آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17087

روستای صفر زباله

زباله‌ها و پسماندهای خانگی در شهرها و روستاها یکی از مشکلات اساسی کشور ما است که ضمن هدررفت منابع، تاثیرات مخرب زیست‌محیطی ایجاد می‎ کند.

روستای صفر زباله

بازیافت زباله‌ها؛ حفاظت از محیط‌زیست، اشتغال‌زایی

اخبار سبز کشاورزی : زباله‌ها و پسماندهای خانگی در شهرها و روستاها یکی از مشکلات اساسی کشور ما است که ضمن هدررفت منابع، تاثیرات مخرب زیست‌محیطی ایجاد می‎ کند. علاوه‌بر آن، مخاطرات بهداشتی زیادی نیز برای افراد جامعه دارد.
اما چنانچه اراده‌ای وجود داشته باشد با اندکی پشتکار می‌توان همین تهدید زباله ها را به فرصتی برای اشتغال‎زایی و کسب ثروت تبدیل کرد ضمن آن که افراد باتجربه و کارآفرینی نیز در کشور برای این امر وجود دارد.
مهندس شاپور حَکَمی شَلَمزاری یکی از همین افراد است. وی می‌گوید: همیشه اساس کار من بر این بوده که بتوانم برای اشتغال افراد جامعه و نیز حفاظت از محیط‌زیست و کاهش زباله‌ها، کاری انجام بدهم. چندین سال در حوزه بازیافت زباله‌ها فعالیت کرده و طرح‌هایی به‌نام روستاهای «صفر زباله» را اجرا کرده‌ام که به‌واسطه آن مقام برتر «روستاهای پاک یا صفر زباله» را با تائید " سازمان بهداشت جهانی " دریافت کرده ‎ام.

موانع را بردارند کارها انجام می‌شود

این فعال کارآفرین و دوست‌دار محیط‌زیست می‎گوید: اگر برخی افراد در درون سیستم دولتی مانع کار نشوند و جلوی پای ما سنگ‌اندازی نکرده و اجازه دهند که برنامه‌های اشتغال‌زایی‌مان را پیش ببریم، در صنعت بازیافت پسماندهای خانگی توان ایجاد 2- 5/ 1میلیون اشتغال‌زایی را داریم و در بحث ضایعات بخش کشاورزی نیز توان بالایی در تبدیل این ضایعات به کودهای مورد استفاده در کشاورزی، بهبود خاک بستر کشت و خوراک دام وجود دارد که در این زمینه نیز توان ایجاد 2 میلیون شغل وجود دارد.
حَکَمی شلمزاری می‌گوید: با اجرای این طرح‌ها ضمن ایجاد شغل پایدار، از آلودگی هوا و محیط‌زیست جلوگیری و از سرمایه‌های ملی نیز حفاظت می‌شود که فواید زیادی برای کشور خواهد داشت.
این متخصص بازیافت زباله و ضایعات می‌گوید: در حال حاضر(فروردین 1401) میانگین ارزش پسماندهای خانگی برای هر کیلوگرم 8- 5/ 7هزار تومان است که اگر 30درصد این مبلغ به خانواده‌ها تعلق گیرد، آنها نیز به موضوع تفکیک در مبداء زباله‌ها تشویق و ضمن ایجاد درآمد برای خانواده‌ها، از این زباله‌ها استفاده بهینه صورت می‌گیرد و مشکلات محیط‌زیستی نیز به‌شدت کمتر خواهد شد.
وی توضیح داد: زباله‌های خانگی دارای 75درصد مواد آلی(پسماندهای غذایی) و 30درصد آن زباله خشک است که همه مواد آلی قابل بازیافت است و از درصد زباله خشک نیز 17-15درصد آن قابل بازیافت است و 17-13درصد باقی‌مانده را می‌توان در جاهای دیگری مانند کوره‌های RDF کارخانه‌های تولید سیمان‌و قیر استفاده کرد. اما متاسفانه ناهماهنگی‌ها، برخی اعمال نفوذها و رانت‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.

روستای بدون زباله

حَکمیَ شلمزاری می‌گوید: از طرح‌های پیشنهادی ما برای کشور که نمونه‌های آن را نیز اجرایی کرده‌ام و نتایج بسیار قابل‌قبولی داشته، طرح‌های روستای بدون زباله یا «روستای صفر زباله» است و پیشنهادهایی برای توسعه آن در دیگر نقاط کشور هم داشتیم که متاسفانه همکاری لازم با ما صورت نگرفت وگرنه توان اجرایی آن به‌راحتی وجود دارد.

استفاده از ضایعات کشاورزی

وی افزود: از پیشنهادهای بسیار خوب و مفید ما استفاده از ضایعات محصولات کشاورزی است. به‌عنوان مثال از پوشال خرما، هسته خرما، میوه درخت بلوط و … توانایی تولید خوراک دام را داریم و حتی برنامه‌هایی برای توسعه کشت بلوط در عرصه‌های جنگلی داریم تا ضمن حفظ این جنگل‌ها، از میوه آن نیز بتوان برای خوراک دام استفاده کرد.
بسیاری از محصولات زراعی و باغی در کشور، تبدیل به ضایعات شده و از بین می‌رود و ضمن وارد شدن زیان به تولیدکنندگان و کشاورزان، منابع آب و خاک و دیگر نهاده‌هایی که برای تولید آن استفاده شده است به‌‌هدر می‌رود، اما می‌توان آنها را تبدیل به محصولات باکیفیتی برای بازارهای صادراتی و داخلی کرد.
همچنین، امکان استفاده بسیاری از ضایعات کشاورزی، پوست میوه‌هایی مانند پرتقال، انار و … وجود دارد و می‌توان از ارزش‌افزوده آن استفاده کرد.
وی گفت: طرح‌هایی نیز برای فرآوری کودهای دام و طیور داریم تا به جای این ‌که آنها را به صورت غیرکارشناسی به زمین‌های کشاورزی بدهیم، توسط کارشناسان و شرکت‌های دانش‌بنیان از کودهای دامی و طیور استفاده بهینه و مناسب‌تری داشته باشیم.
اشاره کوتاهی به صحبت‌های مفصل ما با مهندس حکمی شلمزاری شد. حال شما در نظر بگیرید که چه عده‌ای از این افراد متخصص و توانمند در کشور وجود دارد که آماده انجام چنین کارهای ارزشمندی هستند که اگر مشکلات و سردرگمی‌ها از پیش‌پای آنها برداشته شود، منشاء چه تحولاتی می‌توانند باشند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۲-سال ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای