آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26851

شکلات ماده غذایی محبوب

امیر هوشنگ عسگر سمنانی_ خبرنگار و کارشناس بازرگانی

شکلات ماده غذایی محبوب
شکلات ماده غذایی است که از دیرباز محبوب دل آحاد جامعه بوده و کودکان، جوانان و حتی افراد مسن از خوردن آن لذت می‌برند و به‌عنوان یک میان‌وعده غذایی دلچسب و انرژی‌زا جایگاه خود را پیدا کرده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ امیرهوشنگ عسگرسمنانی | از سال‌های پیش، برندها و شرکت‌های داخلی، ازقبیل «داداش‌زاده» که نوستالژی طعم شکلات و آب‌نبات آن‌ در زیر زبان کودکان بوده، توانسته‌اند که با محصولات متنوع خود ذائقه مردم را شیرین کنند و در سال‌های اخیر برند «شیرین عسل» نیز با همین کیفیت توانسته با برندهای خارجی مقابله کند و در بازارهای خارجی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.
واقعیت آن است که با وجود بسیاری از مشکلات، ازقبیل تحریم‌ها، گرانی مواد اولیه، فرسودگی ماشین‌آلات کارخانجات و گرانی قیمت‌ها، صنایع محدودی در داخل کشور قدرت رقابت با شرکت‌های خارجی را دارند، اما شرکت‌های تولید شکلات و بیسکویت را می‌توان در شمار شرکت‌هایی دانست که این توان و قابلیت را دارند.
به‌خصوص در سال‌های اخیر در نمایشگاه‌های داخلی کشور ظهور و بروز برندهای داخلی مؤید این مطلب است که می‌توانیم این رقابت را در عرصه‌های جهانی و در بازارهای خارجی با مساعدت دولت و سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش به نفع خود به انجام رسانیم.
باید توجه داشت که کشورهای حوزه خلیج فارس که علاقه خاصی به انواع محصولات غذایی ایرانی از جمله شکلات و بیسکویت دارند که می‌تواند ارزآوری خوب و مناسبی را برای کشور فراهم کند.
کمتر فرآورده غذایی را می‌توان پیدا کرد که بتواند بازار داخلی را تامین و اشتهای آحاد جامعه را به‌طرف کند و همچنین به لحاظ صادرات بتواند موقعیت مناسب خود را بیابد.
البته صنعت شکلات با مشکلاتی همچون نداشتن بسته‌بندی استاندارد که همیشه گریبانگر تولیدات داخلی بوده مواجه است که با طرف شدن آن و انجام کار کارشناسی، همراه با تولید باکیفیت مناسب و استاندراد جهانی می‌توان شکلات ایرانی را در دنیا بهتر و موثرتر شناساند.
البته پیش از انقلاب برندهای خارجی در ایران به تاخت و تاز در عرصه مصرف شکلات مشغول بوده‌اند، ولی به نظر نگارنده برندهای داخلی با رفع موانع که قبلاً ذکر شده، به‌طور آشکار می‌توانند توان رقابت با موارد مشابه خارجی را داشته باشند.
خوشبختانه در سال‌های اخیر تعدادی از برندهای داخلی از قبیل شرکت «کامور» مبادرت به تولید انواع محصولات بدون شکر کرده‌اند (انواع شکلات، بیسکویت و محصولات شیرین بدون شکر) که خود اقدامی موثر در جهت استفاده افرادی است که بیماری دیابت دارند یا می‌خواهند از مواد کم‌کالری استفاده کنند.
در این میان، قطعا کارخانجات تولید شکلات مشکلاتی دارند که باید مسئولان درصدد رفع آن برآیند که عمده آن بحث قیمت‌ها و صادرات است.
امیدواریم در چشم‌انداز سال‌های آینده بتوانیم در این صنعت شاهد رشد و رونق به‌سزایی برای تولیدکنندگان این بخش باشیم.

امیر هوشنگ عسگر سمنانی_ خبرنگار و کارشناس بازرگانی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای