آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22019

گردشی در دنیای فست فودها

اصولا فست فود(Fast Food) به انواعی از غذاهای تجمیع شده در ظروفی کوچک که مهم‌ترین اولویت آن‌ها سرعت در آماده شدن برای متقاضی یا آماده شده قبل از اعلام سفارش است،

گردشی در دنیای فست فودها
اصولا فست فود(Fast Food) به انواعی از غذاهای تجمیع شده در ظروفی کوچک که مهم‌ترین اولویت آن‌ها سرعت در آماده شدن برای متقاضی یا آماده شده قبل از اعلام سفارش است، اطلاق می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی : عرضه موادغذایی به صورت فست فود منحصرا در مراکز فروش یا رستوران‌هایی است که اجزاء آن‌ها به صورت منجمد شده، حرارت داده شده و یا پخته شده از قبل است که به صورت بسته‌بندی در اشکال مختلف، سریعا آماده می‌شوند.
معمولی‌ترین فست فودها به صورت ماهی و چیپس، انواع ساندویچ، انواع همبرگر، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، انواع پیتزا، هات داگ‌ها، سالادها، بستنی‌ها و بسیاری موارد دیگر مبتنی بر شرایط و امکانات غذایی و تغذیه‌ای و سنت‌های محلی است.
بیشتر بخوانید: نوشابه‌های چربی‌سوز
بسیاری از رستوران‌های عرضه‌‍کننده فست فود معمولا همراه با غذای اصلی، انواع سالاد، سیب زمینی سرخ شده یا پخته شده و سس‌های نسبتا تند را نیز ارایه می‌دهند.
شاید تعجب برانگیز باشد اما یک عرضه فست فود مانند مک دونالد، سالیانه افزون بر 40 میلیارد دلار انواع غذاهای فست فودی را در جهان عرضه می‌کنند.
بسیاری از کارشناسان تغذیه، بهداشت و سلامت، استدلال‌هایی علیه مصرف فست‌فودها بیان می‌کنند که برخی از دلایل آن‌ها مانند مصرف نمک و چربی زیاد در تهیه این غذاها، افزودنی‌ها، فراوری‌ها و همچنین وجود مشکلات و ایرادهایی در مواد اولیه آن‌ها است که البته در صورت مضر بودن برای افرادی که زمینه ابتلا به برخی از عوارض جسمی یا بیماری‌هایی نظیر فشار خون، دیابت، بالا بودن کلسترول خون و… دارند باید از خوردن آن‌ها اجتناب کرد.

فست فودهای سالم

در اکثر موارد افرادی که سعی در خوردن مواد گوشتی نداشته و به طور کلی در زمره گیاه‌خواران قرار دارند، برای انتخاب یک فست فود دچار مشکل هستند.
با درک این موضوع توسط تولیدکننده‌های غذاهای فست فود، ضمن تهیه انواعی از نمونه‌ها با مواد گیاهی و غیرگوشتی برای متقاضیان مربوطه یک فرصت انتخاب به وجود آورده‌اند تا بتوانند فست فودهای سالم و متناسب با سلیقه خود تهیه نمایند.
مهم نیست که یک فست فود سالم از کجا تهیه شود، بلکه تهیه آن باید تا حد امکان از سبزی‌ها و مواد گیاهی سالم باشد. وجود موادی چون انواع فلفل، قارچ، گوجه فرنگی، سبزی‌های معطر و هر آنچه منشاء گیاهی دارد می‌تواند یک وعده غذایی فست فود سالم را مهیا نماید.

چند فست فود معمولی

یکی از ویژگی‌های فست فودها سرعت در تهیه و آماده کردن آن‌ها است، چرا که افرادی که به سراغ این نوع از غذاها می‌روند قطعا فرصت پخت و پز و آماده کردن یک وعده غذا را نداشته و یا در شر ایطی برای اقدام به چنین کاری قرار ندارند.
نیاز به یک وعده غذای فوری در محل کار و یا در خانه یکی از دلایل عمده روی آوردن به خوردن فست فودها است. در این جا به چند مورد از این غذاها اشاره می‌شود:
همبرگر: یک یا چند تکه گوشت اکثرا چرخ شده بین دو یا چند لایه نان، نوعی ساندویچ است که همراه با انواعی از چاشنی‌ها نظیر خردل، کچاب یا سس‌های مختلف دیگر همراه با اندکی سبزی، گوجه فرنگی، خیارشور و سایر مواد مشابه در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود. تقریبا در تمامی مغازه‌های فروش فست فود این غذا عرضه می‌شود.
سیب زمینی سرخ شده: بدون شک سیب زمینی سرخ شده به تنهایی یا همراه با سایر غذاها، یکی از اقلام خوراکی محبوب در تمام جهان است. اندکی سیب زمینی همراه با یک نوشابه یا در کنار انواع ساندویچ و همبرگر، می‌تواند یک شکم گرسنه را سیر کند. خلال‌ها و نوارهای باریک سیب زمینی به همراه انواعی از سس‌ها، مطلوب همگان است.
هات داگ: یک سوسیس که گاه در اندازه یک نان ساندویچ متوسط است، همراه با برش‌های گوجه فرنگی، خیارشور، اندکی سبزی و کاهو در پوششی از سس یا پنیر پیتزا می‌تواند غذای کاملی برای یک فرد گرسنه در کوتاه‌ترین زمان باشد. بسیاری از عرضه‌کنندگان فست فود بنا بر سلیقه خود مواد دیگری چون قارچ به آن اضافه کرده تا طعم متفاوتی داشته باشد.
پیتزا: امروزه انواعی از پیتزا که شامل خمیر یک نان صاف مخصوص، مقداری سس گوجه فرنگی با چاشنی‌های مختلف و جدولی مملو از انواع موادغذایی مختلف است در تمام فست فودها عرضه می‌‌شود.
این اختراع ایتالیایی‌ها با همه‌گیری جهانی، مبدل به بخش جدایی ناپذیری از فهرست فست فودی‌ها شده و در اشکال مختلف و مواد بسیار متنوع عرضه می‌شود.
مرغ سوخاری: آن‌هایی که متقاضی غذایی فست فودی بدون مواد افزودنی هستند از مشتریان جدی مرغ سوخاری می‌باشند، چرا که ضمن در اختیار داشتن یک غذای خوشمزه، از سلامت آن نیز اطمینان دارند. جعبه‌های مرغ سوخاری آماده را می‌توان در اکثر رستوران‌ها و مغازه‌های عرضه‌کننده فست فود یافت.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۶۶ - شهریور ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای