرا خبرنگاران برخی از این رسانه‌ها از زمان شاه کار خبری و تحلیل کشاورزی کرده یا تحصیلات آنها در بالاترین سطح کشاورزی است و نقد آنها غیرسیاسی همراه با ارائه راهکار است و متاسفانه ساداتی‌نژاد با این گروه نیز بسیار دیرهنگام به ساعت صفر اطلاع‌رسانی شفاف رسید در حالی که رسانه‌ها معتقد بودند با اطلاع‌رسانی، تحلیل و گزارش‌های به موقع، بارها وزیر را از دام رانت‌خواران و مفسدین و لابی‌ها رهانده بودند.
بیشتر بخوانید: روایت افشای عملیات رسانه‌ای شبکه مافیای میوه؟!
یادمان باشد بعضی تقدیس‌کنندگان ساداتی‌نژاد و حتی برخی از افراد اتوبوسی که وی با خود آورده بود در کمتر از 24 ساعت پس از عزل، به منتقدان و مخالفان وی تبدیل شدند و این بار هم شاید «آقامیری، مرد بی تکرار»، تکراری از همان حمایت‌ها باشد.

وزیر گیت

در این میان برخی روزنامه‌ها ساداتی‌نژاد را مجری برنامه‌های کمونیستی و ایده‌های قدیمی بلوک شرق(کالخوزها، کشت‌های دستوری، کالابرگ، تحویل کالا به قیمت اعلام شده دولتی و…) دانسته و همین رسانه‌ها آقا‌میری را فردی از حلقه خوانسار و خانواده نوظهوری دانستند که هم با خانواده پرنفوذ لاریجانی که احتمال نامزدی ریاست جمهوری وی مطرح است وصلت کرده و هم عضو پایداری هستند و در حال تصاحب ارکان قدرت و اینک حلقه آقامیری‌ها بی‌سروصدا دارد بازتر و بازتر می‌شود.
رسانه‌ها همچنین طرح سوال کرده آقامیری که تحصیلات تکمیلی حوزه اقتصاد را نیز یدک می‌کشد، چند مقاله ISI در این زمینه داشته و در کدام دانشکده یا دانشگاه معتبر مدرک گرفته و یا استاد اقتصاد یا عضو هیات علمی آن بوده است.

وزیر آینده می‌تواند بر چالش‌های موجود غلبه کند؟

نهایت اینکه رئیسی حداکثر تا دهه سوم تیرماه باید سرپرست فعلی یا فرد دیگری را برای تصدی پست وزارت به مجلس معرفی کند. حال سوال این است، وزیر آینده می‌تواند بر چالش‌های موجود غلبه کند؟ آیا کارشناسان و اهرم بدنه وزارتخانه او را خواهند پذیرفت؟ آیا شورای معاونین و مدیران‌ارشد وزارتخانه مدیری توانمندتر، قوی‌تر، با تجربه‌تر و کاردان‌تر از خود را در مقام‌عالی وزارت خواهند دید؟ آیا صدای کشاورزی رساتر خواهد شد و نوای اقتدار غذایی با مشارکت دسته‌جمعی نواخته می‌شود؟! حکایت همچنان باقی است.
دیدگاه تان را بنویسید

  • عارف پاسخ به نظر

    در ایران، شایسته‌سالاری، دانش‌سالاری و از این نوع تیترها برای انتخاب مدیران و مسئولان، کاربردی ندارد.
    فامیل‌سالاری، زدوبند سالاری، دوست‌وآشنا سالاری و … کاربرد فراوان دارد.
    هیچ مدیر متخلفی، محاکمه نمی‌شود.
    هیچ مسئول بی‌لیاقتی، محکوم نمی‌شود.
    اینجا ایران است.

چندرسانه‌ای