آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31565

آموزه‌های لجستیک عربستان در تجارت محصولات کشاورزی

اگرچه در حال حاضر توان تولید حدود 130 میلیون تن محصولات کشاورزی دارد، لیکن توان لجستیک محصولات کشاورزی کشور به 30 میلیون تن هم نمی رسد

آموزه‌های لجستیک عربستان در تجارت محصولات کشاورزی

دیپلماسی کشاورزی ایران و عربستان سعودی _1

اخبار سبز کشاورزی ؛ دکتر حسین شیرزاد علاوه‌بر تحصیلات دکتری توسعه کشاورزی و سال‌ها مدیریت ارشد در حوزه کشاورزی، قدرت بررسی و تحلیل و ارائه راهکار منحصربه فردی دارد. وی همواره آینده را با بررسی چالش‌های گذشته مدنظر قرار داده و سعی در بهره‌گیری از تجارب و پیشرفت‌های امروز دارد.
مطلب زیر که به قلم وی نگاشته شده، نگاهی جامعی به زیرساخت‌های عربستان دارد و نشان می‌دهد با تمام پیشرفت‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی در عربستان سعودی، هنوز این کشور 80 درصد محصولات غذایی خود را وارد می‌کند و دیپلماسی کشاورزی ایران می‌تواند گامی جلوتر از دیپلماسی سیاسی بردارد.

اقتصاد سیاسی شبکه‌ لجستیک کالاهای کشاورزی امارات متحده عربی اقتصاد سیاسی شبکه‌ لجستیک کالاهای کشاورزی امارات متحده عربی

به نظر می‌رسد ورود دکتر ساداتی‌نژاد به دیپلماسی کشاورزی و دعوت از وزیر کشاورزی عربستان بتواند روابط دو کشور ار بیش از پیش نزدیک‌تر و پایدارتر نماید.
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین شیرزاد، تحلیل گر و دکترای توسعه کشاورزی | ایران ما؛ اگرچه در حال حاضر توان تولید حدود 130 میلیون تن محصولات کشاورزی دارد، لیکن توان لجستیک محصولات کشاورزی کشور به 30 میلیون تن هم نمی رسد و دقیقا به شکل 1340 هجری شمسی در حوزه تهیه، تامین، تولید، انبارش و توزیع رفتار می‌کنیم، اگرچه توان ایجاد جریان کالایی 130 تا 150 میلیون تنی را داریم، اما به دلیل رگولاتوری ضعیف، کژکارکردی داده و اطلاعات و عدم رعایت پروتکل‌های تجاری و استانداردها و نقصان زنجیره تامین در کشور، بسیاری از این محصولات ضایع شده و به هدر می رود، قدرت صادرات و تنظیم بازاری مناسب را نداریم، توان کریدوری ما در حمل و نقل کانتینری محصولات بسیار محدود است، چون دیپلماسی کشاورزی و توافقات تسهیل کننده تجارت خارجی کشاورزی هنوز جایی در امور خارجه باز نکرده است.
بیشتر بخوانید: اقتصاد سیاسی شبکه‌ لجستیک کالاهای کشاورزی امارات متحده عربی

در نبود شرکت های مدیریت صادرات

زنجیره تامین سرد محدود و بنادرمان برای صادرات محصولات کشاورزی آماده نیست، شرکتهای مدرن "مدیریت صادرات" نداریم بلکه عمدتا شرکتهای سنتی بازرگانی اند، اپراتوری بندری مان آموزش لازم را ندیده اند، بیمه و بانکهای ما عاجز از تامین بهنگام سرمایه درگردش کافی و ابزارهای مالی ضمانت و توثیق مناسب اند، هم تولید کننده می نالد و هم مصرف کننده از کیفیت محصولات و قیمتهای بالا گله مند است. وفور دلالان و سفته بازان و … در این بازار سنتی، گواهی بر این مدعی است.

صادرکنندگان سنتی

از آن طرف، به جز معدودی از صادرکنندگان استثنایی، تیپولوژی رفتاری عمده صادرکنندگان محترم محصولات کشاورزی هم دقیقا شبیه به 50 سال پیش است، سرمایه مکفی تاثیر گذار چندانی ندارند و با یکدیگر هماهنگ نیستند، دفتر کاری در الهیه یا زعفرانیه، ماشین تویوتای لندکروز بعلاوه تعدادی انبار قدیمی و از نما افتاده در پایین شهر که در بهترین شرایط، توان سازماندهی صادرات 100 هزار تن محصول را هم نمی‌دهد.
بسیاری از ارقام معرفی شده زراعی، بویژه باغی ما مناسب جهت صادرات نیستند. بنابراین حرف از صادرات در مقیاس جهانی، توان هاب صادراتی و شرکت در مناقصه های بین المللی بیشتر به رویا می ماند و تا زمانی که چیدمان نرم افزاری و سخت افزاری و ساختار صادرات کشاورزی ما مطابق با قواعد، موازین و استانداردهای بین المللی نگردد، قادر به جهش صادراتی در این حوزه نمی باشیم. در این میان بررسی و کنکاش تجارب کشورهای منطقه مانند عربستان در این حوزه می تواند به پیشرفت لجستیک کشاورزی کشور کمک فراوانی کند. در ابتدا باید عنوان نمود که بخش کشاورزی از حوزه های مختلف دانشی تشکیل شده است که یکی از آنها لجستیک است.
بیشتر بخوانید: نگاهی به نقوش کارکردی مجتمع‌های کشاورزی- نظامی صهیونیسم

لجستیک کشاورزی

در واقع، لجستیک کشاورزی، یک حوزه دانشی "میان رشته ای" نسبتاً جدید در بخش کشاورزی است و شامل مدیریت زنجیره تامین محصولات کشاورزی و مواد خام از تولید تا تحویل به مصرف کننده است و هدف آن ترکیب تولید کشاورزی، بازاریابی، مدیریت و تدارکات به کمک ابزاری به نام "Supply Chain Management (SCM) Science Data" است.
لجستیک فرآیندی است که طی آن کالا از تامین کنندگان در شرایط بهینه به دست تولیدکنندگان یا فراوری کنندگان و در نهایت به دست مصرف کنندگان می رسد.
در بخش کشاورزی، اغلب این کالاها میوه و تره بار هستند و در نتیجه این فرآیند مستلزم شرایط خاصی بوده و دارای محدودیت های متعددی است. یک چالش کلیدی در پاسخ به چالش‌های نوظهور در زنجیره‌های تامین محصولات کشاورزی ایران، تشویق به سرمایه‌گذاری های جدید است.
این امر با درک این موضوع مرتبط است که تولید کشاورزی اغلب یک فرآیند طولانی است که مستلزم سرمایه گذاری مداوم است حتی ممکن است برای مدت طولانی، بازده مورد انتظار را ایجاد نکند و در نتیجه نسبت به ریسک های بازار بسیار حساس است.
تولیدات کشاورزی به طور کلی در معرض خطرات جدی مختلف مانند تنش های بیوفیزیکی، بیماری ها، شرایط آب و هوایی نامساعد و آفات هستند. از این روی، بسیاری از دست اندرکاران این حوزه، به ویژه شرکت های کوچک و متوسط ​​(SMEs)، به این نتیجه رسیده اند که برای رسیدگی به چنین مشکلاتی به سمت دیجیتالی شدن سوق داده شوند.

بدون زنجیره‌های تامین هرگز

در بازارهای توسعه یافته بین المللی که زنجیره تامین مواد غذایی بسیار کارآمد است، حدود 56 درصد از کل تلفات مواد غذایی در انتهای زنجیره ارزش غذایی مصرف کننده رخ می دهد. در مقابل، برای کشورهای در حال توسعه، تقریباً 60 درصد از کل ضایعات مواد غذایی در این کشورها در طول تولید، جابجایی یا ذخیره‌سازی اتفاق می‌افتد.
این نرخ های بالای تلفات و ضایعات مواد غذایی نشان دهنده نیاز به سیستم های توزیع متمرکز، تخصصی و پیچیده در سراسر زنجیره تامین است. شرکت های پیشرو کشاورزی در سراسر جهان در حال سرمایه گذاری در زنجیره تامین خود و تمرکز بر کاهش هزینه و پیچیدگی برای افزایش کارایی هستند.

ضرورت ادغام شرکت‌ها در زنجیره‌های تامین

ادغام در زنجیره تامین منجر به تحویل به موقع تر محصولات غذایی، کاهش ضایعات و صرفه جویی در مقیاس بالاتر خواهد شد. شرکتهای ایرانی باید با شرکت هایی که راه حل های زنجیره تامین بهینه را ارائه می دهند، شریک شوند تا از رقبا جلوتر بمانند. این امکان به اشتراک گذاری دانش و داده ها را از نظر بهترین شیوه های ذخیره سازی مواد غذایی، روند مصرف کنندگان و سطوح موجودی فراهم می کند.
بیشتر بخوانید: کشاورزی عمودی راه حلی پایدار برای امنیت غذایی

عربستان؛ توسعه صنعتی و لجستیک

به عنوان مثال؛ اخیرا، عربستان سعودی، بزرگترین اقتصاد در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، در تلاش است تا با ابتکارات و نوآورهای موجود در برنامه چشم انداز 2030 خود را به عنوان قطب لجستیکی منطقه قرار دهد و باعث رشد 75 درصدی در بخش لجستیک شود.
این کشور تحت چشم انداز 2030، برنامه ملی توسعه صنعتی و لجستیک (NIDLP) را راه اندازی کرد که از آن زمان تاکنون پنج خط کشتیرانی جدید به بنادر کشور منتهی به اروپا، آفریقا و آسیا اضافه کرده است. همچنین ارتباط متقابل قوی بین شبکه‌های محلی و منطقه‌ای برای تجارت فرامرزی و جابجایی کالا ایجاد کرده است تا با رویه‌های گمرکی ساده و دیجیتالی‌شده شکوفا شود.

عربستان و زنجیره تامین جهانی

حمایت از این برنامه، تکلیف محوری" استراتژی ملی حمل و نقل و لجستیک" است،که با هدف ایجاد زیربنای توسعه ساختارهای حمل و نقل از طریق روش های مختلف حمل و نقل" هوایی، دریایی و جاده ای"شبکه جریانات کالایی در کشور تقویت گردد.
اهداف برنامه؛ شامل گسترش ظرفیت حمل و نقل دریایی و توسعه خط راه آهن برای اتصال چندوجهی تا سال 2030 است. هدف این استراتژی همچنین دستیابی به 4 درصد افزایش سهم بخش حمل و نقل و لجستیک برای رسیدن تولید ناخالص داخلی به 10 درصد برای سال2030 است.
برای تقویت "رشد برنامه ریزی شده" درکشور، عربستان توسعه زیرساخت های لجستیکی خود را از طریق "بازسازماندهی و دیجیتالی شدن" سرعت بخشیده و برای آزاد کردن کامل پتانسیل لجستیکی خود، یک زیرساخت شبکه ای چندوجهی قوی با امکان پیشرفت در هر نوع حمل و نقل ایجاد نموده است.
با استفاده از خطوط راه‌آهن، عربستان می‌تواند حرکت کالا در داخل کشور و همچنین منطقه GCC را تسریع و تسهیل کند. ساده‌سازی رویه‌ها از طرف دولت، حرکت تجارت فرامرزی را تسریع خواهد کرد. این کشور با بهبود عملکرد لجستیکی خود می تواند به هدف خود در کاهش هزینه های لجستیکی دست یابد.
عربستان سعودی قصد دارد از این پیشرفت لجستیکی از طریق طرح تاب آوری زنجیره تامین جهانی خود که از سال 2021 آغاز شده، حمایت کند. ابتکار تاب آوری زنجیره تامین جهانی (GSCRI) بسته نوآورانه ای در بطن استراتژی سرمایه گذاری ملی عربستان است که بطور ویژه سرمایه گذاری در زنجیره تامین کشور را هدف قرار می دهد.
این ابتکار تلاش های خود را برای حمایت از استراتژی های سرمایه گذاری خارجی با افزودن مناطق اقتصادی بیشتر و تبدیل عربستان به یک مرکز لجستیک کلیدی برای اقتصادهای صادراتی جهانی متمرکز می کند. هدف این کشور ایجاد انعطاف پذیری ایمن در زنجیره تامین خود با دسترسی به زنجیره های تامین جهانی است تا از اختلالات مرتبط با زنجیره تامین که تاثیر منفی بر کشور در طول همه گیری کووید داشته است جلوگیری کند.
هدف گذاری مالی، جمع آوری کل سرمایه گذاری 40 میلیاردی( SAR ) در دو سال اول است. انتظار می‌رود مشوق‌های مالی و غیرمالی، جریان‌های ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) را برای محصولات و خدمات تجارت‌محور که عمدتاً حول محور پایداری و تغییرات آب‌وهوایی، فعال‌سازی کشاورزی آینده، تنوع عرضه جهانی و تولید پیشرفته است، جذب کنند.

ابتکار سبز خاورمیانه

موقعیت استراتژیک عربستان، بین مسیر تجاری آسیا به اروپا با مرزهایی در امتداد شلوغ ترین مسیرهای کشتیرانی دریای سرخ و خلیج فارس، فرصت بزرگی را برای این کشور در استفاده از موقعیت خود برای جذب سرمایه گذاری فراهم می کند. با کلید خوردن ابتکارات پایداری مانند "ابتکار سبز سعودی" و " ابتکار سبز خاورمیانه" انتظار می رود تا عربستان منابع انرژی تجدیدپذیر و فعالیت های صنعتی و لجستیکی بدون کربن را توسعه دهند و شرکت‌های خارجی را برای انجام عملیات خود جذب کند. این کشور با ارائه یک گزینه تولید پایدار، نه تنها پایه صنعتی خود را تقویت می کند، بلکه با گام‌هایی که در جهت ایجاد بیش از ۴۰ ناحیه صنعتی و اقتصادی صورت گرفته است با زنجیره تامین جهانی نیز ادغام می شود. این کشور در مسیر تقویت زیرساختهای لجستیکی خود در سراسر این شهرهای صنعتی و اقتصادی و اتصال آنها به فرودگاه ها و بنادر است.
عربستان در بخش لجستیک خود به سرعت پیشرفت کرده است و انتظار می رود برنامه( GSCRI ) نقش کلیدی در پر کردن شکاف ها در زمینه هایی مانند لجستیک و زیرساخت های دیجیتال ایفا کند. عربستان با مجموع 28 فرودگاه که 45 کشور را به هم متصل می کند، 5590+ کیلومتر راه آهن و 232000+ کیلومتر شبکه جاده ای، بیست و سومین شبکه بزرگ جاده ای را در سطح جهانی دارد.علاوه بر این، 3 بندر کلیدی KSA که در بین 20 بندر برتر در شاخص عملکرد بندر کانتینری در سال 2021 رتبه بندی می شوند. شرایطی را فراهم نموده تا زیرساخت لجستیکی کشور را با ظرفیت انبارش عظیم، برای پشتیبانی از تجارت خارجی ایجاد کند.
مناطق لجستیک یکپارچه عربستان سعودی در فرودگاه ها ایجاد شده تا تعداد و کیفیت انبارها با امکانات سردخانه ای و همچنین مراکز انجام تجارت الکترونیکی افزایش یابد زیرا تجارت الکترونیک فرامرزی در حال افزایش است و تعداد تجارت داخلی به طور پیوسته و فزاینده بگونه ای طراحی شده تا شکاف های عرضه را پر کند. از سال 2015 عربستان با پیشرفت‌هایی در زیرساخت‌های دیجیتال شاهد توسعه سریعی بوده است.

تمام دیجیتالی شدن لجستیک کشاورزی سعودی

لجستیک کشاورزی سعودی ها با "تمام دیجیتالی شدن" در بخش لجستیک با استفاده ازفنآوری ابری (Bigdata )، هوش مصنوعی، بلاک چین، روباتیک و اتوماسیون؛ 5G نقش مهمی در اتصال این فناوری ها به گونه ای سریعتر و کارآمد خواهد داشت. این یک پیشرفت در توسعه فناوری در زنجیره تامین با توان تجزیه و تحلیل بالا ، قدرت پیش بینی و اتوماسیون برای هدایت در مطلوبترین موقعیت و برطرف نمودن اختلالات خواهد بود. در خصوص افزایش ظرفیت حمل و نقل نیز انتظار می رودبرنامه( GSCRI ) تأثیر مثبتی بر توسعه بنادر دریایی مانند بندر ملک عبدالله و توسعه بندر اسلامی جده داشته باشد همچنین بنظر می رسد متولیان تجارت کشاورزی سعودی میخواهند تا حمل و نقل دریایی را به شکلی مستمر افزایش دهند.
چون تعداد روز افزون بنادر تاسیس شده، نشان دهنده بهبود حرکت و ذخیره کانتینرهای صادراتی و وارداتی است. انتظار می رود سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری در توسعه بخش هوانوردی ظرفیت حمل و نقل هوایی عربستان سعودی را تا دو برابر افزایش دهد. این کشور همچنین در حال سرمایه‌گذاری در محموله‌های راه آهن خود با برنامه‌ریزی برای افزودن یک خط راه‌آهن دیگر، جهت توسعه مسیر فعلی ۳۶۵۰ کیلومتری خود در سه خط است و قصد دارد با هدف اضافه نمودن 8000 کیلومتر به مسیر فعلی خود، اتصال منطقه صنعتی "دمام و بندر صنعتی جبیل" را به شبکه ریلی خود امکان پذیرسازد. بازار لجستیک زنجیره سرد عربستان سعودی بر اساس خدمات (ذخیره، حمل و نقل و خدمات ارزش افزوده)، دما (سرد و منجمد)، و کاربر نهایی (باغبانی، محصولات لبنی، گوشت، ماهی، و مرغ، مواد غذایی فرآوری شده) تقسیم شده است.

جای خالی ایران در تامین نیاز بزرگ‌ترین واردکننده عرب محصولات کشاورزی

عربستان سعودی بزرگترین واردکننده مواد غذایی و محصولات کشاورزی در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) است و جمعیت آن بیش از دو برابر پنج کشور شورای همکاری خلیج فارس (امارات متحده عربی، کویت، قطر، عمان و بحرین) است و در همین حال سالانه میلیون ها تن گوجه ، پیاز، سبزی و صیفی انواع محصولات سردرختی و باغی ایران به دلیل نبود امکانات بعد از برداشت ضایع می شود در حالی که عربستان به بسیاری از آنها نیاز دارد.

عربستان بزرگترین وارد کننده مرغ از برزیل

بخش طیور عربستان سعودی در سال‌های اخیر رشد تولید عمده‌ای را تجربه کرده است . عربستان سعودی دومین بازار مهم صادراتی گوشت مرغ برزیل در سراسر جهان است. شایان ذکر است، برزیل بیشترین محصولات طیور را در این کشور به خود اختصاص داده و سهمی بیش از 70 درصد از کل واردات را در دست دارد و پس از آن فرانسه، اوکراین و امارات متحده عربی قرار دارند. بازار لجستیک زنجیره سرد عربستان سعودی تکه تکه شده است.
هزینه نیروی کار، زمین و انرژی به طور مداوم در عربستان سعودی در حال افزایش است. بنابراین، شرکت‌هایی که امکانات ذخیره‌سازی سرد را به مشتریان خود ارائه می‌کنند، از فناوری‌های اتوماسیون مانند سیستم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خودکار، ذخیره‌سازی ابری و اینترنت اشیا برای کسب مزیت رقابتی استفاده می‌کنند. بازیگران اصلی در بازار زنجیره سرد عبارتند از (: Agility Logistics، Mosanada Logistics، Takhzeen Logistics، Wared Logistics، United Warehouse Company، Almajdouie و AL Jelaidan )؛ ریاض در حال حاضر دارای بیشترین تعداد سردخانه است و این شهر به عنوان مرکزی عمل می کند که از طریق آن محصولات به سایر مناطق کشور حمل می شود. عربستان سعودی: بزرگترین بازار خرده فروشی با شبکه زنجیره تامین متنوع را دارد.
بازار خرده فروشی مواد غذایی عربستان سعودی، بزرگترین بازار در شورای همکاری خلیج فارس، با پنج شرکت برتر است که تنها 13 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند، بنابراین اکوسیستم متنوعی است.لذا پیش‌بینی می‌شود تعداد هایپرمارکت‌ها نزدیک به 70 درصد افزایش یابد، تعداد سوپرمارکت‌ها از سال 2013 تا 2018 به میزان 54 درصد افزایش یافته و همراه با رشد مورد انتظار خود، هایپرمارکت ها و سوپرمارکت ها به شدت به خدمات بازرگانی (انواع قفسه ها و نگهداری موجودی) ارائه شده توسط شبکه واردکنندگان و توزیع کنندگان وابسته هستند.

توان بالای ذخیره سازی مواد غذایی

در نوامبر 2022 با انعقاد قرارداد واگذاری زمین که توسط اداره کل املاک دولتی عربستان سعودی اعلام شد، شرکت خدمات زنجیره تامین، زیرساخت ها و کسب و کار نوآوری "چاب کی"، یک پارک لجستیکی بزرگ برای ذخیره سازی و توزیع در نزدیکی جده به ارزش 611 میلیون دلار ایجاد و در این پارک سرمایه گذاری خواهد کرد و طبق شرایط قرارداد خود، حق دارد آن را به مدت 25 سال اداره کند.
یکسال قبل نیز در نوامبر 2021؛ " مرسک" قراردادی را با سازمان بنادر عربستان (ماوانی) برای سرمایه گذاری 136 میلیون دلاری در مدت 25 سال برای ایجاد یک پارک لجستیک یکپارچه در بندر اسلامی جده در عربستان سعودی امضا کرد.
انتظار می رود پارک لجستیک یکپارچه انبار و توزیع (W&D) و سردخانه را به مشتریان ارائه دهد و در عین حال به عنوان مرکزی برای ترانسفورماسیون و ادغام عمل کند. تدارکات زنجیره سرد در عربستان شامل مؤسساتی است که عمدتاً درگیر انبارداری سردخانه‌ای، تأسیسات ذخیره‌سازی و حمل و نقل کالا در وسایل نقلیه با دمای کنترل می‌شوند. خدمات ارائه شده توسط این مؤسسات شامل خدمات انجماد انفجاری، تلطیف و ذخیره سازی اتمسفر اصلاح شده است.
لازم به یادآوری است که ایران با مازاد بر صدها هزار تن تولید گشوت مرغ و ذبح حلال می تواند بازار هدف واردات عربستان سعودی باشد.
عربستان سعودی تقاضای زیادی برای گوشت طیور دارد و برای تامین نیاز خود به واردات از کشورهای دیگر وابسته است. بنابراین، این کشور در طول سالیان متمادی در معاملات تجاری متعددی با کشورهای عمده تولیدکننده گوشت افراط کرده است.
داده های کامل صادرات برای کشورهای عمده صادرکننده برای ژانویه تا مه 2021 نشان می دهد که عربستان سعودی 304564 تن گوشت مرغ وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 34 درصد افزایش داشته است. عربستان سعودی بزرگترین مصرف کننده گوشت قرمز در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است و گوشت عمدتاً از استرالیا، ایالات متحده، برزیل و سایر کشورها وارد می شود.
سرانه مصرف گوشت عربستان سعودی بالاترین میزان مصرف در جهان و نزدیک به 50 کیلوگرم است. رشد مصرف گوشت قرمز، تولید و واردات حیوانات زنده به مناسبت عید قربان، استفاده از گوشت حج تحت مدیریت بانک توسعه اسلامی، افزایش واردات گوشت قرمز و حمایت دولت از جمله موارد و عوامل اصلی لجستیک زنجیره سرد در عربستان سعودی است زیرا این محصولات ماندگاری پایینی دارند. امنیت غذایی در عربستان سعودی به منظور مدیریت امنیت غذایی خود با بازار جهانی هماهنگ است.
اقتصاد عربستان سعودی به اندازه کافی قوی است که با ایجاد امنیت غذایی مبتنی بر بازار به این کشور اجازه می دهد مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد کند.

80 درصد نیاز غذایی عربستان وارداتی است

عربستان، برای رفع نیازهای جمعیت، تقریباً 80 درصد از نیازهای غذایی خود را وارد می کند، بر اساس برنامه توسعه پایداری که توسط دولت سعودی راه اندازی شده، عربستان سعودی با اجرای سیستم های برنامه ریزی پیشرفته برای بهینه سازی جریان کالا، مشاهده کامل موجودی از طریق فناوری، توسعه زیرساخت ها برای بهبود کارایی حمل و نقل، روی ایجاد یک زنجیره تامین عالی پایدار و مسئولانه به شدت کار می کند و در این رابطه از مدل سازی لجستیک و ابزارهایی برای نهادسازی، بهبود انبارش و پایانه، مکان، اندازه و حمل و نقل در میان توزیع کنندگان، و برنامه های ارتباطی و آموزشی برای ایجاد مهارت های کارکنان در این زمینه استفاده می کند.
بازار غذای حلال عربستان سعودی به دلیل افزایش تقاضا برای غذاهای حلال بسته بندی شده در بین غیر مسلمانان، قوانین و سیاست های قوی واردات و صادرات در مورد غذاها و محصولات حلال و افزایش جمعیت مسلمانان در این کشور رشد کرده است. انتظار می رود بازار لجستیک زنجیره سرد عربستان سعودی در دوره پیش بینی (2022-2027) به سادگی رشد 10.5 درصد طی نماید. رشد جمعیت شهری و تغییر نگرش مصرف کنندگان، تقاضا برای ذخیره سازی و حمل و نقل در یخچال را افزایش داده است. بازار محصولات منجمد در عربستان سعودی به سرعت در حال رشد است.

چالش های اجرای زنجیره سرد در عربستان

با این حال، اجرای زنجیره سرد در عربستان سعودی با چالش‌های متعددی همراه است. یکی از چالش‌های اصلی فقدان زنجیره‌های تامین یکپارچه یا محدودیت زنجیره‌های تامین یکپارچه و هوشمند از مزرعه تا چنگال، همراه با استانداردسازی ضعیف است.
اگرچه همه‌گیری COVID-19 بخش لجستیک زنجیره سرد را از طریق تغییرات گسترده در عملیات، زنجیره تامین، مقررات و الزامات نیروی کار واژگون کرده است. اما طرح‌های تشویقی مختلف تحت حمایت دولت، چندین بازیگر داخلی را قادر ساخته تا بواسطه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری با شرکت‌های جهانی و منطقه‌ای با هدف رشد لجستیک داخلی و گسترش شبکه عرضه به بخش‌های مختلف کشور زنجیره های قدرتمندی را تشکیل دهند. در نهایت، تجربه عربستان از تجاربی است که میتواند برای پیشرفت ایران اسلامی نیز بکار گرفته شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای