آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22284

تغییر در غذای دام‌ ها، تامین غذا برای یک میلیارد انسان

مهدی رجول دزفولی

تغییر در غذای دام‌ ها، تامین غذا برای یک میلیارد انسان
امروزه موادی که برای غذای دام‌ ها و ماهی‌ها استفاد می‌شود می‌تواند برای تغذیه جمع کثیری از انسان‌ها نیز به‌کار برده شود، چراکه این دام‌ها و ماهی‌ها را می‌توان از طریق تولیدات جانبی و یا ضایعات کشاورزی نیز تغذیه کرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، میلیون‌ها انسان در سراسر جهان با تهدیدهای ناشی از گرسنگی و سوء‌تغذیه مواجه هستند؛ چراکه تولید غذا برای دام‌ها و ماهی‌ها موجب محدودیت منابع برای انسان‌هایی شده است که غذا نیاز دارند.
یک بررسی منتشر شده در نشریه Nature Food نشان می‌دهد چگونگی اتخاذ سازوکارهایی برای تغذیه دام‌ها و ماهی‌ها می‌تواند باعث حفظ منابع و تولید غذا برای انسان‌ها شود.
تدوین و اجرای تغییرات ساده به شکل قابل توجهی قادر به افزایش تا بیش از 13درصد کالری برای افراد نیازمند می‌شود. نکته مهم در این موضوع آن است که هیچ نیازی به افزایش منابع طبیعی یا ایجاد تغییرات فاحش در میزان و چگونگی جیره‌های غذایی نیست.
تقریبا در حدود یک‌سوم از کل غلات تولید شده در جهان برای تغذیه دام‌ها استفاده می‌شود و نزدیک به یک‌چهارم از ماهی‌های پرورش داده شده یا صید شده برای تغذیه انسان‌ها به‌کار برده نمی‌شود و مصارف دیگری دارند.
این تحقیق برای اولین‌بار همراه با جزئیات توسط یک گروه دانشگاهی به عمل آمد و نشان داد که چه مقدار از محصولات جانبی و ضایعات کشاورزی و غذایی که پتانسیل استفاده به‌صورت غذای دامی را دارند، به هدر می‌روند که در نتیجه آن باید موادی را که می‌توانند به‌صورت غذای انسانی مصرف شوند در اختیار دام‌ها و ماهی‌ها قرار می‌دهد.
در مرحله بعد این محققان روش‌هایی را برای هدایت این مواد به منظور تولید غذا با بازدهی بهتر ارائه دادند؛ به‌عنوان مثال می‌توان دام‌ها و ماهی‌های پرورشی را با ضایعاتی ازقبیل تفاله چغندر، یا ضایعات کارخانه‌های آبمیوه‌گیری و حتی بقایای مزارع به‌جای مواد قابل استفاد برای تغذیه انسان، غذا داد.
با این کار و تغییرات ساده بین، 10 تا 26 درصد از کل غلات و حدود 17 میلیون تن از ماهی‌هایی را که درحال حاضر به عنوان غذاهای دریایی (بیش از یک درصد) به مصرف می‌رسند می‌توان صرف تغذیه انسان‌ها کرد.
در یک مقوله واقعی، حاصل این تغییرات می‌تواند به تامین 6 تا 13 درصد از کالری و 9 تا 15 درصد از پروتئین مورد نیاز انسان‌ها منجر شود و این به معنای تامین غذا برای حدود یک میلیارد نفر است که رقمی معادل تمام گرسنگان کره زمین است.
پیش از این نیز تحقیقاتی در زمینه کاهش ضایعات غذایی در زنجیره‌های تولید، حمل و نقل، انبار و نگهداری تا مصرف نهایی توسط این گروه به‌عمل آمده که نشان داده کاهش نیمی از این ضایعات می‌تواند موجب افزایش 12درصدی در تولید غذا باشد و حال با استفاده از ضایعات کشاورزی و مواد به‌جا مانده از فرآوری محصولات کشاورزی می‌توان تا 25 درصد به تولید غذا افزود.
اگرچه امکان دارد که این تغییرات در جیره غذایی دام‌ها در وهله اول بر دام‌ها تاثیرگذار باشد؛ اما این محققان برای آن نیز راهکارهایی ارائه داده‌اند.
علاوه‌بر آن، موادی که برای تغذیه دام‌ها به کار برده می‌شود، اکثراً از نوع درجه دو بوده و کیفیت پایین‌تری دارند و یا ماهی‌هایی که به منظور تولید پودرماهی استفاده می‌شوند از نوع ماهی‌های کوچک و استخوانی هستند که معمولا برای تغذیه انسان‌ها استفاده نمی‌شوند؛ اما به هر حال دیده می‌شود که در بسیاری از موارد از مواد درجه یک نیز برای تغذیه دام‌ها استفاده می‌شود.

مهدی رجول دزفولی

Scite chdaily.com
Simple change to animal feel could supply food
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای